گسترش بی‌ضابطه شهرها حفظ سیمای بصری را با چالش مواجه کرده است

یک کارشناس شهرسازی گفت: همزمان با گسترش بی‌ضابطه بسیاری از شهرهای بزرگ و افزایش جمعیت، رفته‌رفته تسلط مدیران نسبت به کنترل اوضاع اجتماعی، پرداختن به سیمای شهرها و ساماندهی آنها کمتر از گذشته شده و حفظ سیمای بصری شهرها تحت تاثیر عملکردها و پاسخ به نیازهای روزمره شهروندان به دست فراموشی سپرده شده است.

زینب حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه این روزها نقش مبلمان شهری در خدمات‌رسانی به شهروندان بر کسی پوشیده نیست، اظهار کرد: مسئولان امر و دست‌اندرکاران امور شهری معتقد هستند که گذشته از امر خدمات‌رسانی، حفظ هویت و زیبایی سیمای شهر نیز از اولویت بالایی برخوردار است.

وی افزود: با گسترش بی‌ضابطه بسیاری از شهرهای بزرگ و افزایش جمعیت، رفته‌رفته تسلط مدیران نسبت به کنترل اوضاع اجتماعی، پرداختن به سیمای شهرها و ساماندهی آنها کمتر از گذشته شده و حفظ سیمای بصری شهرها تحت تأثیر عملکردها و پاسخ به نیازهای روزمره شهروندان به دست فراموشی سپرده شده است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: می‌توان گفت هجوم بی‌رویه و حساب نشده جمعیت روستاها و شهرهای کوچک‌تر به شهرهای بزرگ به‌ویژه کلان‌شهرها موجب اغتشاش در هویت و کالبد شهر می‌شود، به نحوی که در بسیاری از موارد برای پاسخگویی به نیاز شهروندان در ارائه خدمات شهری، دقت فدای سرعت می‌شود و حفظ هویت و زیبایی به ویژه در بخش مبلمان شهری تحت تأثیر نیازهای مقطعی و نسنجیده روزمره شهر قرار می‌گیرد.

حسینی ادامه داد: مبلمان شهری از اجزا و تجهیزات مهم و جدایی‌ناپذیر هر شهر به حساب می‌آید، به نحوی که نقش آن در خدمات‌رسانی و زیباسازی شهرها بر کسی پوشیده نیست، در طراحی، ساخت، نصب و چیدمان مبلمان شهری باید به خصیصه‌های فرهنگی و هویت هر شهر توجه کرد تا برای شهروندان ملموس‌تر باشد و ارتباط بصری ایجاد شود.

وی تصریح کرد: لزوم توجه به ارزش‌های کهن و راهکارهایی جهت انتقال آنها به نسل‌های بعدی از مهمترین دغدغه‌های حوزه فرهنگ و هنر است، در این بین توجه به طراحی اجزای مبلمان در فضاهای شهر یکی از بهترین راه‌حل‌های انتقال این ارزش‌ها به حساب می‌آید.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه فرهنگ شهری باعث ایجاد هویتی می‌شود که منحصر به همان مکان (شهر) است، گفت: مبلمان شهری بر زیباسازی و هویت‌بخشی فضاهای شهر، سلامت جسمانی و روانی شهروندان و کیفیت‌بخشی به فضاهای شهری اثرگذار است؛ لذا باید به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌ها در ارتقای هویت شهر مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 642548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.