رشد تولید و صادرات صنایع ایران در ۴۴ سال گذشته

با پیشرفت‌هایی که با سرعت چشمگیر در زمینه دانش و فناوری‌های نوین در حال انجام است، پیش‌بینی می‌شود به زودی کشور ما به یکی از قطب‌های صنعتی و علمی دنیا تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که مصطفی سجاد، راوی پیشرفت در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده، آمده است: «با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن‌ماه ۱۳۵۷، برای رسیدن به جامعه مطلوب و معرفی اسلام پیشرو به جهانیان، لازم بود که تغییراتی اساسی و بنیادی در مدیریت جامعه طاغوت زده و مصرف گرا ایجاد شود. جمهوری اسلامی ایران که میراث دار صنعتی وابسته به خارج و مونتاژکار بود. برای رشد و ترقی جامعه و بالا بردن رتبه خود در جهان باید کاری می‌کرد کارستان.

شروع این تحول صنعتی با معضلاتی همچون محاصره اقتصادی، خروج مستشاران خارجی، تأمین نشدن مواد اولیه عمدتاً وارداتی، کارشکنی گروهک‌های به اصطلاح حامی کارگر، نبود سرمایه و سرمایه‌گذار و اقتصاد بیمار به جا مانده از رژیم پهلوی مواجه شد که دورنمای تاریکی را در مقابل چشم کوته‌بینان سست اراده قرار می‌داد.

اما ایران مقتدر با توکل به خدای متعال و با سرلوحه قرار دادن شعار «ما می‌توانیم» توانست با تدابیری خاص در زمینه‌های دور زدن تحریم‌ها، اتکا به کارشناسان و متخصصان ایرانی، کاهش وابستگی به مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای وارداتی، مدیریت، روشنگری و خنثی سازی توطئه گروهک‌ها، تزریق تدریجی سرمایه‌های مردمی و فعال کردن واحدهای صنعتی کم‌تحرک و غیرفعال، اقدامات قابل توجهی انجام دهد.

در اینجا مروری می‌کنیم به تحولات صنعت ایران در ۴۴ سال گذشته؛

* در سال ۱۳۵۶ از صادرات ۲۱ میلیارد دلاری ایران فقط ۱۵۰ میلیون دلار مربوط به صنعت بوده است. یعنی تقریباً هیچ. در حالی که هم اکنون بیش از ۲۰ میلیارد دلار صادرات صنعتی انجام می‌شود.

* ایران پیشرفت‌های غیرقابل انکاری در صنعت پتروشیمی داشته است، میزان تولیدات پتروشیمی کشور که در سال ۱۳۵۷ حداکثر ۴.۷ میلیون تن بوده در سال ۱۳۸۱ به ۱۲.۵ میلیون تن افزایش یافت.

* در زمینه سدسازی امروزه در بین سه کشور برتر دنیا قرار داریم؛ به‌طوری که پس از پیروزی انقلاب ۱۸۵ سد ساخته شده یا در حال ساخت است.

* در صنایع کشاورزی هم اکنون، تراکتورهای ساخت ایران به بیش از ۳۰ کشور جهان صادر می‌شود.

* در صنایع نفت و گاز، پروژه صددرصد ایرانی فاز یک منطقه عسلویه به عنوان بزرگترین پروژه نفت و گاز کشور در آبان ۸۳ به بهره‌برداری رسید.

* ایران با تولید ۳۰ میلیون تن فولاد خام در هفت ماهه اول امسال دارای رتبه دهم تولید فولاد در جهان است.

* در بخش صنعت، کشوری که قبل از انقلاب تقریباً همه کالاهای صنعتی خود را از خارج وارد می‌کرده و معدود کالاهای ساخت داخلش نیز عموماً از کیفیت و مرغوبیت پایینی برخوردار بوده، هم‌اکنون در بسیاری از زمینه‌ها به تولیدکننده تبدیل شده و تولیداتش نیز در بسیاری از موارد، از جهت کیفیت و استاندارد، قابل رقابت با مشابه خارجی است.

امنیت غذایی مهمترین مفهومی است که جامعه جهانی بشدت به تمرکز بر آن نیاز دارد و ایران در طول سال‌های پس از انقلاب به یک پیشرفت چشمگیر در حوزه امنیت غذایی دست یافته است.

توسعه پایدار کشاورزی، افزایش بهره‌وری از کشاورزی با کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، بهبود تولید و متعادل کردن مصرف، تقویت زیر ساخت‌های کشاورزی و افزایش بهره‌وری، اصلاح سیستم‌های آبیاری و توجه به صنایع تبدیلی و ایجاد فضاهای مدرن کشاورزی از دیگر دستاوردهای مهم در طول این سال‌هاست که بسیار مورد توجه مسئولان و متخصصان قرار گرفته و تلاش‌های زیادی در این راستا صورت گرفته است.

پیشرفت پرسرعت دانش و تکنولوژی در ایران و دستیابی به فناوری‌های نوین از واقعیت‌های غیرقابل انکاری است که کشور ما و دانشمندان ایرانی در دنیا گوی سبقت را از بسیاری از کشورها ربوده‌اند و امروزه شاهد نفوذ پرقدرت این دانش و فناوری در همه حوزه‌های صنعت به ویژه صنعت غذای کشور هستیم، استفاده از فناوری‌های نانو در صنایع غذایی از پیشرفت‌هایی است که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم و همچنان در حال رشد و گسترش است.

صنایع تبدیلی در سال‌های پس از انقلاب رشد و توسعه چشمگیری داشته است، توان مهندسان و نخبگان ایرانی در طراحی و ساخت بسیاری ماشین‌آلات از دیگر دستاوردهای میهن عزیزمان در طول این سالهاست. در حالی که پیش از انقلاب اغلب مواد اولیه، محصولات غذایی و ماشین‌آلات و مواد و تجهیزات بسته‌بندی وارداتی بود. امروزه در تولید و دستیابی به بسیاری از این مواد و تجهیزات به خودکفایی رسیده‌ایم و کمتر نیاز به واردات داریم.

محصولات با کیفیت کشورمان امروز در بازار بسیاری از کشورهای جهان می‌درخشد و در زمینه صادرات رشد چشمگیر و قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم و این نشانه رشد کیفیت و مطابقت محصولات ایرانی با استانداردهای جهانی است.

اقتصاد کشور در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های فراوانی مواجه بوده است که بر فضای تولید و صنعت کشور بی تأثیر نبوده است. تولیدکنندگان و صنعتگران شریف ایرانی دوران‌های سخت بسیاری را در طول این سال‌ها پشت سر گذاشته‌اند مانند جنگ تحمیلی، تحریم، زلزله و بسیاری از بحران‌های طبیعی. به‌طور قطع فشار اقتصادی بر تولیدکنندگان بسیار زیاد بوده است، اما اغلب آنان رفاه و تأمین نیاز هموطنان را در اولویت قرار داند و با وجود همه مشکلات کمر خم نکرده‌اند و این به روحیه سخت‌کوشی، مردم‌داری و نوع‌دوستی مردم این کشور بازمی‌گردد، هر چند متأسفانه سوءاستفاده‌هایی از سوی برخی سودجویان انجام شده و نواقص و مشکلاتی هم وجود داشته است.

به‌طور حتم اغلب تولیدکنندگان در طول سال‌های تحریم در زمینه تأمین مواد اولیه از بسیاری از کشورها دچار مشکلات بسیاری بوده‌اند، ضمن اینکه نوسانات نرخ ارز نیز دشواری‌هایی را در زمینه تولید و واردات ایجاد کرد اما بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی همراه سرلوحه کار بسیاری از تولیدکنندگان و صاحبان صنایع بوده است.

قبل از انقلاب به دلیل نابودی کشاورزی سنتی ایران، بسیاری از نیازمندی‌های روزانه مردم از قبیل مرغ از فرانسه، گوشت از استرالیا، تخم‌مرغ از رژیم صهیونیستی، سیب از لبنان و مواد لبنی از دانمارک وارد می‌شد. بر اساس آمار در رژیم گذشته کشور تنها قادر بود غذای ۳۳ روز را در داخل تهیه کند. اکنون با توجه به دو برابر شدن جمعیت، کشور می‌تواند غذای ۳۰۰ روز را در داخل تهیه نماید و با روندهای موجود در آینده به صددرصد خواهد رسید.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۲، اقتصاد ایران رتبه ۲۱ را در بین ۱۹۲ کشور دنیا دارد؛ به عبارتی اقتصاد ایران بزرگ‌تر از ۱۷۱ کشور دنیا و فقط ۲۰ کشور، تولید ناخالص ملی بیشتری نسبت به ایران دارند.

با پیشرفت‌هایی که با سرعت چشمگیر در زمینه دانش و فناوری‌های نوین در حال انجام است، پیش‌بینی می‌شود به‌زودی کشور ما به یکی از قطب‌های صنعتی و علمی دنیا تبدیل شود. حضور هرچه پررنگ نخبگان و دانشمندان و دانش‌پژوهان در مدیریت، طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی سیاست‌های اقتصادی و صنعتی به رشد و پیشرفت هر چه بیشتر کشورمان و نزدیک‌تر شدن به افق روشن شکوفایی اقتصادی و درخشش میهن عزیزمان بر قله‌های افتخار کمک خواهد کرد.»

کد خبر 640379

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.