تجلی مدرنیته در ابعاد کالبدی و فیزیکی شهرها

یک کارشناس شهرسازی گفت: مدرنیته بیش از آنکه به عوامل، ریشه‌ها و محتوا معطوف باشد، در ابعاد کالبدی و فیزیکی شهرهای امروزی تجلی یافته است و شناخت عمیق ماهیت و فرآیند مدرنیته در شهرسازی امروز ضرورت دارد.

زهرا مهدوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بررسی گذرایی بر شهرسازی معاصر جهان، تحولاتی درخور را نشان می‌دهد، اظهار کرد: اگر به طور معمول در صدد بررسی نمودهای کالبدی تفکرات و نگرش‌های معاصر شهرسازی باشیم، به دنبال برشمردن و بازخوانی ریشه‌ها و تقریر واقعیت‌هایی هستیم که چنین برآیند و محصولاتی را به ما معرفی کرده است؛ بدون آنکه بخواهیم به صراحت از «مدرنیسم» یا «پست مدرنیسم» سخن بگوییم، زیرا بر این باور هستیم که همه این موارد به وقت خود دود خواهد شد و به هوا خواهد رفت.

وی با بیان اینکه قاعده و بی‌قاعدگی مشخصه بارز شهر معاصر است، افزود: معماری وسیله ارتباط جمعی است که مجموعه‌ای از پیام‌ها و نشانه‌ها را به منظور برقراری ارتباط میان مخاطبان خود در هر دوره زمانی به ارمغان می‌آورد و شناخت آن مستلزم بسترها و عوامل مؤثر بر آن است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: بررسی تأثیر مدرنیته بر معماری و شهرسازی ایران و جهان عرب نشان می‌دهد که مدرنیته بر معماری و شهرسازی ایران و جهان عرب تأثیر گذاشته است، اما تأثیرات آن بیشتر فیزیکی و کالبدی است که به دلیل نبود همخوانی کامل مدرنیته با بسترها و زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی جوامع اسلامی است.

مهدوی اضافه کرد: مدرنیته موجب شده است تا نوعی ناموزونی در ساختار و نحوه شهرسازی شهرهای امروزی ایجاد شود که بیانگر نبود شناخت و آگاهی صحیح از معماری غربی و معماری اسلامی است؛ بنابراین لازم است معماران و شهرسازان بسترهای فرهنگی و معماری اسلامی را به طور کامل بشناسند و بر اساس آن از عناصر مدرنیته جهت بهسازی معماری معنایی و محتوایی (ایرانی و اسلامی) بهره گیرند.

وی ادامه داد: مدرنیته از نظر مکانی خاستگاه غربی دارد، اما مفهوم خاصی ندارد و هدف از آن تبیین توانایی انسان و تسلط عقلانی بر خود و جامعه است. در چنین فضای فکری، قرن هجدهم شاهد ظهور انقلاب صنعتی بود و بنا بر ماهیت خود، تغییر و تحولات اجتماعی اقتصادی، کالبدی و فیزیکی عظیم و گسترده‌ای را موجب شد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه تحولات عصر جدید به رشد انقلاب صنعتی و انقلاب صنعتی به شکل‌گیری شهرسازی جدید انجامیده است، تصریح کرد: مدرنیته و شهرسازی بیش از آنکه به عوامل، ریشه‌ها و محتوا معطوف باشد، بیشتر در جنبه‌های کالبدی و فیزیکی تجلی یافته است، بدیهی است که در چنین شرایطی شهرسازی دارای هویت ملی و محلی نیست، بلکه حاوی مدرنیسم در معنای غربی است؛ لذا بررسی و شناخت عمیق ماهیت و فرآیند مدرنیته، شهرسازی مدرن غرب و واقعیات و عوامل محتوایی شهرسازی کشور ضرورت دارد.

کد خبر 641790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.