نحوه تولید ورق روغنی چگونه است؟

ورق روغنی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به لوازم خانگی، خودروسازی، ساختمان‌سازی و پتروشیمی اشاره نمود.

ورق‌های روغنی دارای انواع مختلفی هستند که هر یک کاربردهای متفاوتی دارد. روش تولید ورق روغنی نقش بسزایی در کیفیت و قیمت نهایی این محصول دارد. اگر می‌خواهید با نحوه تولید این ورق‌ها و استاندارد تولید ورق روغنی بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی یکی از کاربردی‌ترین ورق‌ها در صنعت است که به روش نورد سرد تولید می‌گردد. این ورق‌ها دارای سطحی صاف و براق هستند و در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی دارای مقاومت بالایی می‌باشند. در واقع با انجام یکسری تغییرات و مراحل بر روی ورق سیاه، ورق‌های روغنی تولید می‌شوند.

مواد اولیه تولید ورق روغنی

نخستین گام در شناخت پروسه تولید ورق روغنی و استاندارد تولید ورق روغنی، شناخت مواد اولیه‌ای است که در ساخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماده اولیه ورق روغنی، روغن سیاه است که آن را تحت فرآیندهای نوردی و آنیلینگ بیشتری قرار می‌دهند تا در نهایت ضخامت کمتری پیدا کند و به سطحی صیقلی‌تری دست یابد. روش تولید ورق روغنی به نورد سرد مشهور است.

مراحل تولید ورق روغنی

برای تولید ورق روغنی به روش نود سرد باید مراحل زیر طی شود.

  • اسید شویی

اولین مرحله تولید ورق روغنی، اسید شویی ورق سیاه است که از این طریق آلودگی‌ها و پولک‌های سطحی که موجب ایجاد یک لایه سیاه بر روی سطح ورق شده‌اند از بین می‌رود.

  • نورد کاری

این مرحله بسیار حائز اهمیت است ، زیرا به دلیل اجرای فرایند نورد سرد روی ورق محصول در بازار به ورق نورد سرد مشهور هستند و همچنین تفاوت اصلی ورق روغنی با سایر ورق‌های فولادی همین روش نورد سرد است. در این مرحله ورق سیاه را میان غلتک‌هایی عبور می دهند تا تحت تاثیر نیروهای فشاری و کششی ضخامت ورق کاهش یابد و خواص فیزیکی لازم را برای استفاده در صنایع مختلف پیدا کند.

از جمله این خواص فیزیکی که ورق سیاه در مرحله نورد کاری به دست می‌آورد، می‌توان به ایجاد مقاومت بالا و یکنواخت در کل سطح ورق، ایجاد ظاهری صاف و یکدست اشاره نمود. البته در این مرحله فولاد همچنان سختی خود را دارد و چندان شکل‌پذیر نیست و به همین علت باید وارد مرحله بعدی گردد.

  • آنیل کاری

در این مرحله اقداماتی به منظور افزایش قابلیت انعطاف‌پذیری فولاد انجام می‌شود. این فرآیند آنیل کاری نام دارد که به دو صورت بچینگ یا پیوسته انجام خواهد شد. در آنیل کاری ورق را به منظور در امان ماندن از اکسیداسیون در هوای آزاد با روغن پوشش می‌دهند و بعد با قراردادن در کوره‌های هوای داغ گرمادهی می‌کنند تا به شکل کویل درآید.

  • پرداخت یا تمپررولینگ

در مرحله آخر با انجام یک نورد سرد سطحی تحت شرایط دمایی خیلی پایین، سطح ورق را یکنواخت و صیقلی می‌کنند.

  • خط بازرسی

خط بازرسی از مهم‌ترین مراحل تولید ورق روغنی است که در آن ورق‌های تولید شده به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرند تا در صورت وجود عدم یکنواختی در مرکز کار و یا موج‌های ریز در قسمت‌های کنار کار این مشکلات را برطرف نمایند. علاوه براین، در خط بازرسی برای ورق برشی کناری ایجاد می‌کنند تا به این ترتیب تا حد امکان تلورانس ابعادی ورق کاهش پیدا کند و در نهایت سطح ورق روغن کاری می‌شود.

  • خط بسته بندی

هنگامی که محصول تمامی مراحل ذکر شده را با موفقیت طی نمود وارد مرحله بسته‌بندی می‌شود تا داخل کویل پیچیده شوند و آماده عرضه به بازار گردند.

نحوه تولید ورق روغنی چگونه است؟

تولید ورق‌های روغنی بر اساس چه استانداردهایی انجام می‌شود؟

ورق روغنی بر اساس استانداردهای مختلفی تولید می‌شود و از استاندارد تولید ورق روغنی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • EN10139
  • ASTM1008
  • JIS3141
  • EN10130
  • استاندارد ملی ایران به شماره‌های INSO5723 و INSO5722

ورق‌های روغنی چه خواصی دارند؟

ورق‎های روغنی دارای خواص و ویژگی‎های مختلفی هستند که موجب شده در صنایع مختلف کاربردهای بی‌نظیری داشته باشند. از جمله خواص این ورق‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • دارای مقاومت بالا در برابر فشارهای وارده
  • دارای ظاهری خوب، یکنواخت، صاف و صیقلی
  • دارای قابلیت رنگ‌پذیری بالا و تنوع در رنگ
  • امکان تولید در سطح وسیع با کیفیت عالی
  • دارای قیمت مقرون‌به‌صرفه
  • عدم تغییر ساختار فیزیکی در اثر انبساط و انقباض
  • قابلیت حفظ استحکام در شکل و ابعاد

با توجه به مواد ذکر شده، ورق‌های روغنی کاربردها و قابلیت‌های خاصی پیدا می‌کنند. به عنوان مثال در صنعت خودروسازی برای هر قسمت از نوعی خاصی ورق استفاده می‌نمایند. مثلا ورق روغنی ضد سایش QSTE در قسمت‌هایی از اتومبیل که بیشتر در معرض سایش هستند، استفاده می‌کنند. اما برای قسمت‌هایی مانند اگزوز از ورق روغنی ضد زنگ استفاده می‌گردد. علاوه براین برای تولید انواع پروفیل مبلی از ورق روغنی استفاده می‌شود. بنابراین در هنگام انتخاب این ورق‌ها باید به کاربرد انواع ورق روغنی و به نوع و محل کاربرد دقت نمود تا بتوان به بهترین نتایج دست یافت.

نحوه تولید ورق روغنی چگونه است؟

کاربرد ورق روغنی در صنعت

ورق‌های روغنی از پرفروش‌ترین محصولات در صنعت هستند که دارای سطحی صیقلی و زیبا می‌باشند. ازاین‌رو عمدتا برای مکان‌هایی که ظاهر آن‌ها بسیار حائز اهمیت است مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نتیجه می‌توان گفت این ورق‌ها کاربردهای گسترده‌ای در صنعت دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده در ساخت لوازم خانگی، ساخت مصالح ساختمانی، بدنه خودرو، ساخت انواع قفسه و... اشاره نمود. لازم است که اشاره کنیم این ورق‌ها به صورت رول تولید می‎شوند و می‎توان به‌راحتی آن‌ها را برش زد و به ابعاد مورد نظر تغییر داد.

سخن پایانی

انواع ورق روغنی توسط کارخانه‌های مختلفی در جهان تولید می‌شوند که هر یک کیفیت‌ها و موارد مصرف مختلفی در صنایع گوناگون دارند. شرکت‌های متفاوتی در ایران به توزیع این ورق‌ها می‌پردازند، اما برای خرید ورق روغنی با کیفیت‌ با مناسب‌ترین قیمت بازار، ما به شما وب‌سایت پیوان را که به صورت تخصصی در بازار آهن‌آلات و فولاد فعالیت دارد، پیشنهاد می‌کنیم.

کد خبر 640043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.