به‌سوی منافع ایران در چین

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، بیست‌وپنجم بهمن‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت زندگی به خوی» نوشت: بعد از دو هفته تعطیلی به‌دلیل وقوع زمین‌لرزه از روز یکشنبه، بیست‌وسوم دی‌ماه، وضعیت بازار خوی و کسب‌وکارها در این شهرستان به حالت سابق بازگشت.

فیلم‌هایی که در فضای مجازی منتشر شد گویای شکل‌گیری دوباره کسب و کارها است، این در حالی است که بیش از ۱۴ روز از وقوع زلزله در خوی می‌گذرد و روز گذشته همچنین اعلام شد که ۶۰ درصد مدارس روستایی خوی آموزش حضوری را از سر گرفته‌اند.

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی روز دوشنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش آذربایجان غربی در خوی، اظهار کرد: برای تحقق این موضوع نیازمند یک عزم جدی هستیم و کادر آموزشی شهرستان با حضور صددرصدی خود در محل کار باید پیش‌قدم در عادی‌سازی شرایط تحصیلی و زندگی در این منطقه باشند.

معتمدیان با اشاره به اینکه ۲۲۴ کلاس در خوی دچار آسیب شده‌اند، ادامه داد: مابقی مدارس مشکلی ندارند یا بسیار جزئی است که برای عادی‌سازی شرایط شهر بازگشایی مدرسه‌ها الزامی است و بجز مدارس تخریبی مابقی مدارس باید دایر شود.

استاندار آذربایجان غربی تأکید کرد: همه بخش‌ها باید به شهروندان خدمات بدهند و با کسانی که در این زمینه تعلل کنند بخصوص نانوایی‌ها به‌صورت جدی برخورد شده و سهمیه آرد آنان قطع می‌شود.

وی گفت: تسهیلات بلاعوض ۹۰ میلیون تومانی در بخش روستایی و ۱۰۵ میلیون تومانی در بخش شهری به‌صورت مستقیم در جلسه اخیر هیأت دولت و با دستور رئیس‌جمهور به تصویب رسید.

معتمدیان گفت: دولت در تلاش است هزینه‌های آورده مردم را پایین بیاورد و در این راستا نیز وام‌های کم‌بهره را از ۲۰۰ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان در بخش روستایی و در بخش شهری به ۳۰۰ میلیون تومان و همچنین ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض را به ۶۰ میلیون تومان افزایش داد.

به‌سوی منافع ایران در چین

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «به‌سوی منافع ایران در چین» نوشت: هر جا منافع ملی ایران باشد، ما همانجا هستیم، چه شرق و چه غرب. اکنون ما را در چین بیابید، زیرا در آنجا منافع خود را یافته‌ایم.

غرب اگر می‌خواهد رقیب شرق در همکاری تجاری با ایران باشد، باید به ایران نشان دهد که منافعی در آنجا دارد.

غرب تاکنون نسبت به ایران و در حق ایران، منافع‌خواری کرده است.

سال‌ها غارت و دشمنی غرب با ایران و دشمنی پاییزانه امسال با نقشه‌کشی همه‌جانبه و واردکردن همه قوا و اندیشه‌ها و برنامه‌ها برای براندازی در ایران، راه دیگری پیش پای ایران نگذاشت که بتواند امیدی به جست‌وجوی منافع خود در غرب داشته باشد.

حالا رئیس‌جمهور در پرشمارگان‌ترین روزنامه چین-مردم از عقب‌افتادگی در روابط «دوستان قدیمی و شرکای جدید» می‌نویسد و در فرودگاه به گاه پرواز به سوی چین، وعده جبران این عقب‌ماندگی و اجرایی‌کردن سند راهبردی ۲۵ ساله را می‌دهد.

امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، اما در آستانه سفر به شرق نکته دیپلماتیکی را به گوش غرب می‌رساند: «هر جا منافع ملت ایران باشد، ما همانجا هستیم.»

سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب پیش از عزیمت به چین در فرودگاه مهرآباد تهران یادآور شد که این سفر چه تفاوتی با گذشته و با سفرهای معمول دارد: «این سفر به دعوت رئیس‌جمهور کشور دوست چین انجام می‌شود. در این سفر ابتدا اجرایی‌شدن سند راهبردی ۲۵ ساله بین ایران و چین دنبال خواهد شد. با چین ارتباطات زیادی داریم، اما از ظرفیت‌های دو کشور برای ارتقای سطح روابط، به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری غفلت شد و متأسفانه در این راستا یک عقب‌ماندگی جدی داریم. کشورهایی، چون چین و ایران هر کدام ظرفیت‌های بسیاری و به عنوان دو کشور مستقل، منافع مشترکی در منطقه و جهان دارند و می‌توانند ارتباطات بیشتری داشته باشند. بر این اساس ما باید عقب‌ماندگی در روابط با چین را جبران کنیم. برای جبران این عقب‌ماندگی باید ظرفیت‌های دو کشور، به ویژه در موضوع تبادل تجاری و اقتصادی به شکل دقیق شناخته شود.»

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی درباره رفتار نامناسب دولت قبل با چین و منافع استراتژیک ایران در این کشور منتشر شد، شاید رئیسی سعی کرد به این نکته نیز پاسخ دهد: «در اراده دو کشور توسعه و ارتقای سطح روابط دیده می‌شود. در حوزه‌های مختلف اقتصادی، انرژی و مالی پولی با چین ارتباط داریم. این روابط باید دنبال شود. وزیران ما هم در این سفر تفاهمنامه‌هایی را به امضا خواهند رساند که بر این اساس ٢٠ تفاهمنامه به امضای مسئولان و مقامات عالی دو کشور می‌رسد.»

به‌سوی منافع ایران در چین

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فروش خاک بحرین به صهیونیست‌ها!» نوشت: شیخ نشین‌های عربی حاشیه خلیج فارس که سال‌هاست در سرسپردگی به آمریکا از یکدیگر پیشی می‌گیرند، در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش سطح تنش‌ها در جهان و منطقه، تلاش می‌کنند تا هر چه بیشتر به آمریکا و رژیم صهیونیستی نزدیک تر شوند.

رژیم آل خلیفه که در بین مردم خود مشروعیتی ندارد و تاج و تخت خود را در خطر می‌بیند برای ابقای سلطنت در خاندان خود تلاش می‌کند با قراردادهای دوجانبه با تل‌آویو بتواند چند صباحی بیشتر در قدرت بماند.

در همین زمینه تعدادی از سایت‌های خبری خبر خرید یکی از جزایر بحرین توسط یک شرکت صهیونیستی را از طریق مزایده‌ای که «شرکت حراج عربی» راه اندازی کرده بود، منتشر کردند.

وب سایت تغییر پرس به نقل از شبکه هفت رژیم صهیونیستی که این خبر را از سایت خود حذف کرد، نوشت: شرکت هیمنوتا، متعلق به صندوق ملی یهودیان در رژیم صهیونیستی، در مزایده‌ای که توسط «شرکت حراج عربی» برگزار شد، جزیره‌ای خصوصی به مساحت «۹۵۵۴ متر مربع» در بحرین را به قیمت «۲۱.۵ میلیون دلار» خریداری کرد.

آوری اشنایر، نماینده حزب آبی سفید در هیئت مدیره شرکت هیمنوتا گفت: در این جزیره می‌توان یک آسمان خراش پنجاه طبقه ابری ساخت و از آن برای اسکان شهرک‌نشینان صهیونیست در صورت وقوع فاجعه یا جنگ استفاده کرد.

اشنایر در حالی که دولت بحرین بدون موافقت مردم این کشور به چنین اقدامی دست زده است، معتقد است که امکان مشورت با دولت بحرین درباره واگذاری حاکمیت بر این جزایر یا اراضی دیگر به رژیم صهیونیستی وجود دارد.

روزنامه الوطن وابسته به دیوان پادشاهی بحرین نیز نوشت: شرکت مزایده عربی و وزارت دادگستری، امور اسلامی و اوقاف ۲۸ فوریه «۱۰۱ ملک» توزیع شده در «۴۷ منطقه» را به مزایده گذاشتند. مزایده برای هر ملک با مبلغ مشخصی شروع می‌شود که در مجموع بیش از «۵۸.۳۱ میلیون دینار» است.

این روزنامه قبلاً هم نوشته بود که ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳ یک جزیره خصوصی واقع در «ساحل منامه» به ارزش «۸.۱ میلیون دینار» به حراج عمومی گذاشته شد و مساحت این جزیره ۱۰۳ هزار فوت مربع است.

همه اینها در حالی است که مردم بحرین بارها با برگزاری تظاهرات، مخالفت خود را با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند و شخصیت‌های سیاسی و دینی بحرینی نیز درباره تبعات و عواقب ناگوار سازش کاری آل خلیفه با صهیونیست‌ها در سطح داخلی و منطقه‌ای هشدار داده‌اند.

به‌سوی منافع ایران در چین

کد خبر 640982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.