موزه‌های شهدا بستر خوبی برای مقابله با تحریف حقایق است

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: برای آشنایی نسل جوان با تاریخ سرشار از حماسه این سرزمین، باید آن‌ها را با ایثارگری‌ها آشنا کرد. موزه‌های شهدا بستر خوبی برای مقابله با تحریف حقایق توسط دشمن است و باید هوشمندانه از ظرفیت‌های این مکان‌های مقدس استفاده شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، رحیم نریمانی در سیزدهمین نشست شورای هماهنگی امور موزه‌های کشور با گرامیداشت عید مبعث، ولادت امام حسین (ع) و ولادت حضرت عباس (ع) در ماه شعبان، اظهار کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران از نهادهایی است که قدمت آن تقریباً به اندازه سن انقلاب اسلامی است، چراکه بنیاد شهید پیش از آغاز جنگ تحمیلی به دستور حضرت امام خمینی (ره) راه‌اندازی شد و حالا یکی از سازمان‌هایی است که ارزشمندترین آثار را در خود جای داده است.

وی افزود: درحال‌حاضر حدود ۲۷۰ هزار پرونده مربوط به شهدا، جانبازان و آزادگان در اختیار است و ۹۳ هزار وصیت‌نامه و آثار فرهنگی بسیاری که از جنگ تحمیلی مربوط به ایثارگران جمع‌آوری شده که گنجینه بسیار ارزشمندی است. در موزه شهدا نیز گنجینه‌هایی مانند البسه تعدادی از شهدای محراب قرار دارد که لباس خون‌آلود شهید مدنی یکی از آن‌ها است. این آثار پیام مهمی برای نسل جوان و در مجموع جوانانی که فردای این مملکت را می‌سازند، خواهد داشت.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه موزه مرکزی شهدا، مکانی مقدس و معنوی است که در آن آثار و اسناد شهدا نگهداری می‌شود، تأکید کرد: از پیشنهادات ارزشمند کارشناسان برای بهبود کیفیت موزه مرکزی شهدا استقبال می‌کنیم تا بتوانیم خدمت‌گزار خوبی برای جامعه ایثارگری باشیم.

نریمانی با اشاره به اینکه ارتباط فرهنگی میان موزه‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای بررسی و توسعه فرهنگی کشور است، گفت: مقام معظم رهبری بر توجه به هویت ملی و فرهنگ ایثار و شهادت تأکید دارند و مسئولان فرهنگی باید تلاش کنند تا فرمایش ایشان تحقق یابد؛ بدون تردید ایثارگران افتخار و ولی‌نعمت مردم هستند و وظیفه ما است که همواره به خانواده‌های آنان توجه ویژه داشته باشیم.

وی نقش حیاتی موزه‌ها در جوامع بشری را نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب‌ترین پدیده‌های فرهنگی دانست و افزود: در زمانه ما موزه‌ها، رسانه هستند. موزه‌های شهدا هم به دلیل برخورداری از آثار و اسناد شهدا حکم رسانه‌های قدسی را دارند و وظیفه همه ما است که برای معرفی شهدا به نسل جوان و نسل‌های آینده به طور شایسته گام برداریم. موزه‌ها سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی هستند و باید تمام تلاش‌مان را با استفاده از شیوه‌های روز در برقراری ارتباط بهتر با بازدیدکنندگان موزه‌ها به کار گیریم. موزه‌ها از معدود مراکز حفظ و ارتباط بین نسلی هستند که جزو سرمایه‌های «فرهنگی»، «اجتماعی» و «ملی» محسوب می‌شوند.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآور شد: باید برای بهبود عملکرد موزه‌ها به ویژه در حوزه ایثار و شهادت، هم‌افزایی کنیم. در برنامه‌های موزه مرکزی شهدا به جایگاه خانواده توجه ویژه‌ای داریم. باید برای آشنایی نسل جوان با تاریخ سرشار از حماسه این سرزمین، آن‌ها را با ایثارگری‌ها آشنا کرد. موزه‌های شهدا بستر خوبی برای مقابله با تحریف حقایق توسط دشمن هستند و باید هوشمندانه از ظرفیت‌های این مکان‌های مقدس استفاده شود.

نریمانی با بیان اینکه موزه‌ها نقش مهمی در بازنمایی هویت ملی و تحقق جهاد تبیین دارند، ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر جهاد تبیین تأکید دارند و موزه‌های شهدا در راستای تحقق فرمایش ایشان فعالیت می‌کنند. باید طوری برنامه‌ریزی و فعالیت کنیم که میزان بازدید از موزه‌ها به طور چشمگیری گسترش داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید بازدیدهای دانش‌آموزان از موزه مرکزی شهدا و گنجاندن مفاهیم فرهنگ ایثار و شهادت در کتاب‌های درسی در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: باید به پیوند بین‌نسلی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و در این زمینه تاریخ عبرت‌آموز است. باید به این نکته توجه داشت که صنعت موزه‌داری ارتباط مستقیم با گردشگری دارد. تحول رویکردهای آموزش‌وپرورش با هدف گنجاندن مفاهیم فرهنگ ایثار و شهادت در کتاب‌های درسی و افزایش معلومات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کد خبر 642743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.