آشنایی با صندوق‌های بخشی در بازار سرمایه

ورود صندوق‌های بخشی به بازار سرمایه ایران می‌تواند زمینه‌ای برای فعالیت حرفه‌ای در صنایع مختلف ایجاد کند. انتخاب پربازده‌ترین صنعت برای شروع از عواملی است که این مسیر را برای فعالان بازار سرمایه جذاب‌تر از قبل می‌کند. صندوق پتروشیمی آگاه با نماد پتروآگاه، اولین صندوق بخشی به زودی پذیره‌نویسی می‌شود.

صندوق‌های بخشی (Sector Fund) که با رویکردی متمرکز سرمایه‌گذاری می‌کنند، طرفداران زیادی در بازارهای جهانی دارند اما تاکنون در بازار سرمایه ایران هیچ نوعی از این صندوق‌ها فعالیت نداشته اند. از اواسط سال جاری خبرهایی در مورد شروع فعالیت این نوع صندوق‌ها در بازار سرمایه به گوش می‌رسید تا این که گروه آگاه خبر از دریافت مجوز تاسیس صندوق بخشی را داد. صندوق «پتروآگاه» که اولین صندوق بخشی در بازار بورس ایران است، در صنعت شیمیایی فعالیت خواهد کرد. با توجه به اطلاعیه‌های منتشرشده در درگاه‌های گروه آگاه، از روز ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ پذیره‌نویسی این صندوق آغاز خواهد شد.

صندوق بخشی پتروشیمی آگاه، اولین صندوق بخشی بازار

صندوق بخشی یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که عمده سبد سرمایه خود را به سهام شرکت‌های کوچک و بزرگ در یک صنعت مشخص اختصاص می‌دهد. استراتژی متمرکز صندوق‌های بخشی امکان بهره‌مندی از تمامی فرصت‌های کسب سود صنعت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. امکان سرمایه‌گذاری در یک صندوق بخشی را در دسته فعالیت‌های تخصصی بازار سرمایه حساب کرد. این صندوق‌ها با توجه به عملکرد یک صنعت یا یک بخش از اقتصاد کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند و معمولا بازدهی قابل‌توجهی دارند.

سبد دارایی صندوق‌های مختلف با توجه به هدف آن‌ها و میزان بازدهی معمولا از اوراق بهادار، سهام شرکت‌های مختلف، اوراق درآمد ثابت، گواهی‌های خرید سکه و طلا و ... با توزیعی متفاوت تشکیل می‌شود. این مساله در مورد صندوق‌های بخشی کاملا متفاوت است. حداقل ۷۰ درصد از سبد دارایی در یک صندوق بخشی به صنعت مورد نظر اختصاص می‌یابد و مابقی دارایی با توجه به رویکرد مدیران صندوق در دارایی‌های دیگر سرمایه‌گذاری می‌شود. فراموش نکنید که تنها 10 درصد از این دارایی را می‌توان به صنایع دیگر اختصاص داد. با این رویکرد افراد از عملکرد مثبت صنعت بیشترین بهره را خواهند برد.
تاسیس این صندوق‌ها یک مسیر دو طرفه برای کسب سود ایجاد می‌کند. از یک سو، صنایع نقدینگی مورد نیاز خود برای پروژه‌های مختلف را به دست می‌آورند و از سوی دیگر بستری تخصصی برای کسب سود سرمایه‌گذاران فراهم خواهند کرد.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بخشی شیمیایی

همان‌طور که اشاره کردیم، رویکرد تمرکز در سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آن‌ است. سرمایه‌گذاری متمرکز موجب می‌شود هر رشدی در صنعت تاثیری چندبرابری در وضعیت سود سرمایه‌گذاران داشته باشد.
معامله واحدهای یک صندوق بخشی، سرمایه‌گذاران را از پایش همیشگی بازار و استفاده از ابزارهای تحلیلی مختلف برای سهام شرکت‌های کوچک و بزرگ بی‌نیاز می‌کند. برای مثال، آن‌ها با سرمایه‌گذاری در یک صندوق بخشی شیمیایی سبدی از بهترین سهام این صنعت خواهند داشت و نیازی به تصمیم‌گیری‌های روزانه در مورد وضعیت دارایی خود نخواهند داشت. به علاوه واحدهای یک صندوق نسبت به معاملات مستقیم سهام نقدشوندگی بیشتری دارند و سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنند.

صندوق بخشی شیمیایی آگاه که از نوع قابل معامله در بورس (ETF) است، با نماد «پتروآگاه» پذیره‌نویسی و پس از آن معامله خواهد شد. بخش قابل توجهی از سبد سرمایه این صندوق به گروه محصولات شیمیایی در بازار سرمایه اختصاص خواهد یافت. ورود این صندوق به بازار امکانی را فراهم می‌کند که سرمایه‌گذاران از عملکرد رو به رشد صنعت مهمی چون صنعت شیمیایی بهره‌مند شوند. میزان اهمیت این صنعت را می‌توان در مقایسه با عمکلرد دیگر شاخص‌ها در بازار مشاهده کرد. در جدول زیر می‌توانید عملکرد و بازدهی شاخص صنعت شیمیایی را مشاهده کنید:

آشنایی با صندوق‌های بخشی در بازار سرمایه

معمولا صنایع پررونق و رو به رشد را برای فعالیت صندوق‌های بخشی در نظر می‌گیرند. این مساله در مورد صندوق بخشی پتروشیمی آگاه نیز صادق است و فعالیت این صندوق را پس از پذیره‌نویسی در صنعت شیمیایی شاهد خواهیم بود. صنعت شیمیایی ایران با ۶۵ نماد فعال در بازار بورس و طیف گسترده‌ای از محصولات مهم در اقتصاد، یکی از زنده‌ترین صنایع در کشور است که ۲۵ درصد از ارزش کل بازار بورس و فرابورس را به خود اختصاص داده است. اهمیت دیگر صنعت شیمیایی علاوه بر فعالیت گسترده و چشمگیر آن، به تامین قسمت قابل توجهی از درآمد کشور مربوط می‌شود. با توجه به دلایلی که نام بردیم، سرمایه‌گذاری در یک صندوق بخشی شیمیایی یک انتخاب مناسب برای افراد حرفه‌ای بازار خواهد بود.

کلام آخر

ورود صندوق‌های بخشی به بازار سرمایه ایران می‌تواند زمینه‌ای برای فعالیت حرفه‌ای در صنایع مختلف ایجاد کند. انتخاب پربازده‌ترین صنعت برای شروع هم یکی از عواملی است که این مسیر را برای فعالان بازار سرمایه جذاب‌تر از قبل می‌کند. صندوق پتروشیمی آگاه با نماد پتروآگاه، اولین صندوق بخشی در بازار سرمایه ایران، به زودی پذیره‌نویسی می‌شود. فعالان بازار سرمایه بر این عقیده‌اند آغاز به کار صندوق‌های بخشی می‌تواند بستری مناسب برای سرمایه‌گذاری متمرکز و حرفه‌ای در بازار سرمایه فراهم کند.

کد خبر 640037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.