دنباله‌دار پن‌استارز در حضیض‌خورشیدی قرار می‌گیرد

یک کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: دنباله‌دار پن‌استارز که طی هفته‌های گذشته قابل رصد در آسمان صبحگاهی قبل طلوع خورشید بود، با قدر تخمین زده شده ۹.۶ در موقعیت صورت فلکی نهنگ در آسمان قرار دارد.

فاطمه فخرایی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دنباله‌دار پن‌استارز C/2021 O3 (PANSTARRS) شنبه _بیست‌ونهم بهمن‌ماه_ در وضعیت حضیض خورشیدی قرار می‌گیرد. این دنباله‌دار ژوئن ۲۰۱۱ در فاصله حدوداً ۲.۸ AU در رصدخانه پن‌استارز هاوایی کشف شد. شنبه این دنباله‌دار در موقعیت حضیض خورشیدی، یعنی نزدیک‌ترین نقطه به خورشید قرار می‌گیرد.

وی افزود: دنباله‌دار پن‌استارز که طی هفته‌های گذشته قابل رصد در آسمان صبحگاهی قبل طلوع خورشید بود، با قدر تخمین زده شده ۹.۶ در موقعیت صورت فلکی نهنگ در آسمان قرار دارد. دنباله‌دارها ذاتاً اجسام غیرقابل پیش‌بینی هستند، زیرا روشنایی آن‌ها به میزان پراکندگی نور خورشید از ذرات گرد و غبار در کما و دم دنباله‌دار بستگی دارد.

این کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: این گردوغبار به طور مداوم از هسته دنباله دار دور می‌شود و وقتی که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌شود، یخ‌های موجود در هسته آن تبخیر می‌شود زیرا توسط اشعه خورشید گرم می‌شود، پس در حالی که موقعیت‌های آینده ستاره‌های دنباله‌دار معمولاً با اطمینان بالایی مشخص می‌شوند میزان روشنایی آنها مشخص نیست.

ماه در حضیض خورشیدی

وی ادامه داد: شنبه -بیست‌ونهم بهمن- ماه ساعت ۲۲:۲۳ تقریباً همزمان با عبور از فاز ماه نو، در نزدیک‌ترین فاصله خود نسبت به خورشید یا حضیض خورشیدی در صورت فلکی جدی قرار می‌گیرد. در این لحظه، زمین در فاصله 0.9884 AU از خورشید و ماه در فاصله 0.9862 AU از خورشید قرار می‌گیرد. فاصله بین زمین و ماه 0.0024 AU (۳۵۸ هزار کیلومتر) خواهد بود. ماه ۲۸ روزه در این زمان ساعت ۵:۰۱ طلوع و ۱۵:۳۵ غروب می‌کند.

کد خبر 642010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.