در آستانه انفجار نور

پخش تصاویری از دوران اقامت امام خمینی(ره) در پاریس از تلویزیون، شعار حمایت همافران در حمایت از امام(ره)، درگیری و تیراندازی گارد شاهنشاهی با همافران ارتش، ‌حمایت مردم از ارتش، چرخیدن لوله مسلسل‌های گارد شاه به سوی مردم و ادامه درگیری‌ها تا صبح روز بعد از مهم‌ترین وقایع روز بیستم بهمن‌ماه ۱۳۵۷ بود.

به گزارش ایمنا، بیستم بهمن ۵۷ در تهران یک جنگ خیابانی کلید خورد، حمله مأموران گارد شاهنشاهی به همافران نیروی هوایی پس از بیعت آنها با امام خمینی (ره) بار دیگر خون مردم آزاده را به جوش آورد.

بختیار مردم را تهدید می‌کند، اما امام (ره) به همه خونسردی هوشیارانه همراه با حضور در عرصه اعتراضات را یادآور می‌شود و در جمع نمایندگان شورای هماهنگی اعتصابات در مدرسه علوی نوید پیروزی و سازندگی می‌دهد.

عده‌ای از طرفداران رژیم با عنوان طرفداری از قانون اساسی با تجمع در امجدیه از نخست‌وزیر شاه حمایت می‌کنند، آنها مأموریت داشتند که کشور را به نابودی بکشانند.

نخست‌وزیر امام (ره) بدون توجه سنگ‌اندازی‌ها طی سخنانی در دانشگاه تهران برنامه‌های دولت موقت را تشریح می‌کند. پخش زنده این سخنان از رادیو و تلویزیون بسیاری از افرادی که تا آن لحظه بلاتکلیف بودند را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مهندس بازرگان، نخست‌وزیر منصوب امام خمینی (ره)، در یک سخنرانی در دانشگاه تهران رئوس برنامه‌های دولت خود را روشن و اعلام کرد: مأموریتی که رهبر انقلاب به من داده است، پرمخاطره‌ترین و سنگین‌ترین مأموریت در عمر ۷۱ ساله مشروطیت در ایران است که به یک نخست‌وزیر داده شده است.

امام (ره) در پیامی به ملت ایران تأکید کرد که سخنگو ندارد.

امام (ره) در پاسخ به تبریک آیت‌الله گلپایگانی، نامه تشکرآمیزی به او ارسال کرد.

امام (ره) در جمع نمایندگان شورای هماهنگی اعتصابات بر دوری‌گزینی از اختلافات و راه طولانی برای سازندگی اشاره کرد.

کشور هنوز تحت تأثیر بیعت همافران با امام (ره) است و بختیار برای انتقام از آنها نیروهای گارد جاویدان را مأمور حمله به مقر همافران می‌کند.

این شب در تهران حوادثی رخ داد که کشور را آماده انفجار نور می‌کند.

روز جمعه، بیستم بهمن‌ماه، تلویزیون سراسری اعلام کرد که فیلم بازگشت امام خمینی را (ساعت ۹ شب) پخش خواهد کرد. عوامل رژیم در ابتدای پخش این برنامه تظاهرات طرفداران شاه را که آن روز در امجدیه برگزار شده بود، پخش کردند.

در پادگان دوشان تپه، همافران به پخش این برنامه واکنش منفی نشان دادند. نیروهای گارد شاهنشاهی که در پادگان مستقر شده بودند، پس از استهزای موافقان شاه توسط همافران به‌ویژه بعد از آنکه تلویزیون تصاویر مربوط به حضرت امام (ره) را پخش کرد و همافران مستقر در سالن نمایش پادگان همه به شادی پرداختند و صلوات فرستادند، به سالن نمایش هجوم بردند و با انواع سلاح گرم همافران را به گلوله بستند.

صدای تیراندازی‌های پیاپی از پادگان نیروی هوایی، مردم شرق تهران را سراسیمه به خیابان‌ها کشید. مردم در ابتدا تصور می‌کردند که به مقر امام (ره) حمله شده است اما صدای شلیک گلوله‌ها از پادگان و گزارش تعداد اندکی که توانسته بودند از مهلکه بگریزند، مردم را متوجه پادگان نیروی هوایی کرد. طولی نکشید که صدای الله اکبر و تماس‌های تلفنی خانه به خانه، مردم تهران را متوجه کانون درگیری، یعنی پادگان نیروی هوایی کرد.

پادگان دوشان‌تپه پس از مدتی به محاصره مردم درآمد. گروهی می‌خواستند به کمک همافران بشتابند اما گروه دیگر آن را خطرناک می‌دانستند. مردم تا صبح در خیابان‌های اطراف پادگان ماندند.

امام (ره) در پیامی به ملت ایران، حمله لشکر گارد به نیروی هوایی را محکوم کرد. امام به ارتش اخطار داد که هرچه زودتر لشکر گارد به مقر خود بازگردد و گرنه تصمیم آخر را خواهد گرفت. امام (ره) اطلاعیه‌های حکومت نظامی را خدعه و خلاف شرع دانست و از مردم خواست با حضور در خیابان‌ها توطئه حکومت نظامی را خنثی کنند.

کد خبر 639999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.