بازگشت یوزها به خانه/ چاقی به دلیل تنفس هوای آلوده

مهم‌ترین اخبار حوزه محیط‌زیست در هفته‌ای که گذشت را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازگشت یوزپلنگ‌ها به خانه، تخصیص نیافتن جریمه‌های طرح ترافیک به قانون هوای پاک، نبود ادعای علمی استفاده از سلاح هارپ در زلزله ترکیه و ارتباط معضل چاقی با تنفس در هوای آلوده را در بسته محیط‌زیست ایمنا می‌خوانید.

غلام‌عباس ترکی، معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در اجرای قانون هوای پاک اشکال، خلأ و نارسایی‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: جریمه‌های چند هزار میلیاردی ورود به محدوده طرح ترافیک برای اجرای قانون هوای پاک تخصیص نمی‌یابد.

وی با بیان اینکه جمهوریت و اسلامیت دو جز جدایی‌ناپذیر انقلاب اسلامی است، گفت: حقوق عامه از موضوعاتی است که از دوران پیروزی انقلاب اسلامی مدنظر بود و اگر چه در قانون اساسی مورد اشاره قرار گرفت، اما مورد غفلت واقع شده بود اما از سال ۱۳۹۷ اقدامات بسیار مناسبی در راستای تحقق حقوق عامه انجام شده است.

معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستان کل کشور درباره مصادیق حقوق عامه و تکالیف قانونی دستگاه‌ها، افزود: دادستانی کل کشور حدود ۱۰۳ عنوان کلی حقوق عامه و تکالیف دستگاه‌ها را شناسایی کرده که محور عمده این تکلیف «حق» مردم و حقوقی است که مردم در قبال حاکمیت دارند.

وی تصریح کرد: همه موارد شناسایی شده حقوق عامه در قوانین، موجود است و در زمینه محیط زیست اجرای قانون هوای پاک مورد تاکید قرار گرفته است و حدود ۱۹ دستگاه در زمینه اجرای قانون هوای پاک تکالیف مشخصی برعهده دارند و اگر این تکالیف اجرا می‌شد، امروز دچار وضعیت نابسامان در وضعیت هوا نبودیم، البته تحقق این حق مردم، مستلزم این است که مقدمات لازم فراهم شود و ساختار هماهنگ و بودجه لازم تأمین شده باشد، زیرا اکنون از هر دستگاه در مورد ایفا نکردن تکالیف بازخواست می‌کنیم، اجرای تکالیف را منوط به تأمین بار مالی اعلام می‌کنند و این در حالی است که در قانون محل تأمین منابع و اعتبار لازم پیش‌بینی شده است.

ارتباطی بین زلزله خوی و زلزله ترکیه نیست

فریبرز ناطقی‌الهی، رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران با بیان اینکه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی هفت ماه پیش پهنه‌های زلزله خوی و ترکیه را شناسایی کرده بود، اظهار کرد: استفاده از سلاح هارپ در ایجاد زلزله ادعایی غیرعلمی و باطل است.

وی درباره ارتباط زلزله خوی با زمین‌لرزه ترکیه و سوریه، اظهار کرد: تاکنون هیچ رابطه منطقی بین دو گسل مختلف که به‌روی هم اثر بگذارد، در دنیا تعریف نشده است، اما مطالعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است یک گسل، گسل دیگری را فعال کند.

رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران ادامه داد: با توجه به فاصله‌ای که بین گسل خوی و گسلی که در ترکیه رخ داده وجود دارد، با اطلاعات موجود نمی‌توان هیچ ادعایی را در خصوص ارتباط این دو گسل با یکدیگر مطرح کرد و اگر کسی چنین ادعایی داشته باشد بدون شک این ادعا بدون پشتوانه علمی است، به‌احتمال قوی هیچ ارتباطی بین این دو زمین‌لرزه وجود ندارد، اما اگر ارتباطی باشد، اثبات آن نیاز به مطالعات دقیق روی برداشت‌های دستگاهی در یک بازه شش ماهه تا یک‌ساله دارد.

وی افزود: زمانی که یک محقق خارجی این پیش‌بینی‌ها را مطرح می‌کند، مردم ما توجه بیشتری به آن دارند در حالی که ما در ماه آگوست سال گذشته میلادی در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله برای نخستین بار در دنیا مطالعه‌ای را چاپ کرده هشدار دادیم که دو کریدور برای ایران و کشورهای همسایه در شرق و غرب فعال خواهند شد، در واقع ما هفت ماه پیش پهنه‌های زلزله خوی و ترکیه را بر اساس مطالعات مشخص کردیم اما متأسفانه به آن بها داده نشد.

ناطق‌الهی درباره ادعای استفاده از سلاح هارپ برای ایجاد زلزله اظهار کرد: افرادی که این موضوع را مطرح می‌کنند نه‌تنها شناخت و دانشی در خصوص زلزله ندارند، بلکه سیستم هارپ را هم نمی‌شناسند و ادعای آن‌ها تنها ناشی از شنیده‌های غیرعلمی و پراکنده است. برای اینکه بتوان زلزله‌ای بسیار خفیف و یک تکان ساده را ایجاد کرد نیاز به هزاران تن TNT داریم، لذا اینکه عده‌ای فکر می‌کنند با دستگاه یا انفجار اتمی می‌توان گسل‌های زمین را حرکت داد، ادعایی غیرعلمی و باطل است که بعد از هر زلزله در کشور ما مطرح می‌شود.

یوزپلنگ‌ها به خانه بازگشتند

بهرام‌علی ظاهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اظهار کرد: دو یوزپلنگ ماده «توران» و «آذر» به سایت تکثیر در پارک ملی توران شاهرود معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه هر دو توله یوزپلنگ به مرحله گوشت‌خواری رسیدند، گفت: پس از دریافت نخستین واکسن ۱۰ هفتگی و مراحل ایمن‌سازی، این دو توله یوزپلنگ ماده به سایت پارک ملی توران معرفی شدند تا بقیه مراحل رشد را طی کنند. «توران» و «آذر» پس از طی مراحل رشد و رسیدن به بلوغ می‌توانند به همراه «ایران» ماده یوزپلنگ دیگر این سایت پشتیبان خوبی برای تکثیر و زادآوری باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه از یازدهم آذرماه تاکنون اقدام‌های مناسبی در خصوص پرورش و در مراحل تغذیه از جمله شیردهی دستی شده است، افزود: این دو توله یوزپلنگ توسط دامداری در منطقه توران پیدا شدند.

وی با بیان اینکه چهار روز پایش منطقه توسط مأموران محیط زیست برای یافتن مادر این دو توله یوزپلنگ بی‌نتیجه ماند، تصریح کرد: به اجبار پرورش دستی این دو یوزپلنگ ۱۵ روزه در دستور کار قرار گرفت.

ظاهری یکی از مهم‌ترین راهبردهای اداره کل محیط زیست استان سمنان را حفاظت از زیستگاه و حضور گونه یوزپلنگ در طبیعت دانست و گفت: ۷۰ درصد از فعالیت محیط زیست به حفظ زیستگاه‌های یوزپلنگ معطوف شده است.

وی از رصد شش یوزپلنگ ماده به همراه توله‌های خود در منطقه توران در یک سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: حفاظت از زیستگاه، فراهم کردن شرایط بلوغ و تکثیر در اسارت این گونه در خطر انقراض در اولویت است.

آلودگی هوا چگونه معضل چاق شدن را تشدید می‌کند!؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا تأثیر مستقیمی بر افزایش توده‌های چربی در خانم‌های میانسال دارد.

چاقی یکی از معضلات بهداشت عمومی است که به دلیل رژیم غذایی ناسالم، ورزش نکردن و ژنتیک افراد ایجاد می‌شود. در یک مطالعه اخیر در دانشگاه میشیگان، محققان یک عامل محیطی غیرمنتظره را پیدا کردند که در چاقی نقش دارد. کارشناسان ارتباطی بین آلودگی هوا و اضافه وزن در میان زنان کشف کرده‌اند.

به گفته شین وانگ؛ نویسنده این مطالعه اگر زنان در اواخر دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ زندگی خود برای طولانی مدت در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند، افزایش شاخص توده چربی بدن خود را تجربه می‌کنند. این اثرات منفی به طور خاص با سطوح بالاتر ذرات ریز ۲.۵ pm، دی‌اکسید نیتروژن و ازون مرتبط بود.

محققان نوشتند: «جمعیت مورد مطالعه شامل ۱۶۵۴ زن سفیدپوست، سیاه‌پوست، چینی و ژاپنی در سراسر کشور با میانگین سنی پایه ۴۹.۶ سال و از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ بود. قرار گرفتن در معرض آلودگی سالانه هوا با پیوند دادن آدرس‌های مسکونی با تخمین‌های ترکیبی غلظت آلاینده‌های هوا در وضوح ۱ کیلومتر مربع تعیین شد. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با چربی بدن بالاتر، نسبت چربی بیشتر و توده بدون چربی کمتر در میان زنان میانسال مرتبط است.

محققان همچنین رابطه بین آلودگی هوا و فعالیت بدنی بر ترکیب بدن را بررسی کردند؛ آنها مشخص کردند که سطوح بالای فعالیت بدنی می‌تواند به طور مؤثر تغییرات ترکیب بدن مرتبط با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا را کاهش داده و جبران کند.

وانگ توضیح داد که از آنجایی که این مطالعه روی زنان میان‌سال متمرکز شده است، این یافته‌ها را نمی‌توان به مردان یا زنان در محدوده سنی دیگر تعمیم داد.

کد خبر 640220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.