توسعه روابط اقتصادی در نظم جدید جهانی

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، بیست‌وششم بهمن‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توسعه روابط اقتصادی در نظم جدید جهانی» نوشت: آیت‌الله رئیسی به عنوان عالی‌ترین مقام در سال نو چینی روز گذشته مورد استقبال همتای چینی خود در پکن قرار گرفت.

این سفر به عنوان اولین «سفر دولتی» (State visit) رئیس‌جمهور ایران به چین پس از دو دهه در حالی انجام شد که شیء جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در محل کنگره ملی خلق چین و به صورت رسمی از آیت‌الله رئیسی استقبال کرد.

در این مراسم به افتخار رئیس‌جمهور ایران و هیئت عالی‌رتبه همراه ۲۱ گلوله توپ شلیک شد و هنگام ورود آیت‌الله رئیسی به ساختمان کنگره مارش خوش‌آمدگویی توسط سه نفر از اعضای گارد احترام نواخته شد.

در ادامه پس از قرار گرفتن آیت‌الله رئیسی و شیء جین پینگ در جایگاه رسمی، سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس رؤسای جمهور ایران و چین از یگان تشریفات حاضر در مراسم سان دیدند.

با استقرار دوباره سران دو کشور در جایگاه رسمی، گارد احترام از مقابل رئیسی و شیء جی پینگ رژه رفتند.

این استقبال گرم و کم‌سابقه به خوبی نشان داد تنور روابط و همکاری‌های دو کشور به‌شدت رو به گرمی رفته است. پس از استقبال، رؤسای جمهور دو کشور با یکدیگر ملاقات کردند.

آیت‌الله رئیسی در این دیدار با تأکید بر ضرورت گسترش مناسبات دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، علمی، فناوری و فرهنگی، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی میان ایران و چین را اقدامی مهم در جهت تثبیت صلح و ثبات در منطقه دانست.

رئیس‌جمهور سفر هیئت‌های اقتصادی و سیاسی دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر و مذاکرات صورت گرفته بین طرفین را در گسترش مناسبات مهم و مؤثر توصیف کرد و افزود: با وجود مخالفت دشمنان جمهوری اسلامی ایران و چین با تحکیم و گسترش روابط دو کشور، این روابط با مدیریت مطلوب طرفین گام‌های بلندی را طی کرده است.

آیت‌الله رئیسی همچنین با بیان اینکه ایران و چین دوستان روزهای سخت هستند و دوستی در روزهای سخت، تسریع و تسهیل‌کننده پیوندها در ایام دیگر است، گفت: تحکیم این پیوندها و دوستی‌ها در امنیت منطقه و جهان مؤثر است.

رئیس جمهور در ادامه با استقبال از تأکید رئیس جمهور چین بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مقابله با یکجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل، بر لزوم مقابله با دخالت بیگانگان در نقاط مختلف جهان تأکید کرد.

رئیسی همچنین با قدردانی از نقش مثبت و سازنده چین در گفت‌وگوهای رفع تحریم، به پیمان‌شکنی امریکایی‌ها و بدعهدی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات اشاره کرد و گفت: غربی‌ها یک بار دیگر در مورد جمهوری اسلامی ایران گرفتار محاسبه غلط شدند، غافل از اینکه ایران اسلامی و ملت رشید آن بالنده‌تر و مطمئن‌تر از هر زمان دیگری در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به گسترش روابط دو کشور با رویکرد احترام متقابل است، تصریح کرد: توسعه روابط ایران و چین رو به جلو بوده است، اما آنچه انجام شده با آنچه که باید انجام می‌پذیرفته فاصله دارد و برای جبران این عقب‌ماندگی باید گام‌های بلندتری برداشت.

توسعه روابط اقتصادی در نظم جدید جهانی

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حضور حماسی مردم و مسئولیت کارگزاران» نوشت: مراسم جشن و اجتماع مردمی روز ۲۲ بهمن، سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را می‌توان یک شاخص برای تعیین میزان وفاداری، همراهی و حمایت مردم از انقلاب، ارزش‌ها، دستاوردها و حفظ اتحاد و انسجام برای دفاع از آن دانست.

از این‌رو، همه‌ساله شاهد حضور تعداد زیادی از خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های کشورهای مختلف در این مراسم هستیم که بعضاً پوششی برای کارشناسان سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهای رقیب و معاند نیز محسوب می‌شود.

خبرنگاران و رسانه‌هایی که فقط برای انعکاس خبری این رویداد، زحمت حضور در مراسم را نداشته، بلکه بعضی از آنان، احتمالاً مأموریت ارزیابی و برآورد وضعیت از میزان محبوبیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی ایران در بین مردم یا به عبارتی سنجش اقتدار مردمی آن را دنبال می‌کنند.

مشارکت مردم در مراسم روز ۲۲ بهمن امسال و در ۴۴ سالگی انقلاب اسلامی، در مقایسه با دوران پیش از کرونا نه‌تن‌ها از افزایش ۳۰ درصدی برخوردار بود، بلکه نوع شعارهای خودجوش و استفاده از علائم و نشانگانی، چون پرچم جمهوری اسلامی ایران، آرم سپاه پاسداران، تصاویر شهیدان امنیت، گویای جهت‌گیری و نگرش شرکت‌کنندگان در دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی و برائت از رویکرد و عملکرد اغتشاشگران و آشوب‌طلبانی بود که در چندماهه گذشته، نه‌تنها علیه انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن هتاکی و جسارت کرده بودند، بلکه هویت ملی و یکپارچگی ارضی کشور را نیز هدف گرفته و مورد خدشه قرار داده بودند.

از این‌رو برگزاری این مراسم با این سطح از مشارکت مردمی و تأکید بر ارزش‌های بنیادی انقلاب اسلامی، آن‌هم پس از ماه‌ها اغتشاش و آشوب در کشور و هجمه‌های سنگین و فضای سیاسی سهمگین علیه انقلاب اسلامی، نظام و ارکان آن و تشدید تهاجم ترکیبی دشمن، خود حماسه‌ای بزرگ محسوب می‌شود که تنها از مردمی مثل ملت بزرگ و برخاسته از هویتی محکم و بصیرتی عمیق و نافذ برمی‌آید.

توسعه روابط اقتصادی در نظم جدید جهانی

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «افت شاخص فضای کسب و کار در سایه محدودیت اینترنت» نوشت: نتایج گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران از پایش ملی محیط کسب و کار در فصل پاییز امسال تنزل شاخص محیط کسب و کار در این فصل را نشان می‌دهد، به طوری که بعد از بهبود نسبی در فصل تابستان، این شاخص تحت تأثیر موانع و عواملی مانند غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، محدودیت‌های دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار نامساعدتر شده است.

در میان مؤلفه‌های پیمایشی مورد ارزیابی در این پژوهش بیشترین درصد تغییرات شاخص مربوط به مؤلفه محدودیت‌های دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت است که با بیش از ۴۱ درصد تغییر نامساعدتر شده است که همزمان با محدودیت‌های اینترنت در پاییز امسال نشان دهنده تأثیرات منفی این محدودیت‌ها بر فعالان اقتصادی است.

بر اساس نتایجی که مرکز پژوهش‌های اتاق ایران از پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در پاییز ۱۴۰۱ منتشر کرده است، این شاخص نسبت به فصل تابستان ۲.۸۹ درصد و نسبت به پاییز سال قبل ۱.۷۸ درصد نامساعدتر شده است.

رقم شاخص ملی در این فصل ۶.۰۵ (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) محاسبه شده که تقریباً در محدوده فصل بهار امسال قرار دارد. نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران حاکی از این است که در پاییز ۱۴۰۱، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» و «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به دیگر مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند.

بر اساس یافته‌های این طرح در پاییز ۱۴۰۱ استان‌های قزوین، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی به ترتیب دارای مساعدترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به دیگر استان‌ها ارزیابی شده‌اند.

نکته قابل‌توجه این است که در پایش پاییز، عدد شاخص برای ۶۱ درصد استان‌های کشور از شاخص ملی محیط کسب‌وکار کمتر بوده که از بهتر بودن وضعیت آن‌ها نسبت به میانگین کشوری حکایت دارد.

همچنین اختلاف عدد شاخص محیط کسب‌وکار در بهترین و بدترین استان حداکثر معادل ۰.۸۵ واحد بوده که نشانگر نبود تفاوت قابل‌توجه در وضعیت عدد شاخص استان‌ها نسبت به یکدیگر است.

بر اساس یافته‌های طرح پایش ملی محیط کسب‌وکار، میانگین ظرفیت فعالیت (واقعی) بنگاه‌های اقتصادی شرکت‌کننده در فصل پاییز ۱۴۰۱ معادل ۴۳.۵۱ درصد بوده است که نسبت به همین میزان در تابستان ۱۴۰۱ با رقم ۴۱.۱۵ درصد ۲.۳۶ واحد افزایش یافته است همچنین بر اساس نتایج این پایش در پاییز ۱۴۰۱، وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش خدمات (۶.۰۷) در مقایسه با بخش‌های کشاورزی (۵.۸۳) و صنعت (۵.۹۶) نامناسب‌تر ارزیابی شده است.

در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی برحسب طبقه‌بندی استاندارد ISIC.rev4، رشته فعالیت‌های «ساختمان»، «املاک و مستغلات» و «فعالیت حرفه‌ای، علمی و فنی» دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و رشته فعالیت‌های «مالی و بیمه»، «استخراج معدن» و «سلامت انسان و مددکاری اجتماعی» بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار را در مقایسه با دیگر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند.

توسعه روابط اقتصادی در نظم جدید جهانی

کد خبر 641221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.