۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
سیزدهم فوریه، روز جهانی رادیو

سیزدهم فوریه هر سال به عنوان روز جهانی رادیو معرفی شده و بهانه‌ای است تا مردم از سختی تکامل برقراری ارتباط با یکدیگر آگاه شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ارتباطات بشر هنگام پیدایش به گفت‌وگوهای نسبتاً مبهم و قدم زدن در کنار یکدیگر محدود می‌شد که به تدریج زبان انسانی شکل گرفت و مردم توانستند بهتر یکدیگر را درک کنند. پس از آن، نوشتار حضور پیدا کرد و انسان‌ها توانستند از طریق آن با افرادی که دور از آن‌ها زندگی می‌کنند نیز ارتباط برقرار کنند. تبادل ایده‌ها و موسیقی سپس دنیای ارتباطات جهانی را از آن خود کرد که البته سرعت ترویج آن با دنیای کنونی به‌هیچ وجه قابل مقایسه نیست. زمانی که رادیو برای اولین بار اختراع شد، ارتباطات انسانی را تا صدها و حتی هزاران کیلومتر گسترش داد که این امر، انقلابی در نزدیک کردن بشر به یکدیگر محسوب می‌شد.

تاریخچه روز جهانی رادیو

امواج رادیویی برای اولین بار توسط فردی به نام هنریچ هرتز کشف شد که این موفقیت به دنبال کشف تابش الکترومغناطیسی توسط خود او اتفاق افتاد. امواج رادیویی، که توسط وسیله‌ای به نام انتقال دهنده تولید می‌شود، در فرکانس ۳۰ هرتز و ۳۰۰ گیگاهرتز عمل می‌کند. این انتقال دهنده به آنتن‌هایی وصل می‌شود که به انتشار امواج رادیویی کمک می‌کند. در نهایت، این امواج به وسیله یک دستگاه رادیویی که به سیستمی از آنتن‌ها مجهز و وصل است، دریافت می‌شود.

اگرچه در زمان‌های قدیم و پس از کشف امواج رادیویی توسط هنریج هرتز، متخصصان بسیاری تلاش کردند اطلاعات را از طریق دستگاه‌های مختلف منتقل کنند، با این حال تا سال ۱۸۹۰ و پس از ساخت اولین دستگاه رادیو توسط ادوار برانلی فیزیک‌دان، مخترع و استاد دانشگاه اهل فرانسه، انتقال داده‌ها از طریق امواج رادیویی انجام نشد. پس از این اختراع، رادیوها در اشکال و اندازه‌های متفاوت و برای انتقال اطلاعات در زمینه‌های مختلف نظیر موسیقی، داستان‌های سرگرم‌کننده، آموزش و سایر موارد مشابه ساخته شد.

امروزه رادیوها به طور بی‌سیم یا با استفاده از کابل‌ها عمل می‌کنند که البته پیدایش واژه ارتباطات بی‌سیم به قرن نوزدهم و برای توصیف رادیو بازمی‌گردد.

امروزه ابزارهای مجهز به امواج رادیویی بی‌سیم نظیر تلفن‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و چاپگرها، انتقال اطلاعات را بدون نیاز به وصل کردن کابل‌ها به ابزارهای مخصوص انجام می‌دهد و این در حالی است که ابزارهای نیازمند به سیم از طریق ایجاد اتصال بین دو دستگاه به وسیله یک کابل، انتقال اطلاعات را انجام می‌دهد.

بدیهی است که رادیو، جهان امروز را به‌طور قابل توجهی متحول کرده است و به همین دلیل، یونسکو در سال ۲۰۱۰، بیستم سپتامبر هر سال را به عنوان روز جهانی رادیو معرفی کرد و سپس تاریخ آن را به سیزدهم فوریه تغییر داد.

یونسکو رادیو را به عنوان ابزاری بسیار قدرتمند برای گرامیداشت پیدایش ارتباطات میان بشر در تمام نقاط دنیا معرفی کرده است و مدعی شده است که این ابزار می‌تواند انجام مذاکرات دموکراسی را در سراسر جهان تسهیل کند.

چگونه می‌توان روز جهانی رادیو را جشن گرفت؟

حدود ۱۳۰ سال از اختراع واژه «رادیو» برای توصیف تجربیات امواج هرتز می‌گذرد و همچنان رادیو یک اختراع بسیار مهم برای برقراری ارتباط بشر با دنیای اطراف او محسوب می‌شود. بنابراین بزرگداشت روز جهانی رادیو می‌تواند بر اهمیت این اختراع در تغییر شرایط زندگی انسان‌ها نقش مهمی ایفا کند و او را پیوسته به برقراری ارتباط با جهان سوق دهد.

رادیو با گذشت زمان تحولات زیادی را متحمل شده است، با این حال با هر اندازه و مشخصاتی، تقریباً یک دستگاه از آن در تمام منازل وجود دارد. استفاده از آن در روز جهانی رادیو، اهمیت تکامل ارتباطات میان بشر را به تصویر می‌کشد و می‌تواند انسان‌ها را از مراحل دسترسی به فناوری امروزی برای اشاعه اطلاعات آگاه کند. در این روز مردم می‌توانند به گوش دادن به یک موسیقی، خبر و حتی آموزش در رادیوها بپردازند و از این طریق، شکوه دنیای انتشار اخبار را جشن بگیرند.

کسانی که در خانه‌های خود رادیو ندارند می‌توانند رادیوهای خودروهای خود را روشن کنند و از این طریق از آن‌چه در دنیای پیرامون آن‌ها اتفاق می‌افتد، باخبر شوند. حتی استفاده از دستگاه‌های قدیمی پخش موسیقی یا فیلم می‌تواند در این روز برای مردم خوشایند باشد.

کد خبر 640897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.