اصفهان، سردمدار تشکیل قرارگاه بیانیه گام دوم نوجوانان

دبیر قرارگاه جوانان گام دوم انقلاب اصفهان از تدوین پیشنهاد ایجاد قرارگاه گام دوم برای نوجوانان در اصفهان خبر داد و گفت: ایجاد قرارگاه نوجوانان کار جدیدی است که همچون بسیاری از اقدامات فرهنگی و گفتمانی که اصفهان سردمدار آن است این طرح در آن شکل گرفته است و پیشنهاد نهایی آن در مرحله بررسی قرار دارد.

حجت‌الاسلام علیرضا فقیهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: قرارگاه جوانان گام دوم انقلاب بعد از صدور بیانیه گام دوم در تهران، قم و سپس مراکز استان‌ها تحت هدایت و راهنمایی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری شکل گرفت. دو سال‌ونیم قبل نیز دوره‌ای برای آموزش طرح کلی اندیشه اسلام برگزار شد و فارغ‌التحصیلانی را به جامعه معرفی کرد.

وی سهمیه اصفهان در این دوره را حدود ۱۰ نفر برشمرد و افزود: نیمی از شرکت‌کنندگان توانستند این دوره را با موفقیت به اتمام برسانند، به همین دلیل تلاش می‌کنیم که به صورت فراگیرتری این دوره را در اصفهان برگزار کنیم که نیازمند هماهنگی‌هایی است.

دبیر قرارگاه جوانان گام دوم انقلاب اصفهان، دوره بعدی آموزش بیانیه گام دوم را مربیگری گام دوم معرفی کرد و گفت: این دوره در ماه‌های اخیر به پایان رسیده است و در تلاش هستیم که با هماهنگی دفتر حفظ و نشر بتوانیم موافقت لازم برای برگزاری یک دوره ویژه اصفهان را دریافت کنیم، این مؤسسه که زیر نظر دفتر حفظ و نشر فعالیت می‌کند، مجوز برگزاری دوره و گواهی‌نامه‌ها را صادر می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های دو ساله قرارگاه بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های شاخصی که در این دوره انجام شده است، تشکیل بخشی به عنوان بخش نوجوانان است زیرا دشمن در بخش نوجوانان و دانش‌آموزان فعالیت‌های تبلیغاتی گستره منفی انجام می‌دهد.

لزوم انجام اقدامات فرهنگی برای قشر نوجوان و جوان

حجت‌الاسلام فقیهی حوادث چند ماه اخیر کشور را نیازمند توجه بیشتر به انجام اقدامات فرهنگی برای قشر نوجوان و جوان دانست و گفت: در حال تدوین و ارائه این پیشنهاد هستیم که اصفهان مبتکر ایجاد قرارگاه گام دوم در نوجوانان باشد که در ابتدا زمینه‌سازی اقدامات فرهنگی از نوجوانان و دانش‌آموزان دبیرستانی شکل بگیرد و منتهی به فضای جوانان و دانشگاه‌ها شود و آنجا خروجی‌ها و آثار آن را ببینیم.

وی ایجاد این قرارگاه را ابداع و ابتکار اصفهان معرفی کرد و ادامه داد: چند استان در سراسر کشور دارای قرارگاه‌های بیانیه گام دوم هستند اما ایجاد قرارگاه نوجوانان کار جدیدی است که همچون بسیاری از اقدامات فرهنگی و گفتمانی که اصفهان سردمدار آن است این طرح در آن شکل گرفته است و پیشنهاد نهایی آن در حال بررسی است که امیدواریم با نهایی شدن آن به زودی شاهد ایجاد قرارگاه‌های بیانیه گام دوم نوجوانان در سراسر کشور باشیم.

دبیر قرارگاه جوانان گام دوم انقلاب اصفهان با تاکید بر لزوم جبران کم‌کاری‌های صورت گرفته در معرفی دستاوردهای انقلاب گفت: در طول سال‌های گذشته نتوانستیم دستاوردهای انقلاب را طبق قالبی که فراخور نوجوانان و جوانان باشد، ارائه کنیم به ویژه در زمینه کارهای هنری مانند انیمیشن، هنرهای نمایشی و سینما دستاوردهای انقلاب در ۴۰ سال گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است و مجموعه‌هایی مانند قرارگاه جوانان و در آینده قرارگاه نوجوانان می‌تواند سردمدار معرفی این دستاوردها به جامعه باشد.

وی درباره برنامه‌های قرارگاه بیانیه گام دوم تصریح کرد: به جز دو دوره‌های آموزشی تخصصی که در گذشته برگزار شد، یک دوره مخصوص اصفهان پیش‌بینی شده است که برگزاری آن نیاز به پیگیری‌هایی زیادی برای دریافت مجوز اساتید و تدریس آنها دارد و با توجه به اینکه تاکنون دوره رسمی و فراگیری در استان‌ها برگزار نشده امیدواریم بتوانیم یک دوره آموزشی آشنایی با بیانیه گام دوم مخصوص نوجوانان و یک دوره مخصوص جوانان را در اصفهان برگزار کنیم.

حجت‌الاسلام فقیهی خاطرنشان کرد: دوره تخصصی نوجوانان با استفاده از فضای آموزش و پرورش اطلاع رسانی خواهد شد و برای پذیرش جوانان نیز از فضای دانشگاه و حوزه استفاده می‌شود.

جوانان مخاطب اصلی بیانیه

وی درباره مخاطب اصلی بیانیه گام دوم گفت: بر اساس بیانیه‌ای که در رسانه‌ها منتشر شد جوانان مخاطب اصلی هستند بخشی از خطاب بیانیه نیز به مسئولان است که در دوره ۴۰ ساله دوم انقلاب باید دستاوردهای چشمگیرتری داشته باشند، اما توده مردم و جوانان به طور خاص مخاطب خاص بیانیه گام دوم انقلاب هستند که در آینده نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

دبیر قرارگاه جوانان گام دوم انقلاب اصفهان گنجانده شدن محتوای بیانیه گام دوم در دروس آموزشی مدارس و دانشگاه را نیازمند تصمیم‌گیری کلی و کلان دانست و تاکید کرد: به‌تازگی این موضوع در حوزه علمیه مطرح شده است که بیانیه گام دوم جزو دروس جنبی قرار گیرد البته این اقدام نیازمند تفکر و جمع‌بندی کلان بین مسئولان است.

وی از برگزاری همایشی به مناسبت سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب در اصفهان خبر داد و گفت: تاریخ صدور بیانیه بیست‌وچهارم بهمن سال ۱۳۹۷ بود و به همین مناسبت همایشی با عنوان جوانان در گام دوم انقلاب برگزار خواهد شد البته در چهار سال صدور این بیانیه و سه سال فعالیت قرارگاه تاکنون حتی یک همایش نیز برگزار نشده است و برخی دلیل آن را سطحی بودن تأثیرات همایش می‌دانند، در حالی که از همین تأثیر سطحی نیز فاصله داریم.

حجت‌الاسلام فقیهی یکی دیگر از برنامه‌های قرارگاه را زمینه‌سازی برای استفاده از جریان فکری مخالف اعلام کرد و افزود: استفاده از جریان‌های منتقد، جریان‌های فکری که نظرات متفاوت یا دیدگاه‌های مخالفی دارند باعث جذب طیف گسترده‌ای از جوانان می‌شود که در برخی از برنامه‌های فرهنگی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و این ضعف در بسیاری از مجموعه‌های معطوف به انقلابیون و متدین‌ها دیده می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از فکر و نظرات مخالفان یادآور شد: معتقدیم که در آینده می‌توان نظرات آنها را شنید تا هر جا که مبنای درستی دارد از آن استفاده شود، به عبارت دیگر باید فضا را به‌گونه‌ای باز کنیم که از فکر و نظرات درست مخالفان به عنوان پیشنهاد استفاده و در موارد اشتباه نیز با گفت‌وگو افراد را قانع کنیم.

دبیر قرارگاه جوانان گام دوم انقلاب اصفهان درباره مخالفت برخی از بزرگان با این رویکرد گفت: ممکن است دیدگاه‌ها کاملاً یکسان نباشد یا جایگاه برخی افراد اقتضا نکند که در این زمینه پیشگام باشند اما قرارگاه بیانیه گام دوم یک مجموعه مردم‌نهاد و انقلابی است که مورد حمایت حکومت است و می‌تواند در این زمینه پیشگام باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: دوره تخصصی بیانیه گام دوم، ابتدای سال آینده و با حضور ۵۰ نفر برگزار شود.

حجت‌الاسلام فقیهی تصریح کرد: قرارگاه هر استان دارای یک شورای مرکزی است که در اصفهان نیز ۱۰ نفر از چهره‌های نخبه و فرهنگی شهر، عضو این شورای مرکزی هستند.

کد خبر 641480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.