اکلیل کوهی چیست؟ + خواص، نحوه استفاده، طعم، طبع، مضرات و عوارض گیاه رزماری

رزماری یا اکلیل کوهی دارای خاصیت های فراوانی مثل درمان سرطان، درمان سرماخوردگی، بهبود اختلالات هورمونی، ترمیم و تقویت مو است. آگاهی از فواید، مضرات، نحوه استفاده، طعم و طبع این گیاه برای برخی افراد لازم است.

به گزارش ایمنا، گیاه اکلیل کوهی یا رزماری از جمله گیاهان دارویی بسیار پرطرفدار و شناخته شده است چراکه دارای عطر و طعم به خصوصی است. از این گیاه در آشپزی بسیار استفاده می‌شود. علاوه بر آن می‌توان از آن در درمان مشکلات پوستی و بیماری‌های جسمی بهره گرفت. این گیاه از پیری زودرس پیشگیری می‌کند و از پوست مراقبت می‌کند.

اکلیل کوهی چیست؟

اکلیل کوهی یکی از گیاهان دارویی است که به آن رزماری می‌گویند. این گیاه از خانواده نعناعیان بوده است و برگ‌های سوزنی شکل دارند. این گیاه را همیشه سبز می‌بینید چراکه از گیاهان مناطق مدیترانه است.

معنی اسم رزماری (اکلیل کوهی)

واژه رزماری از کلمه ros به معنی شبنم و marinusfi به معنی دریا تشکیل شده است.

اکلیل کوهی چیست؟ + خواص، نحوه استفاده، طعم، طبع، مضرات و عوارض گیاه رزماری

طبع گیاه اکلیل کوهی

طعم اکلیل کوهی، گرم و خشک است.

طعم اکلیل کوهی

طعم اکلیل کوهی تلخ است. بنابراین ممکن است با ذائقه بعضی از افراد جور درنیاید.

خواص اکلیل کوهی

اکلیل کوهی دارای خواص درمانی زیر است:

  • تقویت کننده مو
  • بهبود عملکرد مغز
  • پاک سازی کبد
  • جلوگیری از سرطان
  • درمان اختلالات هورمونی
  • مراقبت از پوست
  • کاهش دهنده وزن
  • تقویت کننده سیستم ایمنی بدن
  • خوش بو کننده دهان
  • ضد التهاب
  • بهبود دهنده هضم غذا و دستگاه گوارش
  • درمان زخم معده

مضرات و عوارض اکلیل کوهی

گیاه اکلیل کوهی مانند هر گیاه دیگری علاوه بر اینکه خاصیت‌های زیادی دارد، می‌تواند منجر به بروز عوارض نیز شود. خوردن این گیاه در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود. برخی از عوارض و مضرات مصرف بیش از حد اکلیل کوهی عبارت است از:

  • استفراغ
  • تحریک پوست
  • افزایش سطح قند خون در افراد دیابتی
  • تشنج

ترکیبات تغذیه‌ای اکلیل کوهی

اکلیل کوهی دارای ویتامین‌های مختلفی از جمله ویتامین a، ویتامین c، ویتامین b۶، تیامین، فولات، منیزیم، کلسیم، مس، آهن و منگنز است. آنتی اکسیدان های زیادی از جمله ترکیبات فنولی مانند دیترپن، کارنوسول و اسید رزمارینیک، و همچنین روغن‌های اساسی مانند سینول، کمپلین، بورنئول، متندیل استات، ترپینول و پینن در آن وجود دارد. اکلیل کوهی دارای فیبر رژیمی بالا و کلسترول و سدیم بسیار کمی است.

نحوه استفاده از اکلیل کوهی

اکلیل کوهی از جمله چاشنی‌ها و ادویه‌های بسیار پرطرفدار است. این گیاه بیشتر در غذاهای ایتالیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از آن برای تهیه سالاد، جوجه و سوپ نیز رواج دارد. علاوه بر آن می‌توان از اکلیل کوهی به عنوان دم‌نوش نیز استفاده کرد. این دم‌نوش در رفع خستگی‌های روزانه بسیار تأثیرگذار است.

خواص اکلیل کوهی در طب سنتی

گیاه اکلیل کوهی در طب سنتی کاربرد و استفاده فراوانی دارد. این گیاه می‌تواند آماس چشم را درمان کند. برای این کار مقداری از آن را در یک لیتر آب، به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بجوشانید. پس از آن پنبه‌ای تمیز بردارید و آن را در محلول قرار دهید سپس چشمتان را بشویید.

اکلیل کوهی می‌تواند باعث تقویت مو شود

اکلیل کوهی می‌تواند باعث افزایش رشد مو شود و از طاسی جلوگیری کند. این گیاه می‌تواند شوره سر را درمان کند.

اکلیل کوهی، به پاک سازی کبد کمک می‌کند

استفاده از این گیاه در پاک سازی کبد بسیار مؤثر است. چراکه با کاهش آنزیم‌های کبدی پلاسما، تضمین کننده سلامت کبد است. وجود این آنزیم‌ها می‌تواند دیابت نوع ۲ را به وجود آورد. اکلیل کوهی مقداری کارنوزول دارد که می‌تواند از تخریب سلول‌های کبدی جلوگیری کند.

اکلیل کوهی و درمان اختلالات هورمونی

کارنوزول موجود در اکلیل کوهی باعث تعادل هورمون‌های آندورژن و استروژن در بدن می‌شود. این گیاه در سلامت پروستات تأثیرگذار است.

اکلیل کوهی چیست؟ + خواص، نحوه استفاده، طعم، طبع، مضرات و عوارض گیاه رزماری

اکلیل کوهی در جلوگیری از سرطان مؤثر است

اکلیل کوهی به دلیل وجود منگنز، کارنوزول، اسید رزمارینیک، اسید کارنوزیک دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است و به عنوان ضد التهاب، ضد انعقاد و ضد سرطان شناخته می‌شود. این گیاه تأثیر زیادی در درمان سرطان سینه، تخمدان، ریه، مثانه، کبد، پانکراس، خون، پروستات و کولون دارد.

اکلیل کوهی باعث کاهش وزن می‌شود

اکلیل کوهی دارای اثرات ضد التهابی و ضد هایپرگلیسمی است و می‌تواند باعث کاهش وزن شود. این ماده در سوخت و ساز بدن نقش مفیدی ایفا می‌کند و می‌تواند اختلالات متابولیکی را درمان کند.

اکلیل کوهی منجر به بهبود عملکرد مغز می‌شود

اکلیل کوهی از تشکیل پلاک بتا آمیلوئید در مغز جلوگیری می‌کند و همین موضوع می‌تواند از آلزایمر و زوال عقل جلوگیری کند. به همین دلیل می‌تواند توانایی و عملکرد مغز را افزایش دهد و منجر به افزایش هوش و تمرکز در انسان شود.

کد خبر 642453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.