خنثی‌سازی تحریم‌ها در شرق دور

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _دوشنبه، بیست‌وچهارم بهمن‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خنثی سازی تحریم‌ها در شرق دور» نوشت: سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در پاسخ به دعوت رسمی «شیء جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین عصر امروز راهی پکن می‌شود.

این نخستین سفر دوجانبه رئیس‌جمهور به چین از آغاز به کار دولت سیزدهم به شمار می‌آید. حضور یک هیأت بلندپایه دیپلماتیک و اقتصادی در این سفر سه‌روزه از برنامه‌های فشرده و جامع مقام‌های دو کشور برای امضای تفاهمنامه‌های رنگارنگ در حوزه‌های متعدد حکایت می‌کند. وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد، وزیر راه، وزیر نفت، وزیر کشاورزی، وزیر صمت، رئیس‌کل بانک مرکزی و علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

رئیسی در حالی این سفر مهم را در دستور کار خود قرار داده که روابط ایران و چین با تحولات مهمی همراه شده است؛ نخست آنکه با دستیابی دو کشور به توافقنامه جامع ۲۵ ساله، این مناسبات سمت و سوی تازه‌ای یافته و وارد سطح بالاتری از مشارکت راهبردی شده است.

دیگر آنکه دولت سیزدهم که تاکنون توانسته از سد کوشش بی‌سابقه و بی‌امان ایالات متحده برای افزودن بر فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران عبور کند، برای حل این معادله، سیاست جدید مبتنی بر تقویت مناسبات همه‌جانبه با بازیگران بزرگ آسیا بویژه چین را به منصه ظهور گذاشته است.

خاصه آنکه تهران و پکن به عنوان دو بازیگر اثرگذار در نظام منطقه‌ای، منافع و اهداف مشترکی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های متعدد دارند و آنچه روابط دو طرف را در وضعیت پایدار قرار داده، همکاری تحت لوای نیازها و فرصت‌های مشترک بوده است؛ امری که سبب شده در فضای پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و ریل‌گذاری درست دولت سیزدهم، پکن به یک متحد وفادار برای تهران در شرایط دشوار تحریم‌ها تبدیل شود.

این در کنار دیگر الزامات اقتصادی متقابل، اهمیت ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران برای چین و همچنین مخالفت با یکجانبه‌گرایی آمریکا و استفاده از فرصت‌های به وجود آمده، زمینه را برای ارتقای سطح روابط مبتنی بر «مشارکت جامع راهبردی» فراهم کرده است.

در چنین سطحی از رابطه است که مقام‌های تهران و پکن همچنین در پی توسعه همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجرایی و امنیتی- دفاعی و منطقه‌ای بوده و چشم‌انداز درازمدتی را در زمینه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ترسیم کرده‌اند.

برای نیل به این هدف ضروری می‌نمود تا سطح مناسبات دو کشور از حالت همکاری به «اتحاد» ارتقا یابد و همکاری‌هایی را که تاکنون جریان داشته نیز از موقعیت متزلزل خارج ساخته و آن را نظام‌مند کند.
حال به نظر می‌آید که رئیسی و تیم دیپلمات‌هایش در دیدار خبرسازشان از چین بیش از هر چیز در پی به اجرا گذاشتن این مدل واقع‌بینانه برای گستراندن چتر دیپلماسی در آسیا هستند و تلاش دارند در همنشینی با «شیء جین پینگ» بر این تصور مهر باطل بزنند که سناریوی فشار و تحریم غرب به معنای بن‌بست در دیپلماسی است و تأکید کنند که چنین سناریوهایی نمی‌تواند به خارج کردن کشورهای بزرگ منطقه از دور همکاری با ایران بینجامد.

با وجود آنکه سفر رئیس‌جمهور ایران به پکن و دیدار او با «شیء جین پینگ» از دیدگاه اغلب ناظران و در نگاه اول به معنای عینیت یافتن بیشتر سیاست خارجی مبتنی بر تعامل و گسترش روابط آسیایی در دولت سیزدهم تعبیر می‌شود، این سفر با اهداف اقتصادی مهمی همراه است، چنانکه یک هیأت پرشمار اقتصادی نیز رئیس جمهوری اسلامی ایران را در این سفر همراهی می‌کنند؛ رویکردی که در روند اجرایی شدن ابعاد اقتصادی توافق جامع ۲۵ ساله و بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران به عنوان یکی از عوامل تضمین‌کننده منافع اقتصادی کشور به شمار می‌آید.
تهران و پکن در چهارچوب اهدافی که ذیل این تفاهم دوجانبه تعریف کرده‌اند، همکاری‌های اقتصادی بویژه تولید مشترک برای تأمین بازارهای داخلی دو کشور و کشورهای ثالث، همکاری در حوزه‌های نفت، صنعت و معدن و حوزه‌های مرتبط با انرژی و همچنین مشارکت مؤثر ایران در ابتکار «کمربند-راه» طرف چینی را در دستور کار قرار داده‌اند.

در همین زمینه می‌توان به دیگر برنامه‌هایی همچون تسهیل همکاری‌های مالی- بانکی، گمرکی و همکاری در توسعه مناطق ویژه و آزاد تجاری و صنعتی از جمله در سواحل مکران و تقویت همکاری‌های غیرنفتی با تمرکز بر حوزه کشاورزی و دانش‌بنیان و تسهیل همکاری‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری و تأمین مالی پروژه‌ها و همکاری‌های اقتصادی اشاره داشت که از ابعاد مهم اقتصادی سند توافق ۲۵ ساله به شمار می‌آید.

خنثی‌سازی تحریم‌ها در شرق دور

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دورهمی شکست خوردگان» نوشت: سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۵۷ امسال در شرایطی ویژه فرا رسید: ایران هفته‌ها شورش رسانه‌ای و مجازی و خیابانی را برای آنچه براندازی نظام در ایران نامیده شد، پشت سر گذاشته بود و نظام در این جنگ رسانه‌ای با اتهامات مختلفی مواجه بود که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها «رویگردانی مردم از انقلاب اسلامی» بود.

مطابق این روایت، به دلایل مختلف مردم از انقلاب اسلامی و نیز جمهوری اسلامی روی برگردانده‌اند، و حتی نارضایتی به کف خیابان برای عبور از انقلاب و نظام رسیده و مردم فقط براندازی نظام را می‌خواهند.
سوی دیگر، روایت فروکش کردن آشوب‌ها به دلایل مختلف از جمله عدم همراهی مردم با براندازان است. در این روایت، آشوب خیابانی شکست خورده و حالا پس از «مانور قدرت نظام» با عفو گسترده‌ای که شامل بسیاری از محکومان و متهمان آشوب اخیر هم شد، نوبت به «نمایش قدرت مردم» در راهپیمایی ۲۲ بهمن رسید.
مدعیان براندازی جمهوری اسلامی، از روزهای قبل، برنامه یک کنفرانس را برای شب ۲۲ بهمن در دانشگاهی در واشنگتن چیده بودند تا نمایش اتحاد آنان باشد در شب سالروز پیروزی انقلاب اسلامی.

اما همان اسم کنفرانس و نفس برگزاری چنین موضوعی در شرایطی که خود پیش از این، به نوعی دیگر وصفش کرده بودند، جالب توجه بود: کنفرانس «آینده جنبش دموکراسی برای ایران». جریانی که قرار بود ظرف چند ماه پیروز شود و کاری کند که جمهوری اسلامی برف امسال را نبیند، حالا در شب سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تقریباً همزمان با موعد الله اکبر گفتن هر ساله مردم ایران بر پشت‌بام خانه‌ها، کنفرانسی برای بررسی وضعیت آینده خود برگزار می‌کند.

قرار بود آینده جمهوری اسلامی را از بین ببرد و حالا نگران آینده خود شده است! همین نکته، اولین و مهم‌ترین دلیل برای آن است که این نشست را دورهمی شکست خوردگان بنامیم.

اولین عکس از کنفرانس مذکور، رضا پهلوی، نازنین بنیادی، مسیح علینژاد و حامد اسماعیلیون را پشت یک میز نشان می‌دهد که قرار است نمایش وحدت براندازان باشد.

با این حال تبلیغات پیش از برگزاری کنفرانس، خبر از حضور هشت چهره از لیدرهای برانداز را می‌داد.

قرار بود شیرین عبادی، عبدالله مهتدی، گلشیفته فراهانی و علی کریمی هم در این نشست حاضر باشند، اما نیامدند و سه تن از آن‌ها به فرستادن پیام ویدئویی بسنده کردند و علی کریمی حتی همان ویدئو را هم نفرستاد.
آنچه در همان نگاه اول، از این عکس توی چشم می‌آمد، نامتجانسی افراد بود.

رضا پهلوی با ادعای شاهزادگی و ولیعهدی و شاهی ایران کنار نازنین بنیادی، یک رقاص شوهای درجه چندم که حتی بلد نیست به درستی فارسی صحبت بکند، در کنار یک خبرنگاری که با سرویس‌های امنیتی خارجی خودش را بالا کشید، در کنار فردی که صرف کشته شدن همسر و فرزندش در هواپیمای اوکراینی و به عنوان سخنگوی خودخوانده داغ‌دیدگان این هواپیما اداهای مبارزه سیاسی درمی‌آورد، جمع ناهمگنی بودند.

این میان پیوندهای سیاسی هر کدام از این جماعت هم جالب توجه است، از سلطنت‌طلب تا منافق ذیل لیدری سازمان جاسوسی آمریکا گرد آمده‌اند تا برای ایران برنامه بچینند!

خنثی‌سازی تحریم‌ها در شرق دور

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دست اندازها در تخفیف کالاهای اساسی» نوشت: همه ساله با نزدیک شدن به عید نوروز و ماه مبارک رمضان مسئله تأمین کالای اساسی با قیمت مناسب و تنظیم بازار توسط مسئولان مربوط طرح می‌شود تا مردم در این زمینه آسوده خاطر باشند و برای تهیه اقلام مورد نیاز خود نگرانی نداشته باشند.

همزمانی سال جدید و عید نوروز با ماه مبارک رمضان اهمیت این مسئله را دو چندان کرده است.

۱۲ بهمن، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه هیئت دولت از طرح «فجر تا فطر» خبر داد و گفت از امروز این طرح در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور آغاز خواهد شد چندی بعد سعید راد، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در یک برنامه تلویزیونی به اقلامی که ذیل این طرح قرار گرفته‌اند اشاره کرد.

به گفته وی گوشت منجمد، مرغ منجمد، قند و شکر، پنیر یواف، ماست کم چرب یک کیلویی، شیر نایلونی کم چرب، شیر بطری کم‌چرب، کره ۱۰۰ گرمی، روغن سرخ‌کردنی ۸۱۰ گرمی، روغن پخت‌وپز ۸۱۰ گرمی، حبوبات، رب، تن‌ماهی، برنج، چای و برخی از کالاهای دیگر که در فروشگاه‌های مختلف با توجه به برندهای متنوع، متفاوت است از جمله این کالاها هستند که با ۱۰ تا ۲۵ درصد تخفیف فروخته می‌شوند.

راد در پاسخ به این سوال که این اقلام در کدام فروشگاه‌ها عرضه خواهد شد نیز پاسخ داد: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتکا، رفاه، شهروند، هایپر می، جامبو، سپه و همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در کل کشور شعبه دارند و افزود: این طرح از امروز عملیاتی شده و به ترتیب نیز کالاهای عرضه شده بیشتر خواهد شد.

اکنون با گذشت بیش از ۱۰ روز از اعلام اجرای این طرح سری به چند فروشگاه زنجیره‌ای در شهر زدم تا روند اجرایی این طرح را جویا شوم.

وارد یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای (افق کورش) شدم، پوستر یا آگهی در راستای اجرای این طرح وجود نداشت کمی در بین قفسه‌ها چرخیدم وبه قیمت کالاها نگاه کردم، بعضی کالاها پیش از این شامل تخفیف‌هایی بودند که البته نه جزو اقلام اساسی بودند و نه ذیل این طرح قرار داشتند.

به صندوق مراجعه کردم و از متصدی درباره قیمت‌ها و تخفیف‌هایی که باید در این طرح اعمال شود سوال کردم که گفت: «هر روز گران‌تر می‌شود ولی تخفیف نه، این تخفیف‌هایی را هم که روی کالاهاست خودمان گذاشته‌ایم.» او اصلاً چیزی درباره طرح فجر تا فطر نمی‌دانست.

راهی فروشگاه دوم (رفاه) شدم، این مورد از آن دست فروشگاه‌های زنجیره‌ای بود که مدیر عامل شرکت بازرگانی ایران از آن به صورت مشخص برای اجرای طرح نام برده بود. جلوی در فروشگاه پوستری با عنوان طرح فجر تا فطر چسبانده شده بود.

وارد شدم و به اطراف نگاه کردم در همان ابتدای امر نزد مسئول صندوق رفتم و درباره تخفیف‌های طرح سوال کردم، خانم جوان در پاسخ گفت: «کاغذهای تخفیفی که بزرگ است مربوط به این طرح است»

با علم به این موضوع به سمت قفسه‌ها رفتم و تخفیف‌هایی را که بر کالاهای اساسی اعمال شده بود، دیدم از ۳۴ قلم اعلام شده تنها چای و قند تخفیف ۱۰ درصدی داشت و روغن مایع سرخ کردنی هم تخفیف ۵ درصدی خورده بود. جالب اینجا بود که تخفیف‌های ۲۰ درصد برای اقلامی مانند بیسکویت، شکلات و کیک در نظر گرفته شده بود.

خنثی‌سازی تحریم‌ها در شرق دور

کد خبر 640863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.