افول فرآیند طراحی و خلق فضاهای شهری

یک کارشناس شهرسازی گفت: در عصر نوین با تغییر و تحول در عرصه شهرسازی، فرآیند طراحی و خلق فضاهای شهری رو به افول گذاشته است؛ بخشی از این مسائل به دلیل بی‌توجهی به معیارهای طراحی و بخش دیگر به علت تطابق نداشتن این اصول با ارزش‌های فرهنگی روز است.

فرزاد مؤمنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بررسی روند تغییرات ساختار شهرهای ایران در دو دوره پیش و پس از اسلام قابل تأمل است، اظهار کرد: ساختار سیاسی شهرهای ایرانی در هر دو دوره با نهاد دین ارتباط مستقیمی دارد و عامل دین تأثیری جدی بر ساختار شهرهای داشته است، در واقع بررسی چگونگی تغییر ساختار شهر ایرانی با ورود دین و آئین جدید شکل دیگری به خود گرفت.

وی افزود: شهرنشینی در ایران در دوره ساسانی (پیش از اسلام) و دوره صفویه (پس از اسلام) نقش مهمی در روند تمدن ایران داشته و تفاوت مکان‌های جغرافیایی موجب ظهور تمدن‌های مختلف شهری شده است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: شناخت هر پدیده، درک فرآیند تاریخی و تحول آن به این دلیل اهمیت دارد که می‌توان مسائل و سوالات وضع موجود آن پدیده را پاسخ داد و آینده آن پدیده را تخمین زد تا گامی رو به جلو در دستیابی به اصول شهر ایرانی-اسلامی باشد.

مؤمنی تصریح کرد: شهر ایرانی-اسلامی مفهومی برای معرفی شهرهایی است که از یک‌سو متأثر از فرهنگ و آموزه‌های دینی و ارزش‌های اسلامی بوده‌اند و از سوی دیگر دارای پشتوانه عظیم تاریخ و تمدن ایرانی هستند؛ فضاهای شهری به عنوان یکی از ارکان هویت‌ساز شهرهای ایرانی در طول سالیان متوالی تحت تأثیر آموزه‌ها و الگوهای فکری و هنری اسلام شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: در عصر نوین با تغییر و تحول در عرصه شهرسازی، فرآیند طراحی و خلق فضاهای شهری به افول گرایش پیدا کرده، بخشی از این مسائل به دلیل بی‌توجهی به معیارهای طراحی و بخش دیگر به دلیل تطابق نداشتن این اصول با ارزش‌های فرهنگی روز است.

این کارشناس ارشد شهرسازی گفت: به منظور داشتن شهرهایی مطلوب، نگاه به گذشته شهرها و بررسی فرآیندهای تاریخی ضرورت دارد؛ منظور از حفظ گذشته، درک مفهومی معنا، محتوا و ارزش‌ها و انتقال آنها به نسل آینده است، چراکه برای خلق آینده‌ای ریشه‌دار به‌خصوص در سطح شهرها بها دادن به گذشته ستودنی کشور ضروری است.

مؤمنی افزود: روند شکل‌گیری فضاهای شهری در شهرهای ایران در گذشته و وضعیت حال حاضر آنها نیازمند بررسی است، چراکه انسان همواره در طول زمان تلاش کرده است با خلق آثار هنری مانند معماری و شهرسازی خود جاودانه شود و رمز این جاودانگی رسیدن به قدرت بوده است؛ لذا در طول تاریخ آثار منحصربه‌فرد زیادی خلق شده است که نیازمند نگهداری است و این مهم جز با دانستن تاریخ شهرها ممکن نخواهد بود.

کد خبر 640911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.