۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۱
«کلوسه» در بن‌بست

بارش برف مشکل‌هایی را برای منطقه پشت‌کوه که یکی از نقاط برف‌گیر و صعب‌العبور اصفهان است، ایجاد می‌کند. گردنه «کلوسه» که یکی از مرتفع‌ترین نقاط کشور است، با بارش برف مسدود می‌شود و چالش‌های بسیاری را برای مردم این منطقه از فریدون‌شهر ایجاد می‌کند، لذا باید چاره‌ای برای رفع این مشکل اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منطقه پشت‌کوه فریدون‌شهر یکی از نقاط برف‌گیر و صعب‌العبور استان اصفهان است. در این منطقه، «گردنه کلوسه» با ترانشه‌های دوطرفه، یکی از مرتفع‌ترین نقاط کشور محسوب می‌شود. لازم است بدانید که این گردنه تا مرکز شهرستان بیش از ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله آخرین روستای پشت‌کوه دوم «وزوه» تا گردنه ۵۰ کیلومتر است.

گردنه کلوسه ارتباط زمینی روستاهای کلوسه، وستگان، دورک، کاهگانک، کاهگان بالا، گاهگان پایین و وزوه را با سایر نقاط شهرستان فریدون‌شهر در غرب استان اصفهان برقرار می‌کند که در بیشتر روزهای سرد زمستان به دنبال سقوط بهمن و بارش برف سنگین مسدود می‌شود، امسال نیز به دلیل تشدید بارش‌های بی‌سابقه برف و کولاک در این مناطق اهالی هفت روستا واقع در پشت‌کوه دوم فریدون‌شهر در محاصره برف قرار دارند.

بنابراین برای تسهیل در عبورومرور اهالی منطقه به ویژه در فصل زمستان، باید چاره‌ای اندیشید تا گره از چالش مردم این منطقه باز شود. در این راستا آغاز مطالعات طراحی تونل و حذف گردنه سخت‌گذر و خطرناک کلوسه طی سه سال گذشته خبرساز شد.

برمبنای صحبت‌های مهدی خضری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان، «طول این تونل بیش از ۷۵۰ متر برآورد و مطالعات آن با انتخاب پیمانکار در سال ۹۹ آغاز شده بود است» اما پس از این مدت، نه تنها از نتیجه مطالعات برای احداث تونل خبری نیست، بلکه براساس صحبت برخی از مسئولان و کارشناسان امر، اعتبار کافی برای این پروژه تأمین نشده است.

به گفته نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین‌میاندشت در مجلس شورای اسلامی، «با وجود اختصاص اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی از محل سفر رئیس‌جمهور، هنوز احداث تونل گردنه کلوسه در فریدون‌شهر از شهرستان‌های برف‌گیر و سخت‌گذر غرب اصفهان، همچنان معطل مجوزهای مربوطه است.»

برای کلوسه باید چاره‌ای کارساز اندیشید

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون اینکه گردنه کلوسه با شیب ۱۷ درصدی از مناطق صعب‌العبوری بوده که حدود ۱۲۰ کیلومتر از این مناطق ناهموار در شهرستان فریدون‌شهر مستقر است، اظهار می‌کند: لازم است که برای تسهیل عبورومرور در این مناطق، وزارت راه‌وشهرسازی، سازمان راهداری کشور و اداره راهداری با احداث تونل یا تعویض مسیرهای ارتباطی تعیین‌تکلیف کنند.

وی استفاده از برف‌گیرها برای افزایش ایمنی گردنه کلوسه را یکی از راهکاری ضروری مسئولان مرتبط برای تسهیل راه‌های ارتباطی این روستاها می‌داند و می‌افزاید: از چند هفته پیش تاکنون، به‌دلیل شدت بارش برف و کولاک همچنان روستاهایی در بخش پشت‌کوه دوم فریدون‌شهر و راه‌های ارتباطی چند روستا به دلیل انباشت برف و کولاک و کاهش دما، مسدود است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به فعالیت سامانه سرد بارشی تا اواخر هفته و تشدید بارش‌ها در بیشتر مناطق به‌ویژه غرب و جنوب استان، تاکید می‌کند: چندی پیش به‌علت شدت کولاک در فریدون‌شهر، حرکت لودر و بولدوزر برای بازگشایی مسیر با مشکل مواجه شده بود و نیروهای امدادی بسیاری، در حال تلاش برای بازگشایی مسیرها بودند، البته امدادرسانی‌ها به این مناطق انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برای معضل کلوسه باید چاره‌ای کارساز اندیشید، ادامه داد: در این مدت اعزام دستگاه‌های بلدوزر برای بازگشایی راه‌های ارتباطی هفت روستای گردنه کلوسه انباشته از برف و کولاک، اقدامی موقت است که با توجه به شرایط جغرافیایی و ۱۲۰ کیلومتر مسیرهای صعب‌العبور واقع در شهرستان فریدون‌شهر، لزوم تأمین تجهیزات و خودروهای ویژه راهداری مورد نیاز برای تقویت مسیرها و تسهیل تردد اهالی این مناطق امری ضروری تلقی می‌شود و الزامات آن به راهداری کشور مرتبط است.

شیشه‌فروش ضمن تأیید آغاز طرح احداث تونل ارتباطی جایگزین گردنه سخت‌گذر کلوسه طی سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: گردنه ۱.۵ کیلومتری کلوسه راه ارتباطی هفت روستای فریدون‌شهر است که سازمان راهداری کشور، وزارت راه‌وشهرسازی و اداره راهداری باید برای تعیین تکلیف این گردنه اقدام کنند.

دره بهمن‌گیر چالشی بزرگ‌تر از گردنه کلوسه

محمدجواد صفا، فرماندار شهرستان فریدون‌شهر درباره گردنه کلوسه که راه ارتباطی هشت روستای پشت‌کوه دوم است، می‌گوید: تونل ارتباطی جایگزین گردنه سخت‌گذر کلوسه همه مشکلات این مناطق را رفع نمی‌کند، زیرا با استقرار دره‌ای بهمن‌گیر در پایین دست گردنه طی بارش برف و کولاک با تلاش‌های شبانه‌روزی مسیرهای ارتباطی به سختی بازگشایی می‌شود.

وی پیرامون اینکه با تشدید بارش‌ها طی روزهای اخیر دستگاه‌های بلدوزر هفته‌ها در حال بازگشایی مسیرها بودند، اما خودروهای تیم‌های راهداری در دره بهمن‌گیر روزها درگیر بازگشایی این مسیر هستند و به گردنه کلوسه دسترسی نمی‌یابند، اظهار می‌کند: درحال‌حاضر طرح تونل گردنه سخت‌گذر کلوسه برای دریافت فرایند ردیف، در مرحله گرفتن ماده ۲۳ است. درواقع تاکنون ردیفی برای این پروژه تعریف نشده است تا با تخصیص اعتبار و هزینه لازم احداث آن آغاز شود.

فرماندار شهرستان فریدون‌شهر ادامه می‌دهد: تا زمانی که این طرح مجوز ماده ۲۳ را دریافت نکرده است، تخصیص بودجه هیچ‌گونه معنایی ندارد و ردیف و اعتباری برای آن تعریف نشده که مسئولان امر برای اجرا و احداث این پروژه، کوتاهی کرده باشند.

وی می‌افزاید: برای اجرای پروژه‌ای در این سطح پس از تأیید طرح مطالعاتی و ارسال پاسخ‌ها و استعلامات ۱۰ تا ۱۵ ارگان، دستگاه و سازمان مرتبط به وزارتخانه متولی و صادرکننده مجوزها با بررسی مباحث و تصویب وزیر، به منظور دریافت فرایند ردیف، مجوز ماده ۲۳ برای تعیین اعتبارات لازم صادر می‌شود تا طی برگزاری مناقصه و انعقاد قرارداد با پیمانکار فعالیت احداث پروژه نیز آغاز شود.

مطالعات تونل گردنه سخت‌گذر کلوسه انجام شده است

صفا درباره اجرای طرح تونل گردنه سخت گذر کلوسه طی سه سال گذشته، تصریح می‌کند: در سال ۹۹ طرح مطالعات این پروژه با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان توسط شرکتی با تعیین محل ورودی و خروجی تونل و نیز آزمایش‌های اولیه خاک آن انجام شده است.

وی می‌گوید: با احداث این تونل، گردنه سخت‌گذر دو تا سه کیلومتری کلوسه با کوتاهی مسافت مسیر به ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر تبدیل می‌شود، اما مشکل اصلی مردم این مناطق دره بهمن‌گیر است. درحقیقت گاهی درباره مسئله‌ای صحبت و تبادل‌نظری انجام می‌گیرد، اما رفع آن معضل، مرتبط به موضوع دیگری است. دغدغه این است که برخی از مسئولان امر هنوز این مناطق را از نزدیک مشاهده نکرده‌اند.

فرماندار فریدون‌شهر درباره طرح پیشنهادی مسیر جاده وزوه به گوکان مستقر در پشت‌کوه دوم در این شهرستان، اظهار می‌کند: نقشه‌ها و طرح‌های مطالعاتی این طرح توسط تیم‌های تیپ ۴۰ مهندسی منطقه اجرایی شده و اکنون درصدد کسب استعلام از ارگان‌ها و سازمان‌های مرتبط برای دریافت ماده ۲۳ هستیم، چراکه این مناطق جزو جنگل‌های زاگرس مرکزی استقرار دارند و سازمان منابع طبیعی نیز به دلیل توجه ذاتی و حرفه‌ای خود بر این موضوع بی‌تفاوت نیست، اما پرسش این است آیا جان انسان در مواقع خطر مهم تلقی می‌شود یا حفاظت درختان و گونه‌های گیاهی؟

بارش برف، راه‌های ارتباطی روستاهای پشت‌کوه دوم را مسدود می‌کند

وی ادامه می‌دهد: طی روزهای گذشته با تشدید بارش‌های سنگین در استان چهارمحال‌وبختیاری، بسیاری از روستاهای آن مناطق در برف گرفتار شدند، به‌طوری‌که برای بازگشایی مسیرهای برف‌گیر، امدادرسانی از سمت جاده خوزستان به مردم این روستاها صورت گرفت و تنها راه ارتباطی روستاهای پشت‌کوه دوم فریدون‌شهر نیز گردنه کلوسه است که با برف‌گیری دره بهمن‌گیر تمام مسیرها مسدود می‌شود، اما با ایجاد مسیری جدید از انتهای هشت روستا در جاده وزوه به گوکان در شرایط اضطراری مانند امسال که بارش برف در این مناطق طی سه سال اخیر امری بی‌سابقه بوده می‌توان به هموطنان امدادرسانی کنیم.

صفا خاطرنشان کرد: درصدد هستیم که این دو پروژه را برای رفع مشکلات مردم مناطق پشت‌کوه دوم فریدون‌شهر به موازات هم توسعه دهیم، اما با توجه به محدودیت‌های اعتباری باید یکی از آن‌ها در اولویت قرار گیرد که ترجیح و تقدم شهرستان، احداث جاده وزوه به گوکان است تا روستاهای پشت‌کوه دوم از بن بست رهایی یابند.

کد خبر 641602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.