آموزش و پرورش با ۱۶۰ هزار نفر کمبود نیرو مواجه است/ وجود ۱۲۰ هزار کلاس فرسوده در کشور

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش امروز با جمعیت دانش‌آموزی ۱۶ میلیونی حدود ۱۶۰ هزار نفر کمبود نیرو دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الله الماسی امروز _یکشنبه بیست‌وسوم بهمن_ در دوره آموزشی معلمان جدیدالاستخدام و خرید خدمات شهرستان فلاورجان و منطقه پیربکران، اظهار کرد: معلمان در اذهان عمومی چهره‌هایی ماندگار هستند.

وی ادامه داد: لازم است شناخت کافی از زیست بوم جدید تربیتی و موجودیت آن داشته باشیم و با داشتن شخصیت مؤثر و مهارت‌های مدیریت کلاس تبدیل به معلمی اثرگذار شویم.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش افزود: لازم است بدانیم با چه نسلی در کلاس درس مواجه هستیم و مخاطبان ما چه ویژگی‌هایی دارند، زیرا اگر به شناخت نرسیم، طراحی آموزشی، طرح درس و زحمات معلمان به ثمر نخواهد رسید.

وی گفت: نتایج یکی از مقالات منتشر شده در یک نشریه معتبر جهانی گویای این است که ۶۵ درصد از کودکانی که امروز وارد مدارس می‌شوند، قرار است در آینده در مشاغلی فعالیت کنند که امروزه وجود ندارند.

الماسی با بیان این سوال که در مقابل جهانی که به‌سرعت در حال تغییر موقعیت‌ها است چه باید کرد؟، افزود: ساختار مدارس باید متناسب نیازهای جامعه باشد و در این امر تردیدی نیست؛ همچنین دست‌اندرکاران نظام تعلیم و تربیت نیز باید سناریوهای آینده‌نگرانه‌ای داشته باشند تا بتوانند نسلی تربیت کنند که برای فردا آماده باشد و لازمه این مسئله، شناختن ویژگی‌های نسلی است که با آن روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های نسل جوان، رویارویی با حجم عظیم اطلاعات از ابتدای زندگی است، اضافه کرد: این نسل، نسلی است که در فضای مجازی مرتب در حال انتخاب و دریافت اطلاعات است.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش یکی از راهکارها برای تربیت این نسل را پیوند دادن مفاهیم و موضوعات با کار، مدرسه و بازار دانست و تصریح کرد: انتزاعی صحبت کردن از مفاهیم درسی تأثیری ندارد و باید کلاس را به کار و بازار پیوند دهیم.

وی اضافه کرد: این نسل هوشمندترین نسل در استفاده از فناوری‌های جدید است. آنها بومیان دیجیتال هستند. یعنی جهان بدون شبکه‌های اجتماعی را نمی‌توانند تصور کنند و شیوه‌های تدریس نیز باید منطبق با این شرایط باشد.

الماسی افزود: رویکرد پذیرفته شده در دنیا رویکرد آموزش و یادگیری تلفیقی و ترکیبی است، زیرا با توجه به مسائل و چالش‌های مختلفی مانند آلودگی هوا که با آن مواجه می‌شویم، دیگر نمی‌توانیم با یک فرمان ثابت در مسیر آموزش حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید ابزارهای دیجیتال را در کنار تدریس قرار دهیم و یادگیری باید از کلاس درس ادامه یابد، تأکید کرد: نسل پیشرو اهل سرعت و کارهای سریع است و حوصله گفت‌وگو بلندمدت، خواندن و نوشتن متون طولانی را ندارد؛ بنابراین تکالیف سنتی و چندین صفحه‌ای دیگر مناسب امروز نیست.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش با بیان اینکه نسل جدید برخلاف ارتباطات وسیع مجازی‌، ارتباطات انسانی کمی دارد، افزود: چنین موضوعی باعث شده تا این نسل اهل یادگیری انفرادی باشد و بخواهد به‌صورت فردی در فضای محدود خودش یاد بگیرد، اما نباید پذیرفت که آنها در فضای تنهایی رشد کنند و بزرگ شوند.

وی یادگیری شخصی‌سازی شده و تشکیل اجتماعات یادگیری را راهکاری برای مقابله با این شرایط دانست و گفت: اجتماعات یادگیری از دو نفر تا بیشتر را می‌توانیم کنار هم قرار دهیم و نگرانی بابت برهم خوردن نظم کلاس با چنین شیوه‌ای بیهوده است، زیرا داشتن نظم کلاس بدون یادگیری دانش‌آموز کارایی اثری ندارد.

الماسی اظهار کرد: نسل امروز، نسلی است که در فضایی متنوع رشد می‌کند و از تجربه‌های مختلف لذت می‌برد، اما مدارس در کشور ما ۱۰۰ سال است که به یک شیوه ساخته می‌شود و این فضای برای دانش‌آموز امروزی یکنواخت است و اثرگذاری مطلوبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۲ که ۱۲ میلیون دانش‌آموز وجود داشته است و مهم‌ترین معضل آموزش و پرورش مازاد نیرو بوده، افزود: در اثر سیاست‌های اشتباه در گذشته، آموزش و پرورش امروز با جمعیت دانش‌آموزی ۱۶ میلیونی حدود ۱۶۰ هزار نفر کمبود نیرو دارد.

مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان باید بر اساس قانون سالی ۲۵ هزار نفر دانشجو می‌گرفت، اما این آمار از سال ۹۳ کاهش گذاشت و در نهایت بعد از سخنرانی رهبری، ورودی‌ها دوباره افزایش یافت، اما فضای کافی برای این ورودی‌ها در نظر گرفته نشد و در نتیجه دانشگاه فرهنگیان با مشکل کلاس درس و خوابگاه مواجه شد.

وی فرسودگی تجهیزات را از دیگر مشکلات ایجاد شده به سبب تصمیمات نادرست گذشته دانست و گفت: حدود ۱۲۰ هزار کلاس فرسوده در کشور داریم و علاوه بر آن بسیاری از تجهیزات موجود در مدارس نیز مستهلک است و باید برای رفع این معضل برنامه‌ریزی شود.

الماسی ممنوع کردن حق‌التدریس و جذب معلم به‌صورت خرید خدمات را از بدعت‌های دولت قبل دانست و ادامه داد: با این اقدام حدود ۲۲ هزار نیرو به‌کارگیری شد، اما در پرداخت حقوق آن‌ها مشکل پیش آمد. وزیر و معاون پشتیبانی وزارتخانه به‌طور جدی پیگیر پرداختی حقوق همکاران خرید خدمات هستند و مطالبات آن‌ها پرداخت خواهد شد.

وی درباره رفع مشکل بیمه تمام وقت نیروهای خرید خدمات، خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که مشکلات آموزش و پرورش به‌ویژه در حوزه خرید خدمات و به‌کارگیری نیرو در مدارس را با استفاده از قانون رفع کنیم.

کد خبر 640647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.