اجرای سیستم ودیعه‌گذاری برای ترویج بازیافت در بروکسل

مدیران شهر بروکسل برای تحقق اهداف زباله‌صفر و ترویج بازیافت، سیستم ودیعه‌گذاری و دریافت موسوم به (DRS) را پیاده‌سازی کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مقامات محلی در شهر بروکسل اعلام کردند که سیستم سامانه ودیعه‌گذاری و دریافت را برای بعضی ظروف یک‌بار مصرف مانند بطری‌های پلاستیکی و آلومینیوم معرفی خواهند کرد. حدود ۹۸ درصد از شهرداری‌ها در هلند با اتخاذ سیستم ودیعه‌گذاری موفقیت چشمگیری در بازیافت داشته داشته‌اند. ۶۰ درصد از شهرداری‌ها در بلژیک نیز این رویکرد را پیاده کرده‌اند و تاکنون توانسته‌اند موفقیت‌های خوبی را در این زمینه به دست بیاورند.

سیستم ودیعه‌گذاری برای ظروف یک‌بار مصرف خاص، امر جدیدی نیست، چراکه سیستم مشابهی برای بطری‌های شیشه‌ای سال‌ها در بلژیک وجود دارد. اساساً در یک سیستم ودیعه‌گذاری، مردم برای یک محصول مانند قوطی کوکاکولا، اضافه‌بها می‌پردازند و پس از اینکه قوطی را بازگرداندند، می‌توانند این هزینه را پس بگیرند.

اجرای سیستم ودیعه‌گذاری برای ترویج بازیافت در بروکسل

در سال ۲۰۲۲، مقامات شهری بروکسل حدود ۲۳۳۴ تن زباله را از خیابان‌ها جمع‌آوری کردند و بطری‌ها و قوطی‌های پلاستیکی حدود ۴۰ درصد از این زباله‌ها را تشکیل می‌دادند. اجرای این اقدامات می‌تواند به کاهش این ارقام کمک کند و بازیافت را بسیار بیشتر کند. در شرایطی که هزینه‌های جمع‌آوری و پردازش زباله‌ها سرسام‌آور است، اجرای چنین رویکردهایی، علاوه بر ترویج فرهنگ اقتصاد دایره‌ای، باعث فرهنگ‌سازی خوبی در زمینه بازیافت می‌شود و در نهایت با گذشت چندین سال به یک اصل تبدیل خواهد شد.

با این حال، چنین رویکردهایی چالش‌های خاص خود را دارد که بزرگترین آنها ارائه یک اصل قابل اعتماد است که شهروندان می‌توانند پول خود را پس بگیرند؛ درواقع افراد باید اطمینان حاصل کنند که پول خود را بدون کم‌وکاست و به‌سرعت تحویل خواهند گرفت.

اجرای سیستم ودیعه‌گذاری برای ترویج بازیافت در بروکسل

کد خبر 641516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.