به گزارش ایمنا، به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید صولت مرتضوی در آیین رونمایی از این سامانه اظهار کرد: سامانه پرسشنامههای رفاه و سلامت اجتماعی با عنوان مستعار «پُرسا» با هدف جمعآوری اطلاعات هوشمند از مرحله شناسایی و استحقاقسنجی تا ارائه خدمت به گروههای هدف طراحی و راهاندازی شد.
وی مهمترین اصول سیاستگذاری و برنامهریزی در حوزههای رفاه اجتماعی را حمایتگری و سلامت اجتماعی مطرح کرد و گفت: وزارت رفاه در تدوین سیاستها و اجرای برنامههای حمایتی اثرگذار بر استفاده از روشهای خلاقانه، نوین و دادهمحور برای شناسایی و حمایت اجتماعی هدفمند از اقشار کمبرخوردار و آسیبپذیر جامعه تاکید دارد.
وزیر کار لازمه عمل درست و مفید را داشتن اطلاعات جامع و دقیق دانست و گفت: این سامانه خلأ گردآوری اطلاعات در حوزه مطالعات اجتماعی را رفع میکند.
داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز در این نشست گفت: مزیتهای اصلی ایجاد این سامانه کارآمدی فرایندها، افزایش بازدهی و کاهش فساد است.
وی یکی از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم را تحقق دولت الکترونیک مطرح کرد و افزود: شناسایی و صحتسنجی دقیق وضعیت گروههای هدف، نیازمندیابی فعال، انجام انواع ارزیابیها، نظرسنجیها، پیمایشها و بازدیدهای میدانی مستمر، پایش لحظهای، استخراج سریع و تحلیل آسان از دادههای گردآوریشده ازجمله امکانات این سامانه است.
ابوحمزه با بیان اینکه بازدیدهای میدانی فرد و کاغذمحور است، گفت: سامانه پرسا خطاهای انسانی را کاهش میدهد.
وی گفت: جمعآوری اطلاعات مفید و اثرگذار با کمک و مشارکت ذینفعان، فعالان اجتماعی، بنگاههای اقتصادی، مؤسسات خیریه و غیردولتی و محیطهای کار و کارگری امکانپذیر میشود.
معاون رفاه اجتماعی گردآوری اطلاعات در انجام ماموریتهای حوزه رفاه اجتماعی، بهزیستی و سلامت اجتماعی را نیازمند بازبینی، اصلاح و استفاده از شیوههای نوین رصد و ارزیابی مطرح و اضافه کرد: بنابراین بهتر است به جای استفاده از فرم یا چکلیستهای کاغذی برای گردآوری اطلاعات، به سمت روشهای سریع، دقیق، هوشمند و قابل نظارت حرکت کنیم.
وی گفت: امکان گردآوری اطلاعات پرسشنامهها، فرمها و چکلیستها توسط پرسشگران و کارشناسان بازدید میدانی، امکان نظارت لحظهای و آنلاین بر فعالیت پرسشگران و کارشناسان بازدید میدانی، امکان ثبت موقعیت مکانی و زمان دقیق گردآوری اطلاعات، امکان بهرهبرداری برای دستگاههای اجرایی مرتبط با ماموریتهای در قالب بازدیدهای میدانی یا طرحهای افکارسنجی در حوزه رفاه اجتماعی، سلامت اجتماعی، توانمندسازی و حمایتگری از گروههای در معرض آسیب یا آسیبدیده از دیگر قابلیتهای سامانه پرساست.
محمدرضا پویافر، سرپرست دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت رفاه، در این نشست به ارائه گزارشی از روند طراحی، راهاندازی و ضرورتهای سامانه پرسشنامههای رفاه و سلامت اجتماعی (پُرسا) پرداخت و قابلیتهای مختلف این سامانه را برای استفاده در عموم ماموریتهای وزارتخانه و همچنین تمامی دستگاههای اجرایی که نیازمند گردآوری اطلاعات میدانی هستند تشریح کرد.
نظر شما