جهاد آبرسانی به  ۱۰ هزار روستا در حال اجرا است

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: جهاد آبرسانی به همت دولت سیزدهم و در راستای محرومیت‌زدایی، اکنون در ۱۰ هزار روستا در حال اجرا است.

به گزارش ایمنا، مجید آقازاده حبشی روز پنجشنبه بیست‌وهفتم بهمن‌ در مراسم افتتاح هم‌زمان پروژه‌های آبرسانی به روستاهای بخش احمدآباد شهرستان مشهد، اظهار کرد: به‌منظور محرومیت‌زدایی از روستاها، برای حدود ۴.۶ میلیون نفر جمعیت روستایی باید ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط انتقال آب، تولید ۱۱ هزار متر در ثانیه آب، اجرای ۸۰۰ هزار مترمکعب مخزن و احداث هزار ایستگاه پمپاژ عملیاتی شود.

وی افزود: اقدامات محرومیت‌زدایی در حوزه آب روستایی نیازمند ۴۷ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: در این راستا، طرح جهاد آبرسانی آغاز شده و در جریان اجرای آن، ۷ هزار و ۱۳۸ روستا توسط قرارگاه محرومیت‌زدایی امام حسن مجتبی (ع) و ۳ هزار روستا توسط شرکت‌های آب و فاضلاب کشور پوشش داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش دوم این طرح نیز، ۱۰ هزار روستای دیگر پوشش داده خواهد شد و تا پایان برنامه هفتم توسعه با اقدامات موثر، شاخص جمعیت برخوردار روستایی کشور در تامین آب سالم از ۸۲ به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

آقازاده حبشی گفت: در ابتدای انقلاب، فقط ۲۷ تصفیه‌خانه آب برای جمعیت ۳۵ میلیون نفری کشور فعال بود، اما اکنون ۲۸۵ تصفیه‌خانه آب برای دو برابر این جمعیت احداث شده که نشان از ۱۰ برابر شدن تعداد تصفیه‌خانه‌ها دارد.

وی افزود: همچنین در اوایل انقلاب، چهار باب تصفیه‌خانه فاضلاب در کل کشور برای هزار و ۴۳۰ شهر احداث شده بود و اکنون این تعداد به ۲۵۷ مورد رسیده است.

نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: در تلفیق بودجه مجلس که روزهای پایانی را پشت سر می‌گذارد، دو مصوبه بسیار خوب در حوزه آب و فاضلاب به‌ویژه آب و فاضلاب روستایی مطرح شده است.

احسان قاضی‌زاده هاشمی افزود: اجرای طرح مجمع خیران آبرسان نیز یک حرکت نو در حوزه آبرسانی در کشور در راستای پیشبرد اهداف نظام و انقلاب در روستاها به‌ویژه مناطق محروم است. در قالب این طرح، خیران حوزه آبرسانی به‌منظور تشویق از مالیات معاف خواهند شد. همچنین شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی وابسته به این خیران نیز از مالیات معاف می‌شوند.

وی بیان کرد: در مشهد، تعداد روستاهای محروم زیاد است و اجرای طرح پیوستن روستاهای محروم به قرارگاه محرومیت‌زدایی از توافق به قانون تبدیل شده که مصوبات به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود و به تایید نهایی می‌رسد تا به تکمیل پروژه‌های آبرسانی در سال آینده کمک کند.

این نماینده مجلس گفت: پروژه آبرسانی نیز که امروز در روستای «ابرش» بخش احمدآباد مشهد افتتاح شد، به‌علت طولانی بودن خط شبکه و حجم زیاد تامین مالی، سالیان سال است که آرزوی تاریخی مردم منطقه بوده است.

‌منبع: ایرنا

کد خبر 641841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.