مدیریت مشارکتی، شیوه موثر مدیریت در دنیا

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران گفت: نه‌تنها بحث استقرار نظام پیشنهادها باعث ترقی رضایت مشتری و پرسنل می‌شود، بلکه مدیران ارشدی که زمان سرکشی به زیرمجموعه‌های خود را ندارند می‌توانند از نظرات و پیشنهادهای کارکنان خود مطلع شوند.

به گزارش ایمنا، به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مسعود کمبرانی در جلسه شورای سیاست‌گذاری «هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها» در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با بیان اینکه این جلسه شورای سیاست‌گذاری هفدهمین همایش ملی نظام پیشنهادهاست، اظهار کرد: این موضوع حاکی از اهمیت وجود نظام انتقادات و پیشنهادهاست که کماکان جای کار دارد.

وی مدیریت مشارکتی را شیوه موثر مدیریت در دنیا برشمرد و افزود: نه‌تنها بحث استقرار نظام پیشنهادها باعث ترقی رضایت مشتری و پرسنل می‌شود، بلکه مدیران ارشدی که زمان سرکشی به زیرمجموعه‌های خود را ندارند می‌توانند از نظرات و پیشنهادهای کارکنان خود مطلع شوند.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران با اعتقاد به اینکه نگاه به نظام پیشنهاد و انتقاد و اجرای آن سبب ترقی مجموعه می‌شود، در ادامه خاطرنشان کرد: پس از استقرار نظام پیشنهادها در سازمان‌ها بحث آموزش پرسنل برای پیشنهاد دادن مطرح است.

کمبرانی در ادامه اظهار امیدواری کرد که برگزاری این همایش بتواند در جهت بهبود تاثیر نظام پیشنهادها در سازمان‌ها و آموزش پرسنل برای ارائه پیشنهادهای جدیدتر و آموزش مدیران برای عمل به پیشنهادها موثر باشد.

راه‌اندازی مرکز ارزیابی و توسعه منابع انسانی در معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی تهران

در ادامه سید عزیز آشنا، معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، هم گفت: چون ما همواره با منابع انسانی سروکار داریم از این رو آموزش و توسعه دو بال گسست‌ناپذیرند و همیشه با یکدیگر در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: ما که با منابع سازمان‌ها در ارتباط هستیم، همواره اشکال و پرسششان نسبت به سازمان مربوطه این است که نظرات ما در سازمان فایده‌ای ندارد و جدی گرفته نمی‌شود.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران تصریح کرد: توسعه منابع انسانی در سازمان بها دادن به پیشنهادها و انتقادات کارکنان و به‌کار بستن آن در سازمان توسط مدیران با هدف مشارکت همه اعضاست.

آشنا با بیان اینکه در معاونت آموزشی جهاد تهران حوزه‌ای تحت عنوان مرکز ارزیابی و توسعه منابع انسانی در ارتباط با منابع انسانی راه‌اندازی شده است، گفت: در این مرکز از تست‌های روان‌سنجی، تشکیل پرونده نرم شخصیت کارکنان وجود دارد. ما همیشه پرونده سخت کارکنان را شامل ویژگی‌هایی نظیر سن، قد و وزن داریم، اما این اطلاعات که این فرد برای انجام کدام کار مناسب است و در اولویت‌بندی مشاغل کدام شغل برای وی مناسب است را نداریم.

معاون آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان اینکه مشارکت کارکنان در بحث سازمانی موضوع بسیار مهمی است، افزود: برای بعضی سازمان‌ها نظیر سازمان محیط‌زیست و شهرداری به‌جز کارکنان، مردم هم جزو مخاطبان آن‌ها هستند. پیشنهادهای مردم می‌تواند به آن‌ها کمک کند. پس باید سازوکارهایی که این پیشنهادها را بگیرند برای آن‌ها فراهم شود.

آشنا ادامه داد: ما در حوزه ارزیابی و توسعه منابع انسانی در خدمت همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها هستیم. آن‌ها می‌توانند از نزدیک شاهد خدماتی که ارائه می‌شود باشند تا بتوانند قدمی برای رشد و توسعه سازمانی بردارند.

خروجی نظام پیشنهادها مشارکت در سیاست‌گذاری، اجرا، نظارت و ارزیابی است

هاشم واعظی، سرپرست پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران، در ادامه با بیان اینکه اگر نظام پیشنهادها را خلاصه در «مشارکت» بدانیم حاصل و خروجی آن مشارکت در سیاست‌گذاری، اجرا، نظارت و ارزیابی خواهد بود، در ادامه گفت: این دورهمی حاصل زحمات افرادی است که از یک طرف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کردند و از طرف دیگر اجرا داشتند.

وی افزود: پژوهشکده مطالعات توسعه با چهار گروه پژوهشی جامعه‌شناسی، اقتصاد، مدیریت و علوم تربیتی و سه مرکز خدمات تخصصی فعالیت می‌کند که مرکز همایش‌ها نیز یکی از آن‌ها و به‌عنوان یک مرکز خدمات تخصصی پیشرو است.

سرپرست پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان اینکه از صحبت‌های حاضران چنین برمی‌آید که نظام پیشنهادها خود نیازمند نظام پیشنهادهاست، ادامه داد: برگزاری ۱۷ دوره حاصل پویایی این حرکت بوده و اگر قرار است نظام پیشنهادها روند رو به جلویی داشته باشد، خودش هم باید از محصولش استفاده کند.

واعظی با طرح این پرسش که نظام پیشنهادها قرار است روی چه چیزی تاثیر داشته باشد یا از چه چیزی تاثیر بپذیرد، گفت: در تحول اداری اگر قرار است ۱۰ مقوله را مورد توجه قرار دهیم، ششمین مقوله آن «فرهنگ سازمانی» است. با همه زحماتی که همکاران در دستگاه‌های اداری و اجرایی کشیده‌اند ۱۲ مهرماه در شورای فرهنگ عمومی استان تهران مصوبه‌ای تحت‌عنوان دبیرخانه فرهنگ سازمانی استان تهران شکل گرفت که ریاست آن کارگروه به سازمان برنامه بودجه و دبیری آن کارگروه به جهاد دانشگاهی تهران واگذار شد.

وی افزود: در جلسات بعدی کارگروه، برای دوستان دعوت‌نامه‌ای ارسال خواهد شد تا در کارگروه فرهنگ سازمانی استان تهران و در قالب ۳ شورای راهبری، علمی و سیاست‌گذاری از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

افراد طالب مدیریت ناب خواهان اجرای نظام پیشنهادها هستند

در ادامه جلسه، محمد ولدخانی، دبیر هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها، با بیان اینکه تک‌تک افراد در نظام پیشنهادها در سازمان خود مهره حیاتی هستند، گفت: همایش محصول مشارکت و همکاری چند تیم است و جهاد دانشگاهی تهران بیش از ۲۰ سال است که در نظام پیشنهادها به‌عنوان هماهنگ‌کننده عمل می‌کند. معتقدم این نظام در کنار شما موضوعیت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در عصر دیجیتال در حوزه Social media همه درگیر هستیم، یادآور شد: ما در این حوزه ضعف تمرکز داریم. مواردی ما را از اصل موضوع دور کرده است؛ بنابراین افرادی که در این بستر طالب ارزش و به‌کارگیری ابزار مختلف و مدیریت ناب هستند باید در نظام پیشنهادها مشارکت کنند. چون همه می‌دانیم که یکی از تکنیک‌های مدیریت بهینه نظام پیشنهادهاست. شاید این نظام نتواند همه مشکلات را برطرف کند، اما ازنظر ارزش‌آفرینی نقش اصلی را دارد.

دبیر هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها ادامه داد: از حاضران دو درخواست دارم. اول اینکه به‌طور مشخص مطرح کنند که چطور می‌توان نظام پیشنهادها را در سطح ملی گسترش داد و دوم اینکه سازمان‌های متبوع چه کمکی می‌توانند به دبیرخانه در حوزه نظام پیشنهادها داشته باشند.

لازمه پیشرفت نظام پیشنهادها وجود نظام پیشنهاد برای خود است

ولدخانی در جمع‌بندی پایانی گفت: لازمه پیشرفت نظام پیشنهادها آن است که خودش نظام پیشنهاد داشته باشد. ما در کمیته علمی به این نتیجه رسیده‌ایم که نظام پیشنهادها یک سوءتفاهم بزرگ شده است. این خودش بهانه‌ای شد که در سازمان‌ها چالش ایجاد شود.

وی با بیان اینکه چالش از آنجا نشئت می‌گیرد که رویکرد سه‌گانه‌ای وجود دارد، در ادامه خاطرنشان کرد: مدیرانی که به سبب تخصیص بودجه برای نظام پیشنهادها متوقع هستند انتظار دارند طی ۶ ماه تا یک سال اتفاق خارق‌العاده‌ای حادث شود که به نظر من باید واقع‌بین بود.

دبیر هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها ادامه داد: از طرفی همکاران ما که پیشنهاددهنده‌های ما در سازمان‌ها هستند با مقوله‌ای روبه‌رو شدند که پیش‌نویسی ارائه دهند. از این رو درخواست تدوین پیش‌نویس را دارند. شاید به‌علت خاطره ناخوشایند ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته در نظام پیشنهادها یا اجرا نشدن مناسب نظام پیشنهادها همه از این نظام دلخور هستند.

تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی نظام پیشنهادها و به‌چالش کشاندن این نظام

ولدخانی با بیان اینکه حلقه سوم، افراد فعال در نظام پیشنهادها هستند، افزود: این افراد دبیرخانه، کارشناسان و مروجین را شامل می‌شود. در شرایط عمومی می‌تواند حلقه اتصال مناسبی ایجاد شود و به تعبیری که دوستان در شرکت پتروشیمی اظهار کردند باید آسیب‌شناسی انجام شود و نظام پیشنهادها را به‌چالش کشید و این یک دغدغه جدی است.

وی با بیان اینکه ما کوشیدیم تا همه ابزارها را ازجمله رایزنی، مکاتبه و گفت‌وگو با تک‌تک سازمان‌ها را در نظام پیشنهادها به‌کار گیریم، در ادامه تصریح کرد: ما در دبیرخانه برابر مدلی که به ما امکان می‌دهد دستگاه‌ها را ارزیابی کردیم. البته می‌پذیرم که نباید پتروشیمی را با شاخص‌های بانک مسکن سنجید، اما شمار شرکت‌هایی که در جشنواره حضور دارند به ما امکان دسته‌بندی و تفکیک دووجهی را نظیر خدماتی، صنعتی و تولیدی نمی‌دهند.

دبیر هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها افزود: بنابراین ناچاریم در این رابطه دغدغه جدی داشته باشیم.

ولدخانی با بیان اینکه در تیم ارزیابی جشنواره تیم کمیته داوری درنهایت نتایج را کالیبره می‌کند، تصریح کرد: برابر تجربه‌ای که وجود دارد و حضور ارزیاب ارشد و کمیته داوری این امکان هست که حق هیچ سازمانی تضییع نشود.

در ورژن ۲۰۲۰ همه دغدغه‌ها دیده شده است

وی با بیان اینکه براساس ورژن ۲۰۲۰ در حال طراحی نظام پیشنهادها هستیم، گفت: در این ورژن، همه دغدغه‌ها دیده شده است. پیش از رونمایی از این مدل از همه صاحب‌نظران در این حوزه برای استفاده از نظرات آن‌ها دعوت می‌شود.

دبیر هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها برای همکاری افراد به‌عنوان مروج، مدرس و پژوهشگر با دبیرخانه اعلام آمادگی کرد و گفت: در دو مقطع زمانی، طرح تربیت ارزیاب را برای دستگاه‌های اجرایی کشور راه‌اندازی کردیم و بدین ترتیب ۱۰۰ نفر از همه دستگاه‌های سراسر کشور دوره ۶روزه ارزیابی را گذراندند.

آموزش رایگان ارزیاب دستگاه‌ها توسط دبیرخانه نظام پیشنهادها

دبیر هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها با بیان اینکه مسئولیت دوره‌های آموزشی رایگان ارزیاب را دبیرخانه می‌پذیرد، در ادامه تصریح کرد: چنانچه هر فردی از سازمان متبوعش برای شرکت در این دوره‌های آموزشی اعلام آمادگی کند، دبیرخانه فضای لازم را مهیا می‌کند.

ولدخانی درباره طراحی و راه‌اندازی سامانه گفت: رویکرد ما در جهاد دادن یک سرویس نیست. ما در ۲۰ سال گذشته توانمندی‌های خوبی داشتیم. در مرکز آموزش، سامانه‌های خوبی برای ارائه سرویس‌های آموزشی آنلاین به دستگاه‌های مختلف راه‌اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد: علت ورود نکردن ما به تولید سامانه‌های نرم‌افزاری این است که فرصت برای سایر شرکت‌ها برای فعالیت فراهم شود، اما ما یک IP از همه برابر دغدغه‌های حوزه سامانه‌های نرم‌افزاری کشور شناسایی کرده‌ایم و سال آینده سامانه نرم‌افزاری نظام پیشنهادها طراحی و راه‌اندازی می‌شود.

شرکت ملی گاز ایران از پیشروترین شرکت‌ها در سطح کشور در عرصه نظام پیشنهادها

دبیر هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها با بیان اینکه مقرر شده است از صاحب‌نظران و دبیران فعال حوزه نظام پیشنهادهای وزارت نفت برای بازطراحی آیین‌نامه دعوت شود، در ادامه خاطرنشان کرد: همان‌طور که ذکر شد، مجموعه شرکت ملی گاز ایران از پیشروترین شرکت‌ها در مجموعه وزارت نفت در سطح کشور در عرصه نظام پیشنهادهاست که کارهای استانداردی را انجام داده‌اند. ما از همه شرکت‌ها ازجمله پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد واقع در نقطه صفر مرزی بازدید داشتیم. درنهایت در ۱۸ اسفند جلسه‌ای در مجموعه وزارت نفت برای بازطراحی آیین‌نامه نظام پیشنهادها داریم.

ولدخانی افزود: هدف‌گذاری ما و آنچه مدیران ارشد سازمان‌ها به حق انتظار دارند تحقق و رفع مشکلات به‌عنوان مثال مشکلات زیست‌محیطی است که امری شدنی است.

در هیچ سازمانی سامانه پیشنهاد خاص بنیان نداریم

وی با بیان اینکه وزارت نیرو هم در راه‌اندازی سامانه میهمان یا پیشنهاد مدیران ارشد در کشور پیشرو بوده است، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در هیچ سازمانی سامانه پیشنهاد خاص بنیان نداریم که این حاکی از توجه و اهتمام این وزارتخانه است که می‌خواهند پیشنهادها را در سطح کلان دریافت کنند.

دبیر هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی این مقوله (نظام پیشنهادها) ادامه داد: برای نهادینه شدن این موضوع باید مدیران حمایت و نقش‌آفرینی داشته باشند. ما با مراجعه به سازمان‌های مختلف شاهد مدیرانی بودیم که به‌لحاظ سمبلیک سندی را در راستای توسعه نظام پیشنهادها امضا می‌کنند که در این صورت نمی‌توان انتظار داشت تا مقوله فرهنگ نظام پیشنهادها در آن سازمان ساری و جاری شود.

ولدخانی با اشاره به سابقه طولانی همکاری با وزارت کشور در حوزه نظام پیشنهادها گفت: این وزارتخانه همواره در کنار ما نقش مشورتی داشته است و حتی حاضر شدیم استانداری‌ها به نمایندگی وزارت کشور در استان‌ها نقش محوری بگیرند.

وی با اشاره به برگزاری دو جلسه در استان‌های آذربایجان‌شرقی و فارس گفت: متأسفانه به‌علت درگیری بروکراسی اداری این موضوع پیگیری نشد. مقوله فرهنگ سازمانی هم مرهون توجه مدیران سازمانی است که اگر مطالبه اصلی مدیران باشد، درنهایت به مطالبه عمومی در آن سازمان تبدیل می‌شود.

تأکید بر راهکارهای ایجاد کانون فکر یا بذر پیشنهاد در سطح ملی

دبیر هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها با اشاره به راهکارهای ایجاد کانون فکر یا بذر پیشنهاد در سطح ملی گفت: ما تجربه‌ای در شهرداری تهران در این‌باره داشتیم. به‌عبارتی شأنیت مشاور را برای مجموعه دبیرخانه ملی در شهرداری تهران تجربه کردیم.

ولدخانی در ادامه توضیح داد: از دغدغه دوران پیشین مدیریت شهری تامین درآمد مالی پایدار بود. پس از بررسی پیشنهادها مقرر شد تا شهروندان و همه کارکنان شهرداری در شناسایی منابع درآمد مالی پایدار به شهرداری کمک کنند که بیش از ۱۰ هزار پیشنهاد دریافت و در خرداد ۱۴۰۰ از بیش از ۱۱۰ پیشنهاد تقدیر شد.

وی با بیان اینکه در سازمان حفاظت محیط‌زیست هم این امکان وجود دارد، افزود: دبیرخانه ملی نظام پیشنهادها با همکاری دبیرخانه محیط‌زیست می‌توانند برای یک مطالبه ملی (یکی از مشکلات زیست‌محیطی) فراخوانی بدهند.

دبیر هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها با بیان اینکه باید بازخورد اجرای پیشنهاد به پیشنهاددهنده داده شود، گفت: در اغلب آیین‌نامه‌های نظام پیشنهادها این موضوع گنجانده شده است. افراد ضمن اطلاع از اجرا، از دستاوردهای اجرای آن نیز بهره‌مند می‌شوند.

ولدخانی با تاکید بر نقش روابط عمومی‌ها در اجرای بهتر نظام پیشنهادها گفت: می‌دانیم بین موفقیت و عملکرد فاصله‌ای هست. به‌علت وجود شاخص می‌توان برای عملکرد سقفی قائل شد تا براساس نوع استاندارد موجود سقف تعیین شود، اما برای موفقیت افراد نمی‌توان حدی در نظر گرفت، بلکه باید برای موفقیت ارائه مناسبی داشت که این معرفی محصول، کار دوستان روابط عمومی است.

سازمان‌ها در عرصه نظام پیشنهادها همگن عمل نکردند

وی با بیان اینکه دبیرخانه ملی با کسب نظرات مشورتی با صاحب‌نظران و خبرگان این حوزه می‌توانند پیش‌نویس آن را آماده و به اداره امور استخدامی پیشنهاد کنند، افزود: ذکر شد که همواره از محورهای همایش نظام پیشنهادها بهبود و توسعه این نظام است. چون سازمان‌ها در عرصه نظام پیشنهادها همگن عمل نکردند. برخی با جسارت عنوان می‌کنند هنوز کاری نکرده‌اند. به‌عبارتی سازمان‌ها مراحل مختلف رشد را طی می‌کنند؛ برخی هنوز شروع نکردند، برخی در ابتدای راه هستند، برخی میانه راه و برخی در حوزه تعالی قرار دارند.

دبیر هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها یادآور شد: ما به این موضوع واقفیم که اشکالاتی به حوزه نظام پیشنهادها وارد است.

کد خبر 639951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.