هیچ محدودیتی برای حضور مشارکت‌کننده حرفه‌ای در شهرداری نداریم

معاون مالی اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر هیچ محدودیتی برای حضور مشارکت‌کننده حرفه‌ای در شهرداری نداریم، گفت: کسانی که به صورت حرفه‌ای به توسعه شهر فکر می‌کنند و وقت و سرمایه خود را برای زندگی بهتر در اصفهان صرف می‌کنند، می‌توانند کمک‌کننده اصلی شهر شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن رنجبر امروز _یکشنبه سی‌ام بهمن_ در جلسه تکریم و معارفه مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان اظهار کرد: «مشارکت» موضوع بسیار مهمی در جوامع امروز است، لفظ مشارکت در مفهوم و معنای مثبت گنجانده می‌شود، لذا باید به صورت دسته‌جمعی فکر، اقدام و کمک کنیم امور بهتر رقم بخورد.

وی با بیان اینکه از سال‌های قبل موضوع مشارکت بخش خصوصی با شهرداری در اجرای امور اقتصادی در شهرداری اصفهان مدنظر بوده است، افزود: بر این اساس مجموعه‌ای به نام سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تشکیل شده است که ساختار آن دائم در حال بسط و توسعه است؛ یک شورای عالی مشارکت‌ها نیز ذیل این سازمان فعالیت می‌کند که مسیری قانونی و سریع برای تصویب پروژه‌های مشارکتی در شهرداری اصفهان به‌شمار می‌رود.

سرپرست سابق سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در دوره جدید مدیریت شهری از سال ۱۴۰۰ تاکنون، همواره بر این موضوع تاکید و توجه شده است که تأمین منابع درآمدی شهرداری از منابع ساختمانی به سمت منابع مشارکتی و سرمایه‌گذاری تغییر پیدا کند و طی یک‌سال گذشته سعی بر این بود که این مهم رقم بخورد.

وی ادامه داد: در این راستا در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری اصفهان، حدود دو هزار میلیارد تومان سهم بخش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت‌های مردمی تحت عنوان بودجه مشارکتی در نظر گرفته شد.

رنجبر خاطرنشان کرد: افزایش بودجه مشارکتی در سال ۱۴۰۱ بدین معنی تعریف شد که کارهای زیرساختی که قرار است در شهر انجام شود، توسط توسعه‌دهندگان اقتصادی شهر رقم بخورد؛ به عنوان مثال در پروژه مشارکتی تئاتر شهر اصفهان به عنوان یک زیرساخت پایدار شهری، زمین، مجوزها و پیگیری امور اداری آن از طریق شهرداری و ساخت و تجهیز آن توسط مشارکت‌کننده بخش خصوصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در دوره ششم مدیریت شهری، برای این مدل کارها در شهرداری اصفهان بسترسازی شد و در کنار آن به دیگر الگوهای مشارکتی همچون مشارکت مدنی نیز توجه شد؛ بر این اساس شاهد یک کارنامه عملکردی خوب هم از لحاظ تعدادی و هم از لحاظ ریالی در بحث مشارکت‌ها نسبت به میانگین عملکردی سال‌های قبل هستیم.

وی اضافه کرد: در مدل مشارکتی توسعه زیرساخت‌های شهری، شاهد امضای قرار داد احداث هتل ارگ جهان‌نما هستیم، در این راستا قراردادی با ۵۰۰ صفحه شامل تشریح جزئیات مختلف تنظیم، اعلام فراخوان‌های متعدد انجام و مسیر قانونی طی شد و در یک بستر تعاملی و جلب نظر طرفین برای احداث یک هتل پنج ستاره در مرکز شهر اصفهان با یک مشارکت‌کننده حرفه‌ای قرار داد منعقد شد.

انعقاد قرارداد ۶۸۰ میلیون یورویی با شرکت مپنا در زمینه پروژه‌های مشارکتی

معاون مالی اقتصادی شهردار اصفهان گفت: آورده شهرداری اصفهان در این پروژه مشارکتی احداث هتل پنج ستاره جهان‌نما، زمین و ساختمان فعلی ارگ جهان‌نما، تجهیزات فعلی و آورده مشارکت‌کننده، ساخت و تجهیز هتل است که به صورت ریز در متن قرار داد ۵۰۰ صفحه‌ای ذکر شده است.

وی افزود: در زمینه پروژه‌های مشارکتی قراردادی به ارزش ۶۸۰ میلیون یورو با شرکت مپنا منعقد و تمام تشریفات قانونی آن در دولت نیز انجام شده است تا در زمینه نازک‌کاری و تجهیز ایستگاه‌های خط دو قطار شهری اصفهان توسط این مشارکت‌کننده اقدام شود و با تکمیل ساخت خط دو مترو از دارک تا میدان قدس تا سال ۱۴۰۳، نازک‌کاری و تجهیزات ایستگاه‌ها نیز شکل بگیرد.

رنجبر خاطرنشان کرد: با سرمایه‌گذاران مختلف برای تجهیز و ساخت ایستگاه‌های مختلف قطار شهری وارد مذاکره شده‌ایم و مقدمات این امور پیش رفته است، حتی مقدمات پروژه‌های فضای سبز شهری را نیز به صورت مشارکتی با بخش خصوصی تعریف و تنظیم کردیم، به عنوان مثال می‌توان به پروژه ۲۲ هکتاری ایجاد و توسعه فضای سبز گل نرگس اشاره کرد که با یک مشارکت‌کننده حرفه‌ای وارد مذاکره شده‌ایم.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان تصریح کرد: دیدگاه اصلی که در این دوره مدیریت شهری برای بخش مشارکتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تعریف شده است، این بوده است که زیرساخت‌های شهری از جمله معبر، فضای سبز، ورزشگاه‌ها، فرهنگسراها و پروژه‌های عمرانی قابلیت آن را دارد که توسط مشارکت‌کننده حرفه‌ای بخش خصوصی شکل بگیرد؛ حتی شهرداری اصفهان در درجه بالاتر، آمادگی دارد که نقطه نظرات و پیشنهادهای پروژه‌های مشارکتی را از سوی بخش خصوصی حرفه‌ای برای توسعه شهری را بشنود و در صورت مثبت ارزیابی شدن، نظرات بخش خصوصی را ارجح قرار دهد و وارد مشارکت برای اجرا شود.

وی تاکید کرد: دایره و دامنه وسعت پروژه‌های مشارکتی شهرداری اصفهان با بخش خصوصی مختص به پروژه‌های بزرگ عمرانی شهر نیست و همه موضوعات از فضای سبز گرفته تا ورزشگاه، فرهنگسرا و حتی تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی مثهمچون خرید اتوبوس شهری را شامل می‌شود.

رشد ۵۰ درصدی سهم مشارکت‌ها در بودجه سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل

رنجبر ادامه داد: این آمادگی در شهرداری اصفهان وجود دارد که بخش خصوصی به موضوع حمل‌ونقل عمومی ورود و اتوبوس شهری را تهیه کند و ما خط شهری را در اختیار آن قرار دهیم یا حتی در نیمی از اتوبوس‌ها با شهرداری مشارکت کند.

معاون مالی اقتصادی شهردار اصفهان با بیان اینکه امروز هیچ محدودیتی برای حضور مشارکت‌کننده حرفه‌ای در شهرداری نداریم، گفت: کسانی که به صورت حرفه‌ای به توسعه شهر فکر می‌کنند و وقت و سرمایه خود را برای زندگی بهتر در اصفهان صرف می‌کنند، می‌توانند کمک‌کننده اصلی شهر باشند.

وی تصریح کرد: شهرداری اصفهان در زمینه افزایش مشارکت مردمی و ورود بخش خصوصی، خود را متوقف به بانک پروژه‌های خویش نمی‌کند، بلکه از پیشنهادهای مشارکت‌کنندگان در زمینه تعریف پروژه‌های توسعه شهری، استقبال می‌کند.

رنجبر ادامه داد: اعتقاد داریم در اجرای پروژه‌های مشارکتی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مردمی، شهرداری اصفهان به عنوان یک تسهیل‌گر و پیگیر بوروکراسی اداری و مجوزها عمل خواهد کرد و شرایط را برای ورود و اجرای دقیق مشارکت‌کننده در توسعه زیرساخت‌های شهری فراهم می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: سهم سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی در بودجه امسال حدود دو هزار میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۲ با رشد ۵۰ درصدی، سه هزار میلیارد تومان خواهد بود و در کنار آن شاهد یک نگاه جامع، دقیق و باز از سوی مدیریت شهری برای ورود بخش خصوصی به روش‌های مختلف هستیم.

معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان با اشاره به انتصاب «مسعود حیدری» به عنوان مدیرعامل جدید سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان گفت: مدیرعامل جدید از بدنه شهرداری در سنوات قبل بوده و تخصص در مسائل حقوقی و قدرت تعامل بالا با افراد مختلف از دلایل انتخاب او برای سمت جدید است تا با تداوم مسیر ترسیم شده و سرعت‌دهی به این امر به هدف والای مدیریت شهری در دوره ششم یعنی ارتقای کیفیت زندگی شهروندان برسیم.

به گزارش ایمنا، در این جلسه از زحمات «محسن رنجبر» سرپرست سابق سازمان سرمایه‌گذاری قدردانی و «مسعود حیدری» به عنوان مدیرعامل جدید سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان معرفی شد.

کد خبر 642327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.