تقاطع‌های غیرهمسطح رویای شهرداری خرم‌آباد

طی سال‌های اخیر احداث تقاطع‌های غیرهمسطح در شهرهای بزرگ ایران و مراکز استان‌‎ها به منظور روان‌سازی ترافیک مورد توجه مدیریت شهری بوده و فوایدی نیز داشته است، اما کارشناسان بر این باور هستند که اجرای این طرح در شهر خرم‌آباد در عمل ممکن نیست و تنها بر مشکلات شهر می‌افزاید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به گسترش شهرها و افزایش تعداد وسایل نقلیه، احداث تقاطع‌های همسطح به منظور کاهش ترافیک طی سال‌های گذشته اهمیت زیادی پیدا کرده و در دستور کار مدیران شهری قرار گرفته است. تبادل ترافیک در یک نقطه به عواملی مانند نوع عملکرد ترافیک، موقعیت تقاطع، وضعیت توپوگرافی، حریم مورد نیاز برای ساخت، مسائل زیست‌محیطی و اقتصادی بستگی دارد.

شهرداری خرم‌آباد به عنوان شهرداری مرکز استان لرستان به دلیل افزایش جمعیت شهر و رشد روزافزون ترافیک، به دنبال ایجاد سه تقاطع غیرهمسطح در سه نقطه از شهر است، با این وجود کارشناسان احداث این تقاطع‌ها را به صلاح شهر و شهروندان نمی‌دانند و معتقد هستند با توجه به مشکلات متعدد حل نشده شهر خرم‌آباد از جمله مشکلات مالی که شهرداری با آن دست و پنجه نرم می‌کند، ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح اولویت نخست شهر نیست.

‏شهرداری توان اصلاح تقاطع‌ها و خیابان‌های اصلی و فرعی شهر را ندارد

سعید بارانی، عضو هیئت مدیره انجمن پیمانکاران عمرانی لرستان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ایجاد تقاطع‌ها یا روگذرها از اقدامات بسیار خوبی است که می‌تواند در شهر انجام شود، چراکه شهر خرم‌آباد نیازمند توجه به مسائل زیرساختی و المان‌های شهری است، اما بسیاری از مشکلات شهر روی زمین مانده است و مدیریت شهری قبل از هر اقدامی باید به دخل و خرج شهرداری توجه داشته باشد.

وی می‌افزاید: احداث تقاطع‌های غیرهمسطح در ورودی مسکن مهر ضرورت دارد و نیاز است در این مکان اقداماتی انجام شود، احداث این تقاطع‌ها در سایر نقاط شهر ضرورت فوری ندارد، هرچند در نقاط مختلف شهر به لحاظ ترافیکی چالش‌هایی داریم، اما مسئله این است که با این وضعیت بد اقتصادی و افزایش قیمت‌های روزانه و ساعتی، برآوردهای اولیه برای احداث تقاطع‌های غیرهمسطح مفید نخواهد بود، چراکه از شفافیت لازم برخوردار نیست.

عضو هیئت مدیره انجمن پیمانکاران عمرانی لرستان اضافه می‌کند: از طرفی شهرداری توان اصلاح تقاطع‌ها و خیابان‌های اصلی و فرعی شهر را ندارد و خیابان‌های خاکی داخل شهر مانند خایدالو، نماد عقب‌ماندگی این شهر است؛ لذا با این شرایط چطور می‌تواند در احداث سه تقاطع غیرهمسطح در شهر موفق باشد.

بارانی با بیان اینکه شهرداری توان اجرای طرح سه تقاطع غیرهمسطح را ندارد و اگر بخواهد طرح را واگذار کند، بدهکار می‌شود و کارها نصف و نیمه می‌ماند، تاکید می‌کند: با وجود همه مشکلات بر زمین مانده از جمله پروژه برج‌های دوقلو، پارک صخره‌ای، اجرا نشدن طرح جامع ترافیک و انواع مسائل حل نشده در شهرداری از جمله نیروهای مازاد، اولویت امروز شهر خرم‌آباد تقاطع‌های غیرهمسطح نیست، اگر هم باشد مسکن مهر باید در اولویت قرار بگیرد.

وی تصریح می‌کند: تا زمانی که این بینش نادرست ساختاری به صورت ریشه‌ای تغییر پیدا نکند، وضعیت شهر نیز تغییر پیدا نخواهد کرد؛ تنها افراد می‌آیند و می‌روند و تغییر عمده و محسوسی در شهر دیده نمی‌شود.

مدیریت شهری ما درگیر ابتدایی‌ترین مسائل است

عضو هیئت مدیره انجمن پیمانکاران عمرانی لرستان با تاکید بر اینکه نگاه و نوع مطالبه‌گری باید تغییر پیدا کند، خاطرنشان می‌کند: شهرها و روستاهای کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه طی سال‌های گذشته رونق گرفته است، اما مدیریت شهری ما درگیر ابتدایی‌ترین مسائل است و شهر سامان نمی‌گیرد.

بارانی ادامه می‌دهد: این مجموعه بیشتر درگیر مسائلی مانند عوارض و جرایم ماده ۱۰۰، تغییر کاربری و آسفالت کوچه‌ها است، در حالی که نقش شورای اسلامی شهر در مدیریت شهری بسیار مهم است و به واسطه آن شهرداری‌ها می‌توانند رونق پیدا کنند، اما این اتفاق نیفتاده است.

وی اضافه می‌کند: هنوز دبیرخانه‌ای در شهرداری وجود ندارد که مباحث مربوط به تراکم‌ها، عوارض و جرایم را به صورت شفاف به شهروندان نشان دهد و ارتباط تنگاتنگ شهرداری با مهندسان هنوز شکل نگرفته است.

عضو هیئت مدیره انجمن پیمانکاران عمرانی لرستان تاکید می‌کند: ضعف عمده فرهنگی و نبود مطالبه‌گری جامع باعث شده است تا مدیریت شهری نتواند مسائل شهر را یک به یک و گام به گام حل کند.

بارانی اظهار می‌کند: فراموش نکنیم در دسته‌بندی‌های گذشته، شهر خرم‌آباد جزو بهترین الگوهای شهری بوده است؛ لذا ما ظرفیت‌های مناسبی داشته‌ایم و داریم که بتوانیم شهر را توسعه دهیم.

ایجاد تقاطع‌ها به صلاح شهر و شهروندان نیست

سلیمان میرزاپور، دکترای برنامه‌ریزی شهری نیز در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با وجود مشکلات عدیده‌ای که در شهر خرم‌آباد وجود دارد، سوال این است که ایجاد این تقاطع‌ها باید در اولویت چندم مدیریت شهری باشد.

وی با بیان اینکه به هیچ‌وجه نمی‌توانیم برای تقاطع‌ها اولویتی قائل شویم، اظهار می‌کند: اولویت اول شهر ایجاد کاربری‌های عمومی است، نباید زمین‌های اندک داخل شهر را که شهرداری مالک آنها است بفروشیم و تبدیل به تقاطع غیرهمسطح کنیم، در حالی که می‌توانیم با تغییر زمان یک چراغ راهنما یا حضور پلیس راهنمایی و رانندگی مشکل را حل کنیم.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری ادامه می‌دهد: در این شرایط و نبود اعتبارات لازم هیچ نیازی به احداث تقاطع‌های غیرهمسطح نداریم؛ این طرح به صلاح شهر و شهروندان نیست.

میرزاپور تاکید می‌کند: با توجه به اینکه شهرداری نمی‌تواند بودجه این طرح را تأمین کند، این طرح بدون شک به یک چالش جدید در شهر تبدیل خواهد شد. هزینه احداث تقاطع‌های غیرهمسطح براساس برآوردهای اولیه ۷۵۰ میلیارد تومان است و با توجه به اینکه تمام بودجه سالانه شهرداری هم به این رقم نمی‌رسد، تنها بر مشکلات شهر می‌افزاید.

وی خاطرنشان می‌کند: در شرایط کنونی و در شهری که بودجه عمرانی چندانی ندارد، در شهری که چندین سال است پروژه قابل توجهی در آن اجرا نشده است، در شهری که بیشتر معابر آن نیاز به لکه‌گیری، آسفالت، تابلوها و علائم راهنمایی دارد، در شهری که مبلمانش نواقص و مشکلات زیادی دارد، آیا به صلاح است که ۷۵۰ میلیارد تومان صرف پروژه‌ای شود که ضرورت چندانی ندارد؟

کد خبر 640148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.