۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
مقارنه ماه را از دست ندهید

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: ماه امروز _دوشنبه یکم اسفندماه_ ساعت ۱۰:۳۶ در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود. هر دو جرم در صورت فلکی دلو قرار دارند.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: زمانی که ماه در میان خط واصل زمین و خورشید قرار دارد، سطح نورانی ماه دقیقاً رو به خورشید و پشت به ناظر زمینی قرار می‌گیرد در نتیجه ما نمی‌توانیم آن را ببینیم؛ در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود که مقارنه ماه و خورشید یا ماه نو رخ داده است.

وی افزود: حرکت مداری ماه باعث می‌شود هر چهار هفته یک‌بار به دور زمین بچرخد و در نتیجه گام‌های آن از ماه جدید تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر هر ۲۹.۵ روز یک بار رخ دهد و در نهایت به ماه جدید می‌رسد. این حرکت به این معنا است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه از آسمان را طی می‌کند و باعث می‌شود هر روز تقریباً یک ساعت بعد، طلوع و غروب کند.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: طی روزهای آینده، ماه در اواخر بعداز ظهر و هنگام غروب به عنوان هلال باریکی که بلافاصله پس از خورشید غروب می‌کند، قابل مشاهده خواهد بود. ماه تا رسیدن به ربع اول، در مدت زمان یک هفته تا حدود نیمه شب قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: ماه امروز _دوشنبه یکم اسفندماه_ ساعت ۱۰:۳۶ در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود. هر دو جرم در صورت فلکی دلو قرار دارند.

کد خبر 642257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.