تغییر موازنه قدرت به نفع قاره کهن

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس ماهیت اصلی مبادلات ایران و چین را تجاری و سیاسی دانست و گفت: مشارکت‌های نظامی نیز به طور قطع در دستور کار دو کشور قرار دارد به ویژه با شرایطی کنونی جهان که جنگ روسیه و اوکراین، قدرت‌هایی مثل ایران چین و روسیه می‌توانند موازنه را به نفع قاره کهن تغییر دهند.

فداحسین مالکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون سفر هیئت بلندپایه با محوریت اقتصادی به کشور چین اظهار کرد: سفر رئیس‌جمهور در رأس هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به چین، خارج از معادلات روز دنیا نیست، به ویژه در آشفتگی‌های کنونی دنیا که پس از جنگ اوکراین همه معادلات به ویژه در اروپا را به هم ریخته و به شکل قابل توجهی نیز باعث کاهش اعتبار آمریکایی‌ها در منطقه و معادلات جهانی شده است.

وی حضور دو کشور صاحب‌نظر و قدرتمند در حوزه‌های مختلف مانند چین و جمهوری اسلامی ایران را در معادلات بین‌المللی تأثیرگذار دانست و افزود: این موضوع کلی بازتاب سفر رئیس‌جمهور به چین است، همچنین استقبال معنادار رئیس‌جمهور چین در پارلمان این کشور از رئیس‌جمهور پیامی برای آمریکایی‌ها و غربی‌ها است که به سرعت آن‌را دریافت کرده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با اشاره به خشم و نگرانی کشورهای غربی از این سفر گفت: در روزهای آینده شاهد عصبانیت این کشورها خواهیم بود اما یکی از مسائل دوجانبه بین کشورها، قرارداد ۲۵ ساله چین و ایران است که در دستور کار هر دو کشور قرار دارد.

وی این قرارداد را مورد موافقت‌های کلی بین هر دو کشور دانست و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در این سفر حدود ۲۰ سند به امضای طرفین دو دولت برسد که اقدام بسیار بزرگی است، از نظر فرهنگی نیز پیشینه دو کشور به قدمت تاریخ است و از این بابت نیاز به گسترش ارتباطات دو کشور بیشتر احساس می‌شود.

مالکی نیاز دو کشور چین و ایران به یکدیگر را متقابل توصیف کرد و گفت: به طور خلاصه می‌توان گفت که هم ما به چین نیاز داریم و هم چین به ما و برخی اظهارات غربی‌ها که افرادی آن‌را در داخل و خارج تکرار می‌کنند درباره واگذاری جزایر چابهار، کیش و قشم به چین نادرست، بسیار سطحی و غیرکارشناسی است.

وی درباره زمینه‌های اصلی همکاری دو کشور ادامه داد: سال ۹۰ که در یک اجلاس بزرگ بین‌المللی از سوی ایران شرکت کردم، یکی از موضوعات مورد بحث بندر بین‌المللی چابهار به عنوان مهمترین معبر تجاری بود و با همکاری کشورهایی مانند روسیه، چین، هند و برخی از کشورهای اروپایی استفاده از این معبر به تصویب رسید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با تاکید بر اهمیت بنادری مانند چابهار گفت: پس از تصویب این موضوع هیئت عالی چین در ملاقاتی از دولت و ملت ایران تشکر و اعلام کرد که با این تصمیم هزار کیلومتر مسیر این کشور را به دریای آزاد نزدیک شد.

وی علاوه بر موضوع انرژی، جذب سرمایه‌گذاری چین در پروژه‌های مهم را از مهم‌ترین دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به این کشور اعلام کرد و یادآور شد: این سرمایه‌گذاری در چابهار و محورهای مختلفی از جمله سیستان و بلوچستان و احداث خط راه‌آهن رشت به آستارا انجام خواهد شد و با اینکه روس‌ها نیز برای سرمایه‌گذاری در این خط آهن اظهار تمایل کردند اما گرایش چینی‌ها برای این سرمایه‌گذاری بیشتر است.

مالکی نیاز به انرژی را یکی از زمینه‌های مشارکت دو کشور معرفی کرد و گفت: در کنار نیاز به انرژی، کشور چین در ارتباط با برخی از محصولات پتروشیمی و کشاورزی نیازمند جمهوری اسلامی ایران است و صادرات به این کشور در حال آغاز است.

وی چین را دومین قدرت اقتصادی بزرگ دنیا خواند و تصریح کرد: این کشور با کنار زدن آمریکا به عنوان قدرت اول تجاری دنیا مطرح است، بنابراین مهم است که این دو کشور شراکت راهبردی خود را پررنگ‌تر از گذشته ادامه دهند و عصبانیت غربی‌ها نیز از همین موضوع است که ایران و چین به عنوان قدرت منطقه‌ای نباید به هم نزدیک شوند، در حالی که اکنون موانع پشت سر گذاشته شده و این اتفاق در حال رخ دادن است.

مالکی درباره تعاملات نظامی دو کشور گفت: ماهیت اصلی مبادلات دو کشور تجاری و سیاسی است اما مشارکت‌های نظامی نیز به طور قطع در دستور کار دو کشور قرار دارد به ویژه با شرایطی کنونی جهان و جنگ روسیه و اوکراین، پیچیدگی این جنگ و نگاهی که در پس ذهن پوتین در به هم ریختن معادلات اروپا وجود دارد، قدرت‌هایی مثل ایران چین و روسیه می‌توانند موازنه را به نفع این قاره کهن تغییر دهند.

کد خبر 641349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.