آرتروز علت اصلی آرتروپلاستی مفصل ران است

یک متخصص ارتوپدی با بیان اینکه به طور معمول آتروز علت اصلی تعویض مفصل ران است، گفت: استئوآرتریت نوعی آرتروز است که در اثر سایش غضروف در مفصل ران رخ می‌دهد، در این حالت آسیب به غضروف و استخوان، موجب درد و کاهش محدوده حرکتی می‌شود.

برزو قزوینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به عمل آرتروپلاستی مفصل ران اظهار کرد: ممکن است مفصل ران در اثر آرتروز، شکستگی یا دیگر بیماری‌ها دچار آسیب شود، این امر می‌تواند فعالیت‌های روزانه مانند راه رفتن و نشستن روی صندلی را با درد و اختلال مواجه کند.

وی ادامه داد: ممکن است مفصل ران سفت شود، به‌گونه‌ای که فرد قادر به پوشیدن کفش و جوراب نباشد، در این صورت احساس درد و ناراحتی در زمان استراحت دور از انتظار نیست. آرتروپلاستی مفصل هیپ که تعویض مفصل ران نیز نامیده می‌شود، جراحی برای درمان درد و ناتوانی در مفصل ران است.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه به طور معمول استئوآرتریت علت اصلی آرتروپلاستی مفصل ران است، تصریح کرد: استئوآرتریت نوعی آرتروز است که در اثر سایش غضروف در مفصل ران رخ می‌دهد، در این حالت آسیب به غضروف و استخوان، موجب درد و کاهش محدوده حرکتی می‌شود.

وی اضافه کرد: افرادی که درد شدید ناشی از فرسایش مفصل را تجربه می‌کنند، قادر به انجام فعالیت‌های روزانه نیستند، فعالیت‌هایی مانند راه رفتن و نشستن که با خم کردن مفصل ران همراه است، برای این افراد بسیار دشوار می‌شود.

قزوینیان گفت: انواع دیگر آرتروز مانند روماتیسم که در اثر آسیب به ران ایجاد می‌شود، نیز می‌تواند به مفصل ران آسیب برساند.

وی خاطرنشان کرد: آرتروپلاستی مفصل ران برای درمان شکستگی ران نیز مناسب است، شکستگی ران به طور معمول در اثر افتادن ایجاد می‌شود، درد ناشی از شکستگی، بسیار شدید است، بنابراین بیمار هنگام راه رفتن و حرکت پا، درد شدیدی تجربه می‌کند.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه آرتروپلاستی مفصل ران یک جراحی تهاجمی و جدی است، افزود: تنها در صورتی که روش‌های دیگر برای کنترل درد بیمار کارآمد نباشد، آرتروپلاستی پیشنهاد می‌شود.

وی با بیان اینکه آرتروپلاستی مفصل ران یک عمل جراحی جدی با دوره توانبخشی طولانی و حساس است، اضافه کرد: داروهای ضد التهاب، گلوکزامین و کندروایتین سولفات، داروهای مسکن، محدود کردن فعالیت‌هایی که با درد همراه است، وسایل کمک‌حرکتی مانند عصا و فیزیوتراپی از جمله روش‌های درمانی جایگزین بوده است که پزشک پیش از آرتروپلاستی توصیه می‌کند.

قزوینیان تصریح کرد: اگر درد، تورم، سفتی شدید در مفصل ران حس شود؛ حرکت افراد دچار اختلال می‌شود و درد شدید در مفصل ران کیفیت زندگی و خواب را برای فرد مختل می‌کند، فعالیت‌های روزانه نیز مانند خرید و حمام کردن با مشکل و ناراحتی مواجه می‌شود، در اثر درد و ناتوانی در حرکت ممکن است فرد احساس افسردگی کند و کار کردن و زندگی اجتماعی وی با مشکل روبه‌رو شود، در این صورت آرتروپلاستی مفصل ران توصیه می‌شود.

کد خبر 640618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.