تمهیدات شهرداری قم در آستانه نیمه شعبان و نوروز ۱۴۰۲

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: ۱۶ پارکینگ ویژه زائران و مسافران، ۲۷ هزار سلول فضای باز برای وسایل شخصی، چهار هزار فضای پارک برای اتوبوس‌های برون‌شهری و ۴۵۰۰ هزار فضای پارک برای موتورسیکلت‌ها برای نیمه شعبان و ایام نوروز جانمایی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدامیرعباس صفوی در جلسه ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر شهرداری قم که با حضور کمیته‌های یازده‌گانه ویژه نیمه شعبان و ایام نوروز برگزار شد با اشاره به ضرورت بررسی نقشه ترافیکی اظهار کرد: در این خصوص چندین جلسه کارشناسی برگزار و در کمیته شورای ترافیک، جانمایی پارکینگ‌ها انجام شده است.

وی افزود: با توجه به تجربیات سال گذشته و بر اساس نظر مشاور، در برگزاری نیمه شعبان و نوروز به این جمع‌بندی رسیدیم که باید مسیرهای حرکتی به سمت مسجد مقدس جمکران یک‌طرفه باشد، از این‌رو از سمت خیابان ظهور، مسیر یک‌طرفه است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه اصلاح ترافیکی یکی از رویکردهای مهم جهت ساماندهی تردد است، خاطرنشان کرد: پارکینگ‌های جمکران باید در مرکزیت قرار بگیرد و پس از تکمیل پارکینگ‌های یک، دو، سه و چهار و پارکینگ‌های هسته‌ای و داخلی، سایر پارکینگ‌ها تکمیل می‌شود.

صفوی با تأکید بر اینکه جانمایی مسیر به نحوی است که زائران پس از حضور به سمت خیابان امام حسن عسگری (ع) می‌روند و وارد جاده کاشان می‌شوند تا بار ترافیکی در این مسیر نداشته باشیم، اضافه کرد: در سال گذشته بلوار حضرت خدیجه (س) به‌صورت تندرو و کندرو در اختیار زائران بود و یک باند برای پارکینگ مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: ۱۶ پارکینگ ویژه زائران و مسافران در نیمه شعبان و ایام نوروز در قم جانمایی و بازدیدهای میدانی خوبی انجام شده است؛ ۲۷ هزار سلول فضای باز برای وسایل شخصی، چهار هزار فضای پارک برای اتوبوس برون‌شهری و ۴۵۰۰ هزار فضای پارک برای موتورسیکلت جانمایی شده که در مجموع ۳۲ هزار و ۵۰۰ فضای پارکینگ است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه جهت تأمین امنیت پارکینگ‌ها پایش تصویری به‌صورت مانیتورینگ با سطح پوشش بالا انجام می‌شود، تصریح کرد: در بازدیدهای انجام شده اقداماتی از جمله آسفالت بعضی از پارکینگ‌ها، رنگ‌بندی‌ها، هدایت مسیر و طراحی نرم‌افزار مسیریاب مورد تاکید قرار گرفت.

صفوی ادامه داد: مسیر رفت بلوار پیامبر اعظم (ص) در اختیار پیاده‌رو، باند برگشت آن از آل یاسین به سمت حرم مطهر ویژه تاکسی و اتوبوس و باند کندروی حضرت خدیجه (س) برای خروج از محدوده است که همه این‌ها با رنگ سبز مشخص می‌شود.

اهمیت مدیریت ترافیک در خدمت‌رسانی به‌موقع آتش‌نشانی در نیمه شعبان و ایام نوروز

در ادامه عباس جعفری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم اظهار کرد: کمیته ایمنی فعالیت‌های خود را در آستانه نیمه شعبان، عید نوروز و حضور زائران و مسافران، از نیمه نخست اسفندماه به طور جدی در بازدید از بوستان‌ها، اقامتگاه‌ها، کمپین‌ها و پارکینگ‌ها آغاز می‌کند.

وی با بیان اینکه در بحث ایمنی، پیشگیری اهمیت زیادی دارد و باید مانع از بروز حوادث شد، خاطرنشان کرد: در این راستا سایر کمیته‌ها نیز باید با کمیته ایمنی همراهی و همکاری داشته باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم تصریح کرد: رفع معضلات ترافیکی به خصوص در هسته اصلی اطراف حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران، نقش مهمی در کاهش حوادث دارد، در این راستا در استقرار خودروها، حداکثر پوشش را در حرم مطهر و اطراف و مجموعه شهر داریم تا اقدامات عملیاتی به‌موقع انجام شود.

جعفری با تأکید بر اینکه گاهی تغییر طرح‌های ترافیکی به‌خصوص در آخرین ساعات، می‌تواند به گره‌های ترافیکی و بروز حوادث منجر شود که باید دراین‌باره اطلاع‌رسانی دقیقی انجام شود، گفت: ترافیک و ازدحام جمعیت و خودرو باید به نحوی مدیریت شود تا ماشین آتش‌نشانی بتواند تردد آسان و روانی داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایمنی در پارکینگ‌ها اهمیت زیادی دارد و باید نظارت منسجمی به‌خصوص بر پارکینگ‌های مسقف انجام شود، تاکید کرد: در زمان اسکان نیز باید مراقبت‌های لازم انجام شود، زیرا بیشترین حوادث مربوط به زمان‌های اسکان مسافران و زائران است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم خاطرنشان کرد: در محیط‌های سرپوشیده اهمیت این موضوع بیشتر است و استفاده از پیک‌نیک و زغال در چادرهای مسافرتی یکی از دغدغه‌های جدی در اسکان مسافران است، چراکه منجر به تولید گاز منواکسید کربن و آتش‌سوزی می‌شود.

جعفری اضافه کرد: در کمپینگ‌ها و پارک‌هایی که برای اسکان و استقرار در نظر گرفته می‌شود، باید فاصله میان چادرها رعایت شده باشد تا در صورت بروز حادثه، سایر چادرها دچار آسیب نشود.

وی تاکید کرد: روشن کردن پیک‌نیک و آتش در چادر ممنوع است و با دوربین‌های حرارتی که در حال تأمین بیشتر آن‌ها هستیم، می‌توانیم این مسئله را ارزیابی کنیم.

خدمت‌رسانی دو هزار دستگاه تاکسی و ۲۰۰ دستگاه ون در نیمه شعبان به زائران

قاسم طالبی، سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سازمان تاکسیرانی، دو هزار دستگاه تاکسی در ایام نیمه شعبان آماده ارائه خدمت‌رسانی به زائران و مسافران در مسیر حرم تا مسجد مقدس جمکران است.

وی افزود: این تاکسی‌ها با توجه به ساماندهی که انجام شده است، روز قبل از نیمه شعبان مشغول به کار و در مسیر هدایت می‌شوند.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم با بیان اینکه درصورتی‌که مسیر مسجد مقدس جمکران از درب طرف خیابان آل یاسین دارای ترافیک باشد، مسیر از مقابل امامزاده شاه احمد قاسم (ع) و بلوار پیامبر اعظم (ص) هدایت می‌شود، گفت: تمهیداتی باید اندیشیده شود تا تاکسی‌ها بتوانند در مسیر روانی به خدمت بپردازند و در بخش پیاده‌رو و سواره‌رو هماهنگی لازم اتخاذ شود.

طالبی با بیان اینکه جهت رفاه زائرین و مسافرین ۲۰۰ دستگاه ون نیز در این مسیر فعالیت می‌کند، تصریح کرد: ۵۰ دستگاه ون خریداری شده است و به‌زودی وارد ناوگان خواهد شد که می‌تواند در ارائه و توسعه خدمات مثمر ثمر باشد.

جانمایی استقرار ۳۳ هزار و ۳۵۰ تخته چادر در بوستان‌های قم

پیام جوادیان، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم نیز تاکید کرد: یکی از کمیته‌های مهم ستاد، اسکان و زیباسازی در این ایام است، در خصوص اسکان دو مکان در اولویت اول و دوم قرار داده شده که بوستان فدک به‌عنوان اصلی‌ترین کمپینگ در ورودی عوارضی با ظرفیت ۱۲۰۰ تخته چادر یکی از این دو ظرفیت است.

وی ادامه داد: بوستان‌های نیایش و نیاز در رینگ مسجد مقدس جمکران با ۴۵۰ تخته چادر و بوستان غدیر با امکان نصب هزار ۰ تخته چادر، جز استراحتگاه‌ها و کمپ‌های اصلی شهر است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: با توجه به ورود مسافر، بوستان حضرت مهدی (عج) با ۲۵۰ تخته چادر، بوستان امام رضا (ع) با ۲۰۰ تخته چادر و بوستان هاشمی با ۲۵۰ تخته چادر به این ظرفیت اضافه می‌شود، همچنین یک سری از بوستان‌ها از غروب چهاردهم شعبان در جهت اسکان مدیریت می‌شود.

جوادیان تعداد کل ظرفیت‌های نصب چادرهای مسافرتی در قم را ۳۳ هزار و ۳۵۰ تخته چادر دانست و اضافه کرد: تلاش بر این بوده است که انرژی و نیروها پراکنده نشود و متمرکز بماند تا با کمترین مشکل تعداد بیشتری از مسافران و زائران اسکان یابند.

وی با تأکید بر اینکه این تعداد استقرار استاندارد است، اما با پیش‌بینی‌ها در افزایش تردد مسافران و زائران در این ایام، ظرفیت مشخص‌شده تا یک و نیم برابر افزایش می‌یابد، گفت: با هماهنگی انجام‌شده از یکم اسفند، از سوی سازمان‌های پارک‌ها و زیباسازی، سازمان آتش‌نشانی و مدیریت پیشگیری از تخلفات شهری و سازمان فرهنگی از این اماکن قبل از نیمه شعبان بازدید می‌شود و نواقص توسط این اکیپ‌ها اعلام می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم اضافه کرد: با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان، از یکم اسفند بازدید از اماکن مسقف در ورزشگاه‌های شهید حیدریان، شهید طاهریان و ظهور و خانه تکواندو هماهنگ شده تا اگر بارندگی و برودت هوا رخ داد، وارد مدار شوند.

جوادیان در خصوص ضرورت اطلاع‌رسانی به مسافران و زائران افزود: تجربیات خوبی در سال‌های قبل در ورودی قم داشته‌ایم و پنج کانتر در آنجا مستقر شدند که مسافران و زائران را به اماکن تفریحی و مذهبی همراهی و هدایت می‌کردند و امسال نیز در ۵ نقطه شهر بروشورهایی برای معرفی اماکن تفریحی، شهربازی‌ها، باغ پرندگان و سورتمه در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: به جز از بوستان‌های محلی، همه بوستان‌ها در پروسه خدمت به زائران مسافران قرار می‌گیرد، همچنین ساماندهی سرویس بهداشتی و نمازخانه‌ها و نورپردازی بلوار پیامبر اعظم (ص) در دستور کار است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: در این بلوار مشکلاتی در خصوص فضای سبز وجود داشت که با همت شهرداران مناطق یک و پنج تا حد زیادی اقدامات خوبی انجام‌شده و کاشت به‌زودی انجام خواهد شد.

جوادیان با بیان اینکه همچنین دیوارنگار مهدویت به مساحت ۸۵۰ متر و دیوارنگار ه‌های نوروزی به در سطح مناطق هشت‌گانه با مساحت شش هزار مترمربع در حال انجام است، افزود: استقرار المان‌های نوروزی در شهر از ۱۴ اسفند نصب و آذین‌بندی میادین ورودی انجام می‌شود، در نیمه اسفند ۲۰ پروژه شاخص زیباسازی به بهره‌برداری خواهد رسید.

کد خبر 642331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.