ارائه خدمات متناسب با جمعیت شهر باشد/ پرداخت به‌موقع عوارض زمینه‌ساز توسعه است

مدیریت شهری فریدونشهر طی یک سال گذشته اقداماتی را در راستای تحقق توسعه پایدار و مدیریت بهینه منابع انجام داده است، با این وجود ارتقای کیفیت ارائه خدمات شهری منوط به اصلاح بعضی روندها و همکاری بیشتر نهادهای مسئول است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فریدونشهر از شهرهای غربی استان اصفهان است که به لحاظ موقعیت قرارگیری و شرایط خاص جغرافیایی، نیازمند مدیریت متفاوتی است.

شهرداری این شهر کوچک با موانع جدی در حوزه‌های مختلف به خصوص کسب درآمد پایدار به منظور مدیریت بهینه شهر مواجه است که روند توسعه شهر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، با این وجود تلاش مدیریت شهری بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و منابع در راستای رفع مشکلات و پیشبرد اهداف بوده است‌.

امروز نتیجه کار پیوسته و تلاش جهادی مدیریت شهری فریدون‌شهر در توسعه شهر، درآمدزایی شهرداری و اجرای پروژه‌های مهم مشخص است و شاهد تحولاتی در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری شهر هستیم.

شهرداری تلاش دارد با انجام اقدامات مختلف در حوزه‌های کالبدی و عمرانی و همخوانی جمعیت و جذب اعتبار، خدمات بهتری را به شهروندان ارائه دهد.

در گفت‌وگو با ابراهیم باتوانی، شهردار فریدون‌شهر اهم اقدامات این شهرداری در سال جاری را جویا شدیم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

اقدامات شهرداری در راستای کسب درآمد پایدار چیست؟

از آنجا که یکی از اولویت‌های مدیریت شهری کسب درآمد پایدار و کاهش هزینه‌های تمام شده مدیریت شهری است، با پیگیری‌هایی که در دوره ششم شورای اسلامی انجام دادیم کارخانه آسفالت شهرداری پس از هشت سال راه‌اندازی شد.

با راه‌اندازی این کارخانه در سال جاری بیش از ۱۰ هزار تن آسفالت تولید و معابر شهر آسفالت شد؛ همچنین از محل درآمد کارخانه تولید شن و ماسه بیش از چهار میلیارد تومان درآمدزایی داشتیم.

حفظ و حراست از سرمایه‌های عمومی شهرداری در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، شهرداری از محل اماکن عمومی تحت تملک خود از جمله ویلاها و مغازه‌ها و سایر منابع درآمدزایی داشته و با همکاری دستگاه قضائی مطالبات معوق ماننده شهرداری وصول شده است.

اقدامات شهرداری در راستای توسعه شهر چیست؟

در سال جاری ۹ هکتار از اراضی ملی شهرستان به شهر الحاق شده است تا در اجرای طرح نهضت ملی مسکن طی فرآیند قانونی از سوی اداره راه و شهرسازی به افراد واجد شرایط واگذار شود.

فریدون‌شهر نزدیک به ۷۰ سال است که تأسیس شده و اکنون با ۵۴۶ هکتار محدوده شهری و ۳۱۶۶ هکتار حریم حدود ۳۸۲ کیلومتر معابر درون شهری داریم.

فریدونشهر از نظر افقی و طولی بسیار گسترده بوده و محلات زیادی به شهر اضافه شده است، اما جمعیت آن بر اساس سرشماری آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ (رقم ۱۴ هزار نفر) است در حالی که در بیشتر ماه‌های سال جمعیت ۳۰ هزار نفری از عشایر و گردشگران که از امکانات استفاده می‌کنند، در شهر نیستند و جزو آمار سرشماری به حساب نمی‌آیند در حالی که ما مجبور به ارائه خدمات به این جمعیت ۳۰ هزار نفری هستیم.

جمعیت فریدون‌شهر باید به‌هنگام‌سازی و کمک‌های بیشتری به این شهر ارائه شود، در این زمینه مکاتباتی انجام داده‌ایم و امید می‌رود مسئولان توجه داشته باشند.

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری بر مبنای چه رقمی پیش‌بینی شده و تاکنون چه میزان از آن تحقق یافته است؟

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری فریدون‌شهر بر مبنای ۳۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که تا پایان ۹ ماه امسال ۲۰ میلیارد تومان از این رقم تحقق یافته است.

چه میزان درآمد از محل عوارض شهری کسب شده است؟

یک میلیارد تومان درآمد از محل عوارض کسب شده که اندک است، چراکه شهروندان عوارض خود را سر موقع پرداخت نکرده‌اند، از شهروندان درخواست دارم با پرداخت به موقع عوارض، مدیریت شهری را در توسعه و اجرای پروژه‌های شهرداری یاری کنند.

توزیع خدمات شهری در شهر چگونه است؟

یکی از مباحث مهم مدیریت شهری توزیع عادلانه امکانات و ارائه خدمات به صورت یکسان در سطح شهر است و تلاش شده تا محلات کمتر توسعه یافته نیز مورد توجه قرار بگیرد و اقدامات عمرانی به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود.

پروژه‌های جدول و کانیو گذاری و زیرسازی و آسفالت در مجموعه گل نرگس، محله زیر ترمینال روستایی، محله کندو و محله شاهد بیش از ۹۰ درصد اجرا شده است و توانسته‌ایم انتظار چندین ساله شهروندان ساکن در این مناطق را تا حدودی برطرف کنیم‌.

چه میزان آزادسازی طی سال جاری در سطح شهر اجرا شده است؟

شش هزار مترمربع از اراضی برای احداث میدان ورودی و جاده سراب آبلت طی یک سال گذشته آزادسازی شده است در حالی که طی سال‌های گذشته بیش از ۱۲ هزار مترمربع آزادسازی انجام شده بود و در سال ۱۴۰۲ احداث میدان ورودی شروع خواهد شد.

در سال جاری همچنین ۲۶ کیلومتر جدول‌گذاری به منظور دفع و هدایت آب‌های سطحی، بیش از ۳۰۰۰ هزار متر کانیو گذاری و ۱۰ هزار مترمربع پیاده‌روسازی در سطح شهر اجرایی شده است.

مهمترین طرح‌های عمرانی در دست اجرای شهرداری چیست؟

اجرای طرح پارک محلی فرهنگیان که تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت داشته است، اجرای پروژه نیمه‌تمام کندروی ورودی به جایگاه cng که به دلیل سردی هوا متوقف شده است، اجرای طرح پارک محله چهارصد دستگاه، اجرای طرح نیمه تمام اصلاح پروژه‌های عمرانی در شهرک حضرت امام (ره) و مسکن مهر و اجرای ادامه طرح ساماندهی گلستان شهدا و آرامستان شهر با پیشرفت ۴۰ درصدی پس از فصل سرما آغاز خواهد شد.

تهیه طرح و نقشه‌ها و اجرای عملیات اجرایی حد فاصل خروجی شهر تا میدان راهداران که جزو مصوبات سفر استاندار بود نیز با پیشرفت ۲۰ درصدی در دست اجرا است.

بخشی از جاده کنارگذر شمالی شهر حد فاصل محله فرهنگیان تا ۴۰۰ پلاک با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان احداث شده است.

کوچه‌های خاکی محله چهارصد دستگاه زیرسازی و آسفالت و حدود دو هزار مترمربع پیاده‌روسازی در سطح معابر این محله اجرا شده است.

روشنایی پارک‌های محله‌ای ۲۲ بهمن، مدنی، پارک طالقانی و معلم نیز در سال جاری به انجام رسیده است.

روزانه حدود ۲۰ تن زباله نیز از سطح شهر جمع‌آوری می‌شود و با توجه به هزینه بالای مدیریت پسماند، ۲۵ درصد بودجه شهرداری به این بخش اختصاص پیدا می‌کند.

کد خبر 641904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.