نم‌زدگی بخش‌هایی از بازار اصفهان پس از بارش‌های دو روز اخیر

مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی بازار اصفهان گفت: بازار اصفهان ازجمله بازار لباف‌ها و فرش‌فروش‌ها در بارندگی دو روز اخیر ریزشی نداشت و مشکل، بیشتر نفوذ رطوبت و نم‌زدگی بوده است.

به گزارش ایمنا، حمید محمدنژاد روز پنجشنبه اظهار کرد: فقط در بارش برف هفته‌های گذشته، سقف بازار چیت‌سازها به‌دلیل نفوذ رطوبت، کمی ریزش داشت که در حال مرمت است.

وی با اشاره به نفوذ رطوبت به سقف بازار لباف‌ها در حاشیه میدان امام (نقش جهان) افزود: به‌دلیل بارندگی زیاد در روزهای اخیر، آب از پای ناودان‌ها به سقف بازار لباف‌ها نفوذ کرد.

مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی بازار اصفهان یادآور شد: به‌جز یک آجر که از تویزه‌ها جدا شده، داغ ناشی از رطوبت بر دیوارها افتاده است و به همین دلیل گروه امانی میراث فرهنگی اصفهان از ۱۶ بعدازظهر دیروز تا ساعت چهار بامداد امروز پیگیر مرمت این قسمت‌ها بود تا بیشتر از این باعث خسارت و خرابی و ریزش طاق بازار نشود.

وی تصریح کرد: اگر در همان ساعت‌های اولیه بارش‌ها، بازاریان ما را از شرایط نامساعد سقف‌ها مطلع کرده بودند، با ورود گروه امانی مرمت اضطراری انجام می‌شد، اما آنقدر کار عقب افتاده بود تا اینکه رطوبت و آب از طاق‌های بازار چکه می‌کرد.

محمدنژاد با تاکید بر نیاز حفاظت بازار تاریخی اصفهان با همکاری چندجانبه بازاریان و نهادهای متولی گفت: پیش از بارندگی اخیر، تعدادی از بازاریان ما را در جریان شرایطی که سقف بعضی قسمت‌های بازار در بارندگی‌های گذشته داشت، قرار دادند و یگان حفاظت ما هم بازدید داشت که با هماهنگی شهرداری، قسمت‌هایی از سقف بازار را پلاستیک کشیدند تا در شرایط فعلی به جهت بارندگی‌ها به بازار آسیب وارد نشود؛ ولی از شرایط قسمت‌های دیگر بازار مطلع نبودیم و بازاریان هم ما را در جریان قرار ندادند.

وی به نفوذ رطوبت و باران به قسمتی از بازار فرش‌فروش‌ها اشاره کرد و افزود: امروز با بازدیدهایی که از این قسمت از بازار داشتیم، قرار شد با هماهنگی نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان، اقدامات مرمت اضطراری بازار انجام شود.

مدیر مجموعه فرهنگی و تاریخی بازار اصفهان ادامه داد: باران بی‌سابقه‌ای که در چند روز گذشته بارید، پیامدهایی برای بازار اصفهان داشت، اما باید گفت مشکل اصلی این است که بازار به رسیدگی بیشتر از سوی بازاریان نیاز دارد.

وی گفت: برخی معتقدند میراث فرهنگی مقصر این ماجراست، اما این نهاد به‌تنهایی نمی‌تواند پشت‌بام‌های بازاری که تنها یک راسته آن هشت کیلومتر است را پایش و محافظت کند. تا جایی که از عهده میراث فرهنگی بربیاید، گروه امانی بخش‌هایی از پشت‌بام‌ها را که مقدور باشد، بازدید و مرمت می‌کند؛ اما با توجه به میزان نیروی میراث فرهنگی، بررسی تمام طول بازار مقدور نیست.

محمدنژاد تاکید کرد: بازاریان باید کمک کنند. چراکه هم صاحب ملک یا متصرف پلاک تجاری هستند و هم اینکه ملک آن‌ها بخشی از بازار و هویت فرهنگی و تاریخی اصفهان است و باید دلسوزانه‌تر با این ماجرا برخورد کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 641835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.