کاهش هزینه‌های محیط زیستی پسماند نیازمند قوانین جامع است

یک کارشناس شهرسازی گفت: کاهش هزینه‌های محیط‌ زیستی ناشی از نبود مدیریت در پسماند صنعتی، نیاز به اجرای قوانین جامع در این حوزه دارد.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سال‌ها است که به منظور ارتقای سیستم پسماند به عنوان یک اصل قابل توجه صاحب‌نظران و مدیران ارشد درآمد به‌رغم مصوبات قانونی و سخنرانی‌های زیبا، در عمل اقدام مؤثری دیده نمی‌شود.

وی افزود: مشکلات و دلایل ناکارآمدی تصدی‌گری شهرداری‌ها نیازمند بررسی و راهکارهای خصوصی‌سازی صحیح و اصولی فعالیت‌های مدیریت پسماند شهری حائز اهمیت است.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه جلب مشارکت بخش خصوصی برای فعالیت‌های مدیریت پسماند به ویژه در بخش صنایع تبدیلی باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، خاطرنشان کرد: نگهداری و حفاظت از محیط زیست یکی از وظایف اصلی حال و آینده است، به نحوی که امروزه حفظ محیط زیست یکی از ارکان مهم رعایت حقوق بشر است. محیط زیست به عنوان پدیده‌ای محدود نه تنها برای نسل امروز بلکه برای ادامه حیات آیندگان نیز باید حفظ شود.

مؤمنی تصریح کرد: تولید انبوه پسماند ناشی از افزایش جمعیت و تغییر الگوهای مصرف در جوامع شهری و روستایی موجب آلودگی‌های زیست‌محیطی (آلودگی هوا، آب، خاک) و در نتیجه به خطر افتادن بهداشت و سلامت افراد جامعه شده است که نیازمند الگوی مناسب مدیریت پسماند بر اساس شرایط روز است؛ لذا برای اجرای صحیح مدیریت پسماندها ضرورت دارد برای تمام بخش‌های مدیریت پسماند (آموزش، تفکیک، جمع‌آوری، بازیافت و پردازش) هماهنگ و همزمان برنامه‌ریزی شود.

وی تاکید کرد: تعداد زیادی از شهرها و روستاهای کشور همانند بسیاری از شهرهای ایران پسماندها را در محل‌هایی به صورت پراکنده تخلیه می‌کنند که موجب بروز مشکلات زیست‌محیطی بسیاری برای منطقه شده است؛ لذا ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی، جلب مشارکت مردم، حفاظت از محیط زیست و مدیریت صحیح پسماندها شامل ارائه خدمات عمومی، آموزش و وضعیت اجتماعی و اقتصادی در شهرها ضروری است.

این کارشناس شهرسازی گفت: یکی از مشکلات بسیار حاد محیط زیستی کشور، مدیریت نامناسب پسماندهای ویژه صنعتی در مناطق شهری است، نبود مدیریت بر پسماندها خطرات زیادی را با توجه به ویژگی‌های احتراق، واکنش‌پذیری، خورندگی و سمی بودن آن به سلامتی انسان و طبیعت وارد می‌کند.

مؤمنی اضافه کرد: به منظور کاهش هزینه‌های محیط‌زیستی ناشی از نبود مدیریت بر این نوع پسماند به قوانین جامع نیاز است تا با اجرای آن این هزینه‌ها به حداقل برسد.

وی افزود: امروزه بسیاری از شهرهای توسعه‌یافته در تلاش هستند تا فعالیت‌هایی را که برای مدیریت پسماند انجام داده‌اند به سمتی هدایت کنند که مؤثرتر و پایدارتر باشد و به مرحله‌ای برسد که شهر را بدون پسماند بنامند؛ افزایش مهاجرت انسان‌ها از مناطق روستایی به شهرها به دلیل بالا بودن حجم فعالیت‌های اقتصادی و کیفیت بالاتر زندگی در شهرها، سبب افزایش پسماند شهری شده است.

کد خبر 642541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.