پرگولا بخریم یا آلاچیق؟

آلاچیق‌ها یکی از مرسوم‌ترین سازه‌هایی هستند که از آن‌ها در فضاهای باز بسیار استفاده می‌شود. این سازه‌ها انواع مختلفی دارند که شما براساس سلیقه، نوع محیط و شرایط آب و هوایی می‌توانید از هر یک از مدل‌های آن استفاده کنید.

از جمله پرکاربردترین انواع آلاچیق می‌توان به آلاچیق چوبی و پرگولا اشاره کرد. البته آلاچیق چوبی و پرگولا با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم تا بتوانید بهترین انتخاب را برای حیاط خانه داشته باشید.

آلاچیق چیست؟

آلاچیق‌ها یکی از محبوب‌ترین سازه‌هایی هستند که در جنس‌های مختلف ساخته می‌شوند. آن‌ها براساس کاربرد می‌توانند چوبی، فلزی، شیشه ای یا ترکیبی از چند متریال مختلف باشند. آنچه در ساخت آلاچیق بسیار مهم بوده، ساخت آن‌ها متناسب با آب و هوا است. از پرطرفدارترین انواع این سازه می‌توان به آلاچیق چوبی اشاره کرد. چوب مورد استفاده در این آلاچیق ترموود است. این چوب به علت تراکم و مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، محبوبیت بالایی دارد.

پرگولا بخریم یا آلاچیق؟

منظور از پرگولا چیست؟

پرگولا یکی از پرکاربردترین سازه‌هایی است که در فضای بیرون از آن استفاده می‌شود. این سازه معمولا چوبی بوده و سقف آن به صورت مشبک است. همچنین این سازه مستطیل شکل بوده و باید روی یک چهار ستون قرار بگیرد. برای ساخت پرگولا معمولا از ستون‌های سنگی استفاده می‌شود. ترکیب این ستون‌ها با متریال چوبی زیبایی منحصر به فردی به این سازه می‌بخشد. از پرگولا در مکان‌هایی مانند کنار آب نما، استخر، باغ و... استفاده می‌شود. این سازه مکان مورد نظر را به یک استراحتگاه مناسب تبدیل می‌کند. شما می‌توانید با استفاده از حصیرهای رنگی، پارچه‌های مختلف و همچنین گیاهان تزئینی، زیبایی آن را چند برابر کنید.

پرگولا بخریم یا آلاچیق؟

اشکال گوناگون پرگولا

اگر قصد دارید از پرگولا برای حیاط خانه خود استفاده کنید، آشنایی با انواع مختلف این سازه بسیار اهمیت دارد. از متداول‌ترین اشکال مختلف این سازه پرکاربرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیواره دار ثابت
  • دیواره دار متحرک
  • دیواره دار پره ای
  • دیواره دار شیشه‌ای
  • پرچین دار
  • بدون دیواره

دسته بندی انواع پرگولا

آشنایی با انواع مختلف این سازه می‌تواند به شما کمک کند تا در هنگام ساخت آن اطلاعات لازم را داشته باشید. شما می‌توانید براساس سلیقه و متناسب با محیط از هر یک از انواع این سازه محبوب استفاده کنید. از متداول‌ترین انواع این سازه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چوبی
  • فلزی
  • ترموود
  • چوب پلاست

طراحی متفاوت آلاچیق با پرگولا

آلاچیق چوبی و پرگولا از لحاظ طراحی تفاوت‌های بسیار زیادی دارند. آلاچیق سازه‎‌ای است که می‌توان آن را در اشکال مختلف و متناسب با ابعاد فضای بیرونی طراحی کرد. همچنین پرگولا از لحاظ ابعاد بزرگتر از آلاچیق بوده و تاریخچه طراحی آن به دوره رنسانس ایتالیا برمی‌گردد. ستون‌های سنگی این سازه وظیفه نگهداری سقف آن را برعهده دارند. سقف پرگولا ساده و مسطح است. درحالی‌که آلاچیق‌ها دارای سقف‌های گنبدی و شیروانی هستند.

چوبین ویلا در زمینه طراحی و اجرای انواع آلاچیق چوبی و پرگولا با رعایت مسائل فنی و مهندسی مطابق با سلیقه مشتریان، بهترین خدمات را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای مشاوره رایگان با کارشناسان چوبین ویلا ارتباط برقرار کنید.

در حیاط خانه بهتر است از آلاچیق استفاده کنیم یا پرگولا؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید استراحتگاهی مناسب برای فضای بیرون از منزل خود بسازید، شاید با این سوال مواجه شوید که پرگولا را برای حیاط خانه مناسب‌تر است یا آلاچیق چوبی؟ این دو سازه مسقف از جنبه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند. اگر قصد دارید فضایی بسته و خصوصی داشته باشید، بهتر است از آلاچیق چوبی استفاده کنید همچنین اگر می‌خواهید استراحتگاه خود را تزیین کرده و آن را بسیار زیبا کنید، پرگولا گزینه مناسبی برای انجام این کار است.

اگر در محیط‌های سردسیر سکونت دارید، آلاچیق به دلیل فضای بسته‌ای که دارد، گزینه مناسب‌تری برای شما است. این دو سازه قابلیت استفاده در حیاط، روف گاردن و سایر مکان‌ها را دارند. بنابراین اگر می‌خواهید فضای بیرون از خانه خود را زیباتر کنید، استفاده از این دو سازه ایده بسیار مناسبی خواهد بود.

تفاوت پرگولا و آلاچیق از لحاظ هزینه

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام استفاده از این دو سازه چوبی باید به آن توجه کنید، هزینه آن‌ها است. هزینه ساخت این دو سازه براساس مدل و مصالح مورد استفاده در آن‌ها متفاوت خواهد بود. بنابراین نمی‌توان قیمت مشخصی برای ساخت آن‌ها تعیین کرد. البته از آنجایی که آلاچیق چوبی دارای دیواره است، به مصالح بیشتری نیاز دارد. بنابراین هزینه ساخت این سازه بالاتر خواهد بود.

سخن پایانی

ایجاد محیطی مناسب برای استراحت در حیاط خانه، علاوه بر این‌که رفاه را برای شما فراهم می‌کند، جلوه خاصی به حیاط خانه نیز می‌بخشد. آلاچیق چوبی یا پرگولا از آن دسته سازه‌هایی هستند که گزینه بسیار مناسبی برای حیاط خانه‌ها محسوب می‌شوند. شما براساس سلیقه، بودجه و سایر شرایط می‌توانید از هر یک از این سازه‌ها در حیاط خانه خود بهره ببرید.

کد خبر 642360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.