تحقق شهرسازی دانش‌بنیان با موانع جدی روبه‌رو است

یک کارشناس شهرسازی گفت: شهرسازی دانش‌بنیان در بسیاری از کشورهای جهان محقق شده است، اما در کشور ما با وجود داشتن ظرفیت کافی، هنوز زیرساخت‌های لازم فراهم نشده و توسعه خلاق برگرفته از اصول شهرسازی دانش‌بنیان به یک باور عمومی تبدیل نشده است.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امروزه دانش، فرهنگ و خلاقیت اساس استراتژی‌های شهرها برای توسعه محلی است، اظهار کرد: مدیران شهری تلاش می‌کنند به دنبال اتخاذ رویکردهای مختلف باشند تا دانش و خلاقیت را در مناطق شهری به جهت کاهش اثرات نامطلوب الگوهای سنتی ناکارآمد توسعه دهند و بر پایه دانش و خلاقیت خود، توسعه شهری نوین را تعریف و تقویت کنند.

وی افزود: شهرها امروزی در رقابتی تنگاتنگ برای احراز جایگاهی جهانی و منطقه‌ای هستند و رقابت آنها به خصوص از زمانی تشدید شده است که فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات به عنوان واقعیت‌های شهری جدید ارائه شده است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: گذار موفقیت‌آمیز به توسعه خلاق و مبتنی بر شهرسازی دانش‌بنیان، مستلزم سرمایه‌گذاری بلندمدت در حوزه آموزش، توسعه ظرفیت‌های نوآور و خلاق، نوسازی زیرساخت‌های اطلاعاتی و ایجاد فضای مساعد اقتصادی نوین است، شهرها برای رقابت در سطح ملی و بین‌المللی به زیرساخت‌های دانش، خلاقیت، افراد آموزش‌دیده و ماهر، فناوری، زیرساخت‌های الکترونیکی و پیوند با اقتصاد دانش‌بنیان نیاز دارند.

مؤمنی ادامه داد: این رویکرد نوین توسعه شهر در بسیاری از کشورهای جهان به کار گرفته می‌شود، اما در کشور ما با وجود ظرفیت کافی هنوز زیرساخت‌های لازم فراهم نشده و توسعه خلاق برگرفته از اصول شهرسازی دانش‌بنیان به یک باور عمومی تبدیل نشده است.

وی تاکید کرد: امروزه دانش و اطلاعات کلید رشد اقتصادی جهان است، از آنجا که شهرهای جهان بر اساس مدل سرمایه‌داری صنعتی در حال رشد است به زودی با محدودیت منابع شهری روبه‌رو خواهیم شد؛ بنابراین توسعه شهرها بر مبنای دانش‌بنیان‌ها راهکار مناسبی جهت رشد اقتصادی، مدیریت مناسب منابع زیربنایی و بهبود کیفیت زندگی در قرن ۲۱ است.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه شهرهای دانش‌بنیان در جهان دو نوع است، اضافه کرد: دسته اول شهرهای دانش‌بنیان توسعه‌یافته دارای زیرساخت‌های مناسب همچون بارسلونا، بوستون، هلسینکی، اتاوا، سنگاپور و دسته دوم شهرهای دانش‌بنیان نوظهور همچون استانبول، منچستر، ملبورن، سان‌فرانسیسکو و سیدنی است از طریق رویکرد KBUD در حال توسعه هستند.

مؤمنی گفت: شهرهای دانش‌بنیان به راحتی قابل تحقق نیست و نیازمند خصوصیات و ظرفیت‌هایی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و فناوری از قبیل داشتن سطح بالایی از فناوری، بهبود خدمات و آموزش شهروندان از طریق ایجاد ارتباطات و تقویت سرمایه انسانی است.

وی افزود: این رویکرد جدید شامل شش بعد اقتصاد دانش‌محور، جامعه دانش‌محور، دولت دانش‌محور، محیط دانش‌محور، سلامت دانش‌محور و امنیت دانش‌محور است؛ بنابراین کلان‌شهرها ظرفیت و زمینه‌های لازم را برای تبدیل شدن به یک شهر دانش‌بنیان دارد.

کد خبر 641452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.