نیتروژن مایع چیست ؟

نیتروژن مایع مایعی بی رنگ، بی بو و غیر قابل اشتعال است که از انواع مایعات برودتی به حساب می اید.

این مایع دارای نقطه جوش320 - درجه فارنهایت (195.8- درجه سانتیگراد) و نقطه انجماد 364- درجه فارنهایت (210.9- درجه سانتیگراد) است.از این محصول به طور گسترده ای در حوزه های مختلفی از جمله صنعتی، پزشکی و علمی، برودتی، تولید مواد غذایی و تحقیقات آزمایشگاهی استفاده می شود.

کاربردهای نیتروژن مایع

نیتروژن مایع به طور گسترده در زمینه های صنعتی و علمی استفاده می شود. در بخش صنعتی از نیتروژن مایع برای تولید فلزات، مواد شیمیایی و سایر مواد مصنوعی استفاده می شود. همچنین برای انجماد و نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی و همچنین نگهداری و نگهداری نمونه های بیولوژیکی استفاده می شود.

در زمینه پزشکی، از نیتروژن مایع برای انجماد و حذف ضایعات پوستی ناخواسته و برای درمان انواع خاصی از سرطان استفاده می شود. همچنین از این محصول برای برای حفظ خون و بافت برای نگهداری طولانی مدت استفاده می شود. در زمینه علمی، از نیتروژن مایع برای انجماد نمونه ها برای آزمایش و ایجاد محیطی با دمای پایین برای تجزیه و تحلیل و آزمایش استفاده می شود.

نیتروژن مایع علاوه بر کاربردهای فراوان، ابزار بسیار مفیدی برای خنک کردن است به گونه ای می توان از آن برای خنک کردن اشیاء مختلف مثل تراشه های کامپیوتری تا ماشین آلات صنعتی بزرگ استفاده کرد. همچنین ایجاد خلاء هم یکی دیگر از کارهایی است که میتوان به کمک این مایع ایجاد کرد . از این خلاء می توان برای ایجاد یک محیط کنترل شده برای تحقیق و آزمایش استفاده کرد.

تاریخچه نیتروژن مایع

نیتروژن مایع اولین بار در سال 1773 توسط دو شیمیدان انگلیسی به نام های جوزف پریستلی و دانیل رادرفورد کشف شد. تا سال 1883 بود که توماس اندروز و سر جیمز دوار آن را بهتر درک کردند. آنها با هم دریافتند که نیتروژن مایع دارای نقطه جوش 196- درجه سانتیگراد است و از دو اتم نیتروژن تشکیل شده است که به یکدیگر پیوند دارند. این کشف انقلابی در زمینه برودتی، یعنی مطالعه مواد در دماهای بسیار پایین ایجاد کرد.

در اوایل دهه 1900 علاقه شدیدی به استفاده از نیتروژن مایع برای کاربردهای صنعتی، مانند تامین انرژی سیستم‌های تبرید و نگهداری مواد غذایی یا سایر مواد در دماهای شدید وجود داشت. این منجر به توسعه مخازن برودتی شد که به شرکت ها اجازه می داد محصولات را در ظروف عایق شده با گاز یا نیتروژن مایع ذخیره کنند. در طول جنگ جهانی دوم، از این مخازن برودتی برای ذخیره فرآورده های خونی برای استفاده در میدان جنگ استفاده می شد.

جامعه پزشکی به زودی نیتروژن مایع را به عنوان وسیله ای برای حفظ نمونه های بافت و مایع بدن مورد نیاز برای اهداف تحقیقاتی پذیرفت. با انجماد این نمونه ها، دانشمندان می توانند آنها را بدون پوسیدگی یا تخریب در طول زمان مطالعه کنند. اکنون از نیتروژن مایع برای منجمد کردن سلول‌ها و اندام‌های کامل استفاده می‌شود تا بتوان آن‌ها را با نرخ موفقیت بهتری نسبت به روش‌های مرسوم به بیماران پیوند دهند.

نحوه خرید و قیمت نیتروژن مایع

نیتروژن مایع را می توان از تامین کنندگان یا خرده فروشان در سراسر کشور خریداری کرد. همواره می بایست پیش از خرید نیتروژن مایع، چند نکته مهم را درباره این محصول در نظر گرفت از جمله قیمت نیتروژن مایع در زمان خرید ، سطح خلوص، برنامه تحویل، روش های تضمین کیفیت که توسط تامین کننده ارائه می شود، الزامات مستندات و مشخصات فنی و سایر مشخصات مهم مربوط به کالا ، به طور کلی اکثر تامین‌کنندگان برگه‌های اطلاعات فنی مخصوص مربوط به محصول را ارائه می‌کنند که باید شامل قوانین ایمنی برای جابجایی و نگهداری محصول باشد.

نیتروژن مایع چیست ؟

روش حمل نیتروژن مایع

تامین کنندگان معمولاً انواع مختلفی از روش های حمل و نقل را متناسب با نیاز شما ارائه می دهندروش هایی مثل حمل با کمک مخازن کرایوژنیک و یا سیلندرهای عایق شده ، همچنین برخی از تامین کنندگان این امکان را دارند که عملیات حمل را خود به عهده گرفته و خودشان محصول را تا انبار شما حمل کنند.

شایان ذکر است که هنگام استفاده از نیتروژن مایع به دلیل خطرات ایمنی مرتبط با استفاده از آن، از جمله سوختگی پوست در اثر تماس مستقیم با یا خطر گرم شدن بیش از حد که می تواند در حین گرم شدن به دلیل تغییرات بسیار سریع رخ دهد، باید مراقب بود. نیتروژن مایع بود .کار با این محصول در دمای ذکر شده توسط تولید کننده توصیه می شود ، همچنین برای کار با این محصول فقط پرسنل آموزش دیده می باسست عملیات تخلیه و یا بارگیری و یا جابه جایی نیتروژن مایع را انجام دهند.

نیتروژن مایع چیست ؟

پرسنل اموزش دیده باید اطلاعات کاملی از چگونگی حمل و نقل ایمن، ماندگاری، نرخ کاهش دما، محدودیت دمای عملیاتی ایمن و دستورالعمل های ایمنی عمومی داشته باشند. تمام این اطلاعات در مورد نیتروژن مایع باید در مراجع آنلاین در وب سایت های آزمایشگاه های ملی، منابع دولتی و برنامه های آموزشی که به طور خاص برای کار با مایعات برودتی طراحی شده اند، موجود باشد.

در نتیجه، هنگام خرید نیتروژن مایع، باید تمام جنبه ها را به دقت بررسی کنید – کیفیت کار فروشندگان محصول ،روش تحویل کالا مالیات های قابل اجرا (در صورت وجود) هزینه های حمل و نکات ایمنی مربوط به محصول. امروزه نیتروژن مایع نقش مستمری را در صنایع مختلفی ایفا می کند از این رو تقاضای مناسبی در سطح جهان برای ان وجود داشته و از سویی دیگر این فناوری همچنان به تکامل خود ادامه می دهد و همواره امکان بیشتری به انسان ها برای نیل به اهداف اقتصادی و علمی شان ارائه می دهد.

کد خبر 642599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.