لزوم شناخت مفهوم «هویت منظر» در شهرهای امروزی

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: شهر ویترین عرضه تفکرات جامعه به دنیای بیرون و بستر شکل‌گیری حیات مدنی است؛ لذا ارتباط هویت و منظر شهر به مقوله‌ای تاثیرگذار تبدیل شده است و تلاش برای یافتن ماهیت و چیستی هویت منظر شهر برای ارزیابی معیار سیاست‌های مداخله در شهرهای امروزی ضرورت دارد.

فروغ کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: انتقال معماری روز اروپا و آمریکای شمالی به کشورهایی مانند ایران پیامدها و عوارض ناگواری در پی داشته است، این تهاجم چنان سریع و گسترده بوده که گویا تیشه به ریشه هویت شهری خورده است.

وی افزود: یکی از شدیدترین مباحثه‌های رایج میان اهل حرفه از جمله شهرسازان، برنامه‌ریزان و طراحان شهری، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و معماران از بین رفتن هویت شهری است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: بحران کنونی نداشتن هویت و اهمیت شناخت، حفظ و توسعه هویت‌های شهرسازی و معماری سبب شده است که دولت ایران در ماده ۱۳۷ قانون برنامه سوم توسعه کشور، وزارت مسکن و شهرسازی را به اجرای تحقیقاتی مکلف کند تا نتایج حاصل از آن بتواند به مشاوران و دست‌اندرکاران مسائل مربوط به طراحی و برنامه‌ریزی شهری در ارائه طرح‌های خود به منظور حفظ هویت ملی شهرها یاری رساند.

کریمی تصریح کرد: ماده ۱۳۷ قانون برنامه توسعه کشور به منظور هویت‌بخشی به سیما و کالبد شهرها و روستاهای کشور و انطباق مشخصات تمام ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی با ویژگی‌های فرهنگ معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی (بومی)، رعایت اصول و ضوابط مربوط به نماسازی و طراحی شهری و روستایی کشور و جلوگیری از تخریب ساختمان‌ها و نمادهای با ارزش در شهرها است.

وی اضافه کرد: وزارت مسکن و شهرسازی موظف است به تدریج و حداکثر تا پایان برنامه پنجم ضمن مطالعه، تحقیق و همکاری با دستگاه‌ها و مراجع ذی‌ربط، نسبت به تهیه، تدوین و ارائه اصول، ضوابط و مقررات نماسازی در تمام ساخت‌وسازهای کشور اقدام کند.

مفهوم «هویت منظر» چندان شناخته شده نیست

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: برهمین اساس محققانی از دانشگاه‌های سراسر کشور به منظور تهیه کتاب هویت شهری مراکز استان‌ها به این وزارتخانه معرفی شدند تا بر اساس تحقیقات میدانی ناشی از تهیه و تکمیل پرسشنامه و مصاحبه با دست‌اندرکاران، طبقات اجتماعی مردم و مطالعات اسنادی و متون علمی مرتبط با موضوع، مستندسازی مناسبی را در این حوزه انجام رسانند.

کریمی تاکید کرد: اگرچه هویت در مفهوم عام و کل آن، قدمتی طولانی و هم پای تاریخ تمدن انسان دارد، اما پیشینه این بحث در منظر شهر چندان باسابقه نیست.

وی گفت: سهل بودن مفهوم هویت منظر شهر در فرآیند شناخت و ادراک، پدیده‌ای چند بعدی و پیچیده را پیش روی ما قرار می‌دهد، از آنجا که شهر ویترین عرضه تفکرات جامعه به دنیای بیرون و بستر شکل‌گیری حیات مدنی است، ارتباط هویت و منظر شهر به مقوله‌ای تأثیرگذار در علوم مرتبط با این حوزه تبدیل شده است و تلاش برای یافتن ماهیت و چیستی هویت منظر شهر برای ارزیابی معیار سیاست‌های مداخله کلان در شهرهای امروز ضروری است.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد افزود: مقوله شهر و منظر شهری به قدری گسترده است که امکان ارائه یک راهبرد قطعی برای آن وجود ندارد و لازمه رویکرد جزءنگر، ارائه گزارشی حجیم است.

کد خبر 640952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.