فرایند ماندگاری پزشکان در مناطق محروم پیچیده است

رئیس شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ با بیان اینکه فرایند ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بسیار پیچیده است، گفت: با وجود دستاوردهایی برای جذب و ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم، هر یک از سیاست‌ها با چالش‌ها و نارسایی‌هایی مواجه است.

رسول غیبی‌حاجیور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اجرای برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در کوتاه‌مدت موجب جذب پزشکان و افزایش دسترسی مردم این مناطق به خدمات سلامت شد، با این وجود شرایط دشوار زندگی، زیرساخت‌های ضعیف، شرایط کاری نامناسب، تعداد ناکافی بیماران، نارضایتی از حقوق و مزایا، کمبود امکانات، تجهیزات و کارکنان بهداشتی و درمانی، فشار کاری زیاد، فرصت‌های آموزشی محدود و پیشرفت شغلی کم منجر به دلسردی پزشکان برای کار در مناطق محروم می‌شود.

وی افزود: فرایند ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بسیار پیچیده و متأثر از عواملی همچون آموزش اولیه پزشکی، قوانین و مقررات ورود به بازار کار پزشکی، مشوق‌های مالی، شرایط کاری و تعادل بین کار و زندگی پزشکان است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ با بیان اینکه ایجاد محیط کاری مجهز و ایمن و اجرای برنامه‌های آموزش مداوم توسعه حرفه‌ای در ماندگاری پزشکان در مناطق محروم مؤثر هستند، تاکید کرد: بهبود شرایط زندگی پزشکان در مناطق محروم، حمایت اجتماعی و عاطفی از آنها، تأمین آموزش با کیفیت برای فرزندان و شرایط کاری مناسب برای همسران پزشکان و ایجاد حس تعلق به مردم منطقه در آن‌ها نیز ضروری است.

وی تصریح کرد: با وجود دستاوردهایی برای جذب و ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم، هر یک از سیاست‌ها با چالش‌ها و نارسایی‌هایی مواجه است، بنابراین بازنگری کلی سیاست‌های تشویقی تأثیرگذار و رفع چالش برنامه‌ها با ایجاد هماهنگی بین‌بخشی، تأمین منابع مالی پایدار و مدیریت هزینه‌ها و همسو کردن سیاست‌ها با خدمات و مطالبات آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد.

غیبی‌حاجیور تاکید کرد: تأمین و نگهداشت منابع انسانی سلامت در مناطق محروم، چالشی جهانی به‌ویژه در کشورهایی است که پراکندگی جغرافیایی بالایی دارند، هدف باید شناسایی سیاست‌های تشویقی نظام سلامت ایران برای ماندگاری پزشکان و پرستاران در مناطق محروم باشد.

وی با بیان اینکه گازرسانی به مناطق علاوه بر خدمت به مردم و محیط زیست، منابع طبیعی و اقتصاد است، گفت: با توجه به قوانین و ضوابط موجود در واگذاری انشعابات گاز، مردم با مشکل مواجه هستند، لذا چاره‌اندیشی برای منطقه سردسیری و سوخت‌رسانی نفت سفید باید به صورت جدی و هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان کوهرنگ گفت: بازنگری طرح‌های هادی روستاهای شهرستان کوهرنگ، تکمیل زیرسازی و جدول‌بندی کوچه‌ها و تعیین تکلیف مجری رسیدگی به جاده‌های آنتنی روستا باید در دستور کار قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اعتبارات تخصیص یافته به شهرها و روستاها بر اساس سرشماری است، سرشماری جدید نفوس و مسکن باید انجام و به مسئولان کشوری اعلام شود.

غیبی‌حاجیور با بیان اینکه اعتبارات در نظر گرفته شده برای زلزله شهرستان کوهرنگ و چهاربانده شدن محور ارتباطی فارسان-کوهرنگ باید پیگیری شود، اظهار کرد: وضع قوانین نیز باید به صورت منطقه‌ای باشد به این دلیل که بسیاری از قوانین در شهرستان‌های محروم قابلیت اجرایی ندارد و منجر به مهاجرت افراد می‌شود؛ رفع موانع ساخت‌وساز و تغییر کاربری و الحاق زمین‌ها نیز ضرورت دارد.

کد خبر 640030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.