۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
جنایت جنگی در دقیقه ۵۵

۳۶ سال پیش در چنین روزی در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یک مسابقه فوتبال مورد حمله هوایی قرار گرفت تا تنها جنایت جنگی در مستطیل سبز شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیست‌وسوم بهمن‌ماه ۱۳۶۵ درحالی که حدود شش سال از تهاجم رژیم بعثی صدام به مرزهای جمهوری اسلامی ایران می‌گذشت در منطقه چوار ایلام دو تیم فوتبال مشغول برگزاری مسابقه بودند که درپی بمباران زمین فوتبال چوار از سوی جنگنده‌های نیروی هوایی عراق تعداد زیادی از ورزشکاران و عموم مردم که شامل کودکان بودند به خاک و خون کشیده شدند. این بمباران دقیقه ۵۵ این بازی انجام شد و لحظاتی هولناک و صحنه‌های دلخراشی را برجای گذاشت، پیکرهای خونین و پاره‌پاره فوتبالیست‌های جوان زمین سبز فوتبال را خونین کرد و چنین جنایت جنگی در تاریخ ورزش جهان بی‌سابقه بوده‌است.

مقام معظم رهبری در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان ایلام که سی‌ام آبان‌ماه سال گذشته برگزار شد، به این واقعه تلخ اشاره کردند و فرمودند: «متأسفانه مردمِ خودمان هم از ماجرای بمباران مسابقه فوتبال در ایلام خبر ندارند، چه برسد به دیگران و خارج و ملت‌های دیگری که مشتاق هستند حوادث کشور ما را بدانند؛ آنها که هیچ، حتی مردمِ خودمان هم از خیلی از این قضایا خبر ندارند. یکی همین قضیه بمباران مسابقه فوتبال بچه‌ها است در سال ۶۵ بیست‌وسوم بهمن جوان‌های ایلامی، دو تیم ایلامی برای بزرگداشت و به یادبود هفتمین سال پیروزی انقلاب، یک مسابقه‌ای به این عنوان درست کردند و تعدادی از مردم هم جمع شدند، تماشا می‌کردند؛ هواپیمای عراقی آمد بالای سر، از نزدیک یعنی با توجه به اینکه اینجا چه برنامه‌ای هست _نه اینکه همین طور بمب بیندازند و تصادفاً بخورد به زمین فوتبال؛ نه، با توجّه_ اینجا را زد و ۱۰ بازیکن شهید شدند، داور شهید شد، چند بچه شهید شدند، بعضی از تماشاچیان شهید شدند؛ این حادثه کوچکی نیست، این حادثه بزرگی است؛ جا دارد که این جور حوادث در ابعاد جهانی شناخته بشود، گفته بشود، تکرار بشود. این پیامِ مظلومیتِ شهدای ورزشکار ما است؛ جرمشان این بوده است که برای سالگرد پیروزی جمهوری اسلامی و برای انقلاب، مسابقه تشکیل دادند.»

سال‌ها پس از این جنایت جنگی دو هنرمند ایلامی به نام حسن و حسین صیدخانی به سراغ این سوژه رفتند و یک فیلم سینمایی به نام مستطیل قرمز ساختند که در جشنواره‌های مختلف درخشید.

کد خبر 640663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.