طرح چهار روز کاری در هفته برای کپنهاگ پیاده‌سازی شد

شورای شهر کپنهاگ از اجرای طرح آزمایشی چهار روز کاری در هفته برای کارکنان شهرداری خبر داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شورای شهر کپنهاگ اعلام کرد که به پیشنهاد شهرداری ساعات کار هفتگی کارکنان بخش‌های منتخب این نهاد به‌زودی طی یک طرح آزمایشی جدید به چهار روز در هفته کاهش خواهد یافت‌.

شورا به‌تازگی به طرحی رأی داده است که مطابق با آن از سال ۲۰۲۴ هفته‌های کاری، چهارروزه خواهد بود. این تصمیم به معنی هفته‌های کوتاه‌تر با ساعات کاری اضافی متناسب با چهار روز کاری است و گزینه‌ای به‌شمار می‌رود که در اختیار چندین بخش از شهرداری‌های کپنهاگ با ۴۵ هزار کارمند قرار دارد.

شورای شهر اعلام کرد این طرح آزمایشی در صورتی به تأیید نهایی خواهد رسید که اکثریت اعضا آن را به‌عنوان بخشی از بودجه سال آینده بپذیرند، با این حال در شرایط فعلی به شکل یک طرح آزمایشی اولیه یک‌ساله با امکان تمدید برای سال ۲۰۲۵ به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

اتحادیه کارگری شورای شهر اعلام کرد دیدگاه مثبتی نسبت به این پروژه دارد زیرا در صورت تصویب نهایی، بسیاری از مردم می‌توانند از داشتن یک روز اضافی برای وقت‌گذرانی با خانواده یا رسیدگی به کارهای عقب‌مانده که نیازمند انجام در طول روز است، بهره‌مند شوند.

شورا تصریح کرد: نظرسنجی‌های اتحادیه کارگری در سال گذشته نشان داد که ۶۴ درصد از کارکنان و ۶۵ درصد از مدیران به داشتن چهار روز کاری در هفته تمایل دارند، به این ترتیب پیشنهاد شهرداری کپنهاگ بدون رأی‌گیری تصویب شد زیرا همه احزاب موافق بودند.

طرح چهار روز کاری در هفته برای کپنهاگ پیاده‌سازی شد

شورا خاطرنشان کرد که این تصمیم به این معنا نیست که کارمندان شهرداری ساعات کمتری کار خواهند کرد بلکه ساعات کاری فعلی خود را در چهار روز توزیع می‌کنند و چنانچه کارکنان به جای ۳۷ ساعت، حتی ۳۰ ساعت در هفته کار کنند مجاز به دریافت حقوق کامل نخواهند بود.

شورا مطرح کرد که با توجه به وجود بحران استرس نسبتاً بزرگی که دانمارک با آن روبه‌رو است، کپنهاگ اولین شهرداری دانمارکی نیست که به پیاده‌سازی این طرح اقدام می‌کند، چراکه یکی از راه‌حل‌های مقابله با این استرس صرف زمان کمتر در محل کار و داشتن ساعات کاری انعطاف‌پذیرتر است.

شورای شهر کپنهاگ تصریح کرد: سایر دولت‌های محلی در سال‌های اخیر طرح هفته‌های کاری کوتاه‌تر و ساعات کاری انعطاف‌پذیر را برای کارکنان آزمایش کرده‌اند. با این وجود موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است، زیرا قوانین زیادی وجود دارد که از ساعات کاری کمتر جلوگیری می‌کند.

شورا با رضایت اعلام کرد که شهرداری کپنهاگ به هدف خود در ارائه چارچوبی انعطاف‌پذیرتر برای کار دست یافته است و اطمینان دارد که اجرای آن می‌تواند به بهبود رضایت شغلی کارمندان شهر کمک کند.

کد خبر 640640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.