برگزاری «شب موسیقی مکتب اصفهان» در جشنواره موسیقی فجر

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بابیان اینکه «شب موسیقی مکتب اصفهان» امروز (شنبه) در سی و هشتمین دوره جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود، گفت: این برنامه، تنها شب موسیقی است که در جشنواره موسیقی فجر اجرا می‌شود.

علی عطریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: موسیقی اصیل ایرانی در اصفهان پایگاه عظیمی دارد و ریشه‌های تاریخی آن از ادوار گذشته و شاید صدها سال پیش تا به امروز همچنان در این شهر زنده و پابرجا است.

وی افزود: طی قرن‌های گذشته بزرگانی از موسیقی کشور همچون نایب اسدالله، سید رحیم آوازه‌خوان، سید حسین طاهرزاده، استاد حسن کسایی، استاد جلیل شهناز و استاد تاج در خاک و بوم اصفهان پرورش‌یافته‌اند که در موسیقی ایرانی زبانزد عالم هستند.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اصفهان یکی از پایگاه‌های اصلی موسیقی ایرانی است که نشانه‌های مختلفی از این پایگاه، مرکز و کانون موسیقی ایرانی را در اصفهان شاهد و ناظر هستیم.

وی اضافه کرد: اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پنج ماه قبل از آغاز جشنواره موسیقی فجر، پیشنهادهایی را به ستاد سی و هشتمین دوره جشنواره موسیقی فجر ارائه داد که انجام این تعاملات این فرصت را ایجاد کرد که نمونه‌هایی از موسیقی سرزنده اصفهان را در جشنواره موسیقی فجر امسال اجرایی کنیم.

جزئیات برگزاری شب موسیقی مکتب اصفهان در جشنواره موسیقی فجر

عطریان ادامه داد: نتیجه این تعاملات برگزار شبی تحت عنوان «شب موسیقی مکتب اصفهان» شد که امشب_ شنبه بیست و نهم بهمن‌ماه_ در تالار رودکی تهران ساعت ۲۱:۳۰ اجرا می‌شود.

وی گفت: در برنامه شب موسیقی مکتب اصفهان چند بخش با توجه به اینکه موسیقی اصفهان اهمیت ویژه‌ای دارد برگزار می‌شود که از آن جمله می‌توان به اجرای آواز استاد سید رضا طباطبایی به‌عنوان یکی از مکتب داران موسیقی اصفهان که از شاگردان برازنده استاد مرحوم تاج اصفهانی بوده است، اشاره کرد که جواب آواز وی را استاد سعید مزدک از شاگردان مرحوم جلیل شهناز می‌دهد که رنگ و بوی تارنوازی و جواب آواز ویژه خودش را دارد.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: قسمت دیگری از برنامه به دو نوازی یک ساز کوبه‌ای و نی استاد حسن منصوری اختصاص دارد که از ردیف دانان به نام مکتب اصفهان و شاگرد بزرگانی همچون استاد حسن کسایی و استاد کاظمی است که خود ردیف دان و از بزرگان موسیقی ایران مرکزی بشمار می‌رود.

وی اضافه کرد: بخش دیگر برنامه یک نوآوری و جریانی است که نشانگری از سرزنده بودن موسیقی در اصفهان است و شامل اجرای تک‌نوازی از کلارینت می‌شود که استاد قناعت به اجرای ملودی‌های ایرانی با سازی که شاید در ظاهر قابلیت موسیقی ایرانی را ندارد، می‌پردازد و با این ساز یک تک‌نوازی را اجرا می‌کند.

عطریان اظهار کرد: مجری برنامه اسماعیل آذر از اهالی موسیقی و ادبای مطرح کشور است که حوزه موسیقی را کامل می‌شناسد و بین هر بخش برنامه به معرفی یکی از چهره‌های مطرح موسیقی مکتب اصفهان می‌پردازد.

وی تأکید کرد: این برنامه را به همه مردم اصفهان تقدیم و یادی از بزرگانی که در شهر اصفهان رشد کرده‌اند و بالیده‌اند و آثار ماندگاری را از خود به‌جای گذاشته‌اند می‌کنیم.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان افزود: دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان برگزارکننده برنامه شب موسیقی مکتب اصفهان در تهران با همکاری ستاد جشنواره موسیقی فجر است که این شب به‌یادماندنی را رقم می‌زنند.

وی اضافه کرد: جشنواره موسیقی فجر جشنواره رقابتی است که گروه‌های مختلفی درزمینه‌های مختلف ازجمله گروه نوازی، تک‌نوازی، ارکسترال و ساز کلاسیک غربی در آن به رقابت می‌پردازند و اینکه اصفهان یک بخش ویژه اصفهان را به‌صورت غیررقابتی به‌عنوان یکی از زمینه‌های معرفی یکی از ریشه‌های موسیقی ایرانی در این جشنواره برگزار می‌کند، کاری واجد ارزش برای اصفهان و کشور است.

عطریان تصریح کرد: اینکه شب موسیقی اصفهان در جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود، مسئله‌ای مهم است، زیرا همه اهالی موسیقی و یا درصد زیادی از آن‌ها به این جشنواره حضور دارند و شاید آن‌ها به این مسئله اشرافیت نداشته باشند، پس می‌توانند در این جشنواره با طمع و مزه موسیقی اصفهان آشنا شوند که این فرایندی ساده نیست و زحمات زیادی را دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان با همکاری دبیرخانه جشنواره برای تحقق این مهم متقبل شده‌اند تا این دستاورد حاصل شود.

برگزاری «شب موسیقی مکتب اصفهان» در جشنواره موسیقی فجر

آوازه فعالیت‌های هنری اصفهان باید در سطح ملی و بین‌المللی مطرح شود

وی خاطرنشان کرد: فعالیتی که در زمینه‌های مختلف هنری اتفاق می‌افتد معتقد هستیم نباید فقط در اصفهان باقی بماند و باید آوازه آن سراسر کشور و بخش‌هایی از شهرهای دنیا را زیر چتر خود قرار دهد به همین خاطر وارد مذاکره و مراوده شدن ما با حوزه‌های مختلفی که درزمینهٔ های ملی و بین‌المللی در جریان‌های موسیقی و هنری فعالیت می‌کنند و برقرار کردن ارتباط با آن‌ها این آورده را ایجاد می‌کند که درنهایت باید آن را آورده بزرگ شهر اصفهان بدانیم.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: شهر اصفهان به‌اندازه‌ای پتانسیل‌های ویژه خود را دارد که قابلیت عرضه در سطح جهانی و ملی را دارد و جشنواره‌هایی مثل تئاتر و موسیقی فجر و جشنواره‌هایی که در سراسر دنیا برگزار می‌شود این زمینه را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم این معرفی در سطح ملی و بین‌المللی صورت گیرد و هنرمندان اصفهان را بجای اینکه در لایه‌ای از شهر معرفی کنیم، فضای بزرگ‌تری را برای فعالیت آن‌ها ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پتانسیل دیگر که شهر اصفهان دارد که زمینه بین‌المللی کردن فعالیت آن را راحت فراهم می‌کند، ارتباط بین خواهرخوانده‌ها است و این نوید را باید بدهم که اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درصدد است در هفته فرهنگی اصفهان یکسری از برنامه‌های دفاتر و مراکز تخصصی خود را در سطح بین‌المللی عرضه ک و میهمانانی را درزمینهٔ های هنری از شهرهای خواهرخوانده اصفهان به این شهر دعوت کند.

استفاده از ظرفیت خواهرخوانده‌های اصفهان در بین‌المللی کردن فعالیت‌های هنری شهرداری

عطریان گفت: بسیاری از تولیداتی که تحت حمایت سازمان فرهنگی درزمینهٔ امور هنری قرارگرفته در اقصی نقاط کشور و در گوشه و کنار دنیا درخشیده‌اند و جایزه آورده‌اند و یا اسم و آوازه‌ای از ایران را بالابرده‌اند که این دلگرمی هنرمندانی است که در اصفهان فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: مانعی برای اینکه شب موسیقی در اصفهان یا تهران برگزار شود نیست و در اصفهان هم اگر نیاز باشد این برنامه برگزار می‌شود اما برگزاری شب موسیقی در یک جشنواره یک ویژگی‌هایی دارد و در غیرازآن ویژگی‌های دیگری را باید به خودش منتسب کند و نهایت اینکه وقتی در دل یک جشنواره می‌رویم و کار اصفهانی را اجرا می‌کنیم که از سراسر اقوام و موسیقی‌دانان کشور در آن جشنواره حضور دارند رنگ و بویش باید با آن رنگ و بوی جشنواره هم بسامد شود.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در اصفهان به مناسبت‌های مختلف موسیقی ایرانی هم از جنس مکتب اصفهان و هم موسیقی نواحی را از گوشه و کنار کشور اجرا می‌کنیم و این مراوده بلافصل هنرمندان این رشته و نغماتی که در اصفهان است با نغماتی که در کل کشور هست موجب رشد موسیقی در اصفهان می‌شود.

وی تصریح کرد: هدف اصلی همه این برنامه‌ها مردم هستند، مردمی که می‌خواهیم ذائقه آن‌ها را به سمت موسیقی درست سوق دهیم.

رونمایی از آلبوم «کرشمه» در شب موسیقی مکتب اصفهان

عطریان اظهار کرد: شب موسیقی مکتب اصفهان، تنها شب موسیقی است که در جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود که از پنج ماه قبل اقدامات را برای این کار انجام توسط دفتر تخصصی موسیقی شهرداری اصفهان صورت گرفته است و این مراوده را باید به همت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدانیم که رویکردی تعاملی و خوب دارند.

وی بابیان اینکه برنامه دیگری هم در جدول برنامه اجرای شب موسیقی مکتب اصفهان در نظر گرفته‌شده است، اظهار کرد: ردیفی تحت عنوان ردیف موسیقی آوازی تحت عنوان آلبوم «کرشمه» را سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان منتشر کرده است که این آلبوم در جشنواره موسیقی رونمایی خواهیم کرد.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: استاد منصور اعظمی کیا زحمت چندین ساله‌اش را به‌صورت آلبوم و کتاب فراهم کرده که توسط سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان منتشرشده است و در برنامه شب موسیقی مکتب اصفهان، به‌عنوان آخرین بخش از این برنامه اجرا خواهد شد و چند دقیقه نیز صحبت استاد منصور اعظمی کیا را در پایان برنامه خواهیم داشت.

کد خبر 641994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.