گسل‌هایی هزارساله در تهران وجود دارد

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: در برخی از مناطق تهران مانند کهریزک، ری، گرمسار و پارچین گسل‌هایی وجود دارد که از حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال پیش از میلاد تاکنون در تهران و اطراف آن فعالیت داشته‌اند.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به فعالیت گسل‌های تهران در طول تاریخ، اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های زمین‌لرزه‌ای که در تهران وجود داشت مربوط به سال ۹۹ بود که به واسطه «گسل مشاء» رخ داد.

وی افزود: در این زمان «گسل مشاء» پس از ۲۰۰ سال فعال شد و به موجب آن، زمین‌لرزه‌ای با قدرت پنج ریشتر به وجود آمد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: این زلزله که در سال ۱۳۹۹ رخ داد، خطری نداشت اما منجربه ترس جامعه شد و عملاً اخطاری برای توجه به گسل‌های موجود در تهران بود.

وی تاکید کرد: در طول تاریخ گسل‌های تهران ازجمله «مشاء» فعالیت‌های بسیاری داشته است. منطقه دماوند نیز یکی از نقاط تهران بوده که چندین بار با زمین‌لرزه مواجه شده است و اثرات آن قابل مشاهده است.

نصراصفهانی با اشاره به فعالیت دیگر گسل‌های تهران گفت: با توجه به اثرات ناشی از زمین‌لرزه در منطقه دماوند، می‌توان گفت که اندازه زلزله‌های آن منطقه بسیار بزرگ بوده است از طرفی در بخش کرج نیز خسارات زیادی ناشی از زمین‌لرزه وارد شده است.

وی افزود: در برخی از مناطق تهران مانند کهریزک، ری، گرمسار و پارچین گسل‌هایی وجود دارد که از حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ سال پیش از میلاد تاکنون در تهران و اطراف آن فعالیت داشته‌اند.

کد خبر 641354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.