راهکار کشورهای توسعه‌یافته برای جلوگیری از آلودگی نوری

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: در بسیاری از کشورها از جمله آلمان مشاهده می‌شود که برای جلوگیری از گسترش آلودگی نوری، هیچ سیستم روشنایی در هنگام شب فعالیت نمی‌کند.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به معضل آلودگی نوری و نحوه شناسایی آن، اظهار کرد: یکی از مسائلی که در حوزه آلودگی نوری بسیار حائز اهمیت است، نحوه اندازه‌گیری نور و میزان آلودگی ناشی از روشنایی است.

وی افزود: در واقع واحد اندازه‌گیری آلودگی نوری "لوکس" است که این واحد در مقیاس نقطه‌ای و عمومی اندازه‌گیری می‌شود؛ البته میزان آلودگی نوری را می‌توان با کمک ماهواره و براساس آنالیز تأثیر نور در فاصله‌ای مشخص نیز شناسایی کرد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در بسیاری از موارد میزان روشنایی از طریق نور مصنوعی بسیار غیر عادی است که متأسفانه براساس مطالعات ماهواره‌ای این شرایط در ایران بسیار مشاهده شده است.

وی با اشاره به اقدامات کشورهای توسعه‌یافته در جهت کاهش آلودگی نوری گفت: در بسیاری از کشورها از جمله آلمان مشاهده می‌شود که برای جلوگیری از گسترش آلودگی نوری، هیچ سیستم روشنایی در هنگام شب فعالیت نمی‌کند.

نصراصفهانی تصریح کرد: درواقع خیابان‌های بسیاری از کشورها در هنگام شب کاملاً تاریک است و رانندگان در این هنگام از نور اتومبیل خود استفاده می‌کنند. در برخی از کشورها نیز روشنایی به نوعی انجام می‌شود که نیازی به روشن کردن چراغ خودرو احساس نمی‌شود.

وی در رابطه با اهمیت جلوگیری از گسترش آلودگی نوری گفت: امروزه بشر متوجه شده است که برای ایجاد شرایطی ایمن در شهر و جلوگیری از ایجاد اختلال در روند طبیعی چرخه حیات باید به معضل آلودگی نوری توجه داشته‌باشد.

کد خبر 640795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.