حرکت در مسیر تمدن‌سازی نیازمند تحول در دانشگاه‌ها است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها حرکت در مسیر تمدن‌سازی را نیازمند تحول در دانشگاه‌ها دانست و گفت: دانشگاه‌های امروزی که موظف به تمدن‌سازی هستند باید مورد بازنگری قرار گیرند. زیرا این مراکز علمی اکنون شبیه دانشگاه‌های روز دنیا هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی شامگاه امروز _ چهارشنبه نوزدهم بهمن _ در برنامه هفت فرمان که به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و چهارمین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب برگزار شد، اظهار کرد: گاهی این جمله را فراموش می‌کنیم که انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب جهان به پرچم‌داری حضرت حجت (عج) است. زیرا تعبیر امام (ره) این بود که انقلاب محدود به تغییر نظام سیاسی در ایران نمی‌شود، بلکه نقطه شروع حرکت جامعه در مسیر ایجاد حکومت جهانی اسلام است، تا جایی که اگر مسائل اقتصادی و مادی مسئولان را از وظیفه خود جدا کند، خطر بزرگی خواهد بود.

وی پیروزی در این مسیر را زمینه‌ساز تغییر تاریخ و ایجاد زمینه ظهور حضرت ولی عصر (عج) دانست و افزود: به گفته امام قصه انقلاب تغییر رژیم طاغوت نیست، بلکه بار مسئولیت تمام اولیا بر دوش ماست تا با حرکت در مسیر خدا مسئولیت انقلاب را به سرانجام برسانیم.

توحید، بن‌مایه اصلی انقلاب

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به آغاز حرکت سیاسی امام خمینی (ره) از یک بیانیه خاطرنشان کرد: در این بیانیه، مردم یکی‌یکی و دوتا دوتا به حرکت و قیام دعوت شدند؛ موضوعی که بن‌مایه بیانیه گام دوم انقلاب نیز هست و در قالب آن لازم است که نقطه آغاز حرکت انقلاب، خواسته‌ها، مشکلات و دستاوردهای آن معرفی شود. زیرا مقدمه حرکت‌های بزرگ‌تر در ادامه مسیر به‌شمار می‌آید.

رستمی بن‌مایه اصلی انقلاب را توحید و باور عمیق به خداوند به‌عنوان تنها قدرت عالم معرفی کرد و گفت: این باور در دفاع مقدس و صحن‌های رویارویی انقلاب با مشکلات راهگشا بود و باعث شد که معجزات خدا در همه لحظه‌های این حرکت‌ها دیده شود.

وی با اشاره به نگرانی برخی افراد در فتنه اخیر یادآور شد: اگر این فتنه را با ۱۰۰ روز تابستان سال ۱۳۶۰ مقایسه کنیم، می‌بینیم که در آن مدت یک رئیس‌جمهور به شهادت رسید، رئیس‌جمهوری دیگری عزل شد، رئیس قوه قضائیه و همچنین ۲۷ نماینده مجلس و برخی فرماندهان نظامی شهید شدند، رهبر معظم انقلاب نیز در تروری که گمان نمی‌رفت زنده ماندند، مجروح شدند و چنین اتفاقاتی در بعضی کشورها باعث سقوط حکومت می‌شود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها وقایع تابستان سال ۱۳۶۰ را باعث سربلندی و توانمندتر شدن انقلاب دانست و ادامه داد: پس از این رخدادها بود که دستاوردهای بزرگی مانند فتح خرمشهر، بستان و عملیات گسترده آزادسازی مناطق اشغالی آغاز شد. بنابراین این بلاها برخلاف آنکه حادثه نام دارند، معجزات الهی به‌شمار می‌روند و کسی که با خدا باشد می‌تواند با تکیه بر او تمام معادلات ظاهری را تغییر دهد.

پیروزی انقلاب با تکیه بر خدا و باور به مردم

رستمی عذرخواهی محمدرضا پهلوی در ابتدای حکومت خود از مردم ایران به‌دلیل اقدامات پدرش را نشانه نفرت مردم از حکومت پهلوی معرفی کرد و گفت: دو تفاوت اصلی مذهب تشیع نگاه به مرگ و مفهوم انتظار است که انقلاب اسلامی با تکیه بر این دو مفهوم و پیروی از یک رهبر معنوی و روحانی که قدرت و اعتبار او به افسانه‌ها تنه می‌زد، توانست به پیروزی برسد.

وی نقطه نفوذ امام (ره) دربرابر یک حکومت باثبات قدرتمند و دارای حمایت تمام‌عیار آمریکا را تکیه بر خدا اعلام و تصریح کرد: امام خمینی (ره) با تکیه بر خدا و باور به مردم توانست حکومت اسلامی تاسیس کند و همانند وقایع زمان حضرت ابراهیم (ع) و برخی پیامبران، آنچه در دوران پیروزی انقلاب دیدیم از جنس معجزه است که با محاسبات عادی پیروزی و دوام انقلاب قابل محاسبه نبود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ساختار و ظاهر بیانیه گام دوم را حرکت انقلاب به سوی تمدن‌سازی معرفی کرد و افزود: با استفاده از موتور درونی توحید باید در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی گام برداریم و رهبر در این بیانیه جوانان را مخاطب اصلی خود قرار دادند که قرار است مسئولیت‌های آینده کشور را به دوش گیرند تا تمدن جدیدی برای اسلام شکل گیرد.

رستمی با اشاره به فرارسیدن دوران زوال تمدن لیبرال دموکراسی دنیا که آمریکا در رأس آن قرار دارد، گفت: این تمدن که قدرت برتر سیاسی، فناوری، هژمونی جهانی، سلطه معنوی، رسانه‌ای، اثرگذاری و همه آنچه از اقتدار ظاهری دیده می‌شود را در اختیار ایالات متحده آمریکا قرار داده است در حال زوال است و موضوع زوال آمریکا که در گذشته از زبان بزرگان سیاسی و اندیشمندان شنیده می‌شد، اکنون از زبان آمریکایی‌ها شنیده می‌شود؛ همان‌گونه که شعار بایدن و ترامپ در مبارزه‌های انتخاباتی حفظ قدرت و وحدت آمریکا بود.

تمدن‌سازی در تراز جهانی

وی آثار زوال و فرسایش در جامعه آمریکا را از درون و بیرون قابل مشاهده دانست و یادآور شد: رهبر معظم انقلاب نیز این موضوع را پیش‌بینی کردند و فرمودند پس از، از بین رفتن تمدن کنونی، نمی‌دانیم که تمدن آینده چه خواهد بود، اما باید تلاش کنیم که اسلامی باشد و بیانیه گام دوم انقلاب نیز برای طراحی تمدن آینده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها این تمدن را نه در اندازه و ساختار یک قلمرو، بلکه برای یک ملت در تراز جهانی توصیف کرد و گفت: در بیانیه گام دوم هفت توصیه مطرح شده، اما امید توصیه اصلی است که بر همه موضوعات دیگر برتری دارد. پس از آن نخستین توصیه این بیانیه، توجه به علم و پژوهش است که اگر قرار باشد تمدنی شکل گیرد، تحول جامعه به سمت تمدن آینده بر پایه دانش و پژوهش رخ خواهد داد.

رستمی درباره اهمیت امید در بیانیه گام دوم انقلاب تصریح کرد: امید باعث تقویت باور در ملت می‌شود. همان‌گونه که بر اساس نظام محاسباتی عادی و مادی تکالیفی مانند پرداخت خمس باعث فقر یا جهاد باعث خطر جانی خواهد شد؛ اما در نظام محاسباتی الهی ذکر شده که مال را انفاق کن و جان خود را به خطر بینداز تا به سود توجهی دست پیدا کنی یا به فوز اکبر خواهی رسید یا پیروزی دنیایی هم به‌دست می‌آوری.

وی مایه اصلی این حرکت و جوشش را توحید اعلام کرد و ادامه داد: توحید ساختار و ستون تمدن نوین اسلامی است که راه رسیدن به آن هفت توصیه ازجمله علم و پژوهش معرفی شده و برای رسیدن به این هدف باید یک بازاندیشی در جایگاه‌های علم و اندیشه و نسبت آن‌ها با تمدن اسلامی صورت گیرد.

لزوم تحول در دانشگاه‌ها برای تمدن‌سازی

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها دانشگاه را محصول وارداتی از نظام اندیشه و تمدن غرب تعریف کرد و گفت: نخستین آشنایی جامعه ما با فضای دانشگاه از اواخر دوران قاجار تا اوایل پهلوی بود که حتی پس از پیروزی انقلاب و در دوران انقلاب فرهنگی نیز دانشگاه‌ها در یک نظام منسجم هم‌افزایی محصول تمدن غرب به شمار می‌روند که با دیگر مؤلفه‌های تمدن غرب سازگار است.

رستمی حرکت در مسیر تمدن‌سازی را نیازمند تحول در دانشگاه‌ها اعلام کرد و یادآور شد: دانشگاه‌های امروزی که موظف به تمدن‌سازی هستند باید مورد بازنگری قرار گیرند. زیرا این مراکز علمی اکنون شبیه دانشگاه‌های روز دنیا هستند و کسی نمی‌تواند مدعی شود که در انقلاب اسلامی مراکز علمی جدیدی ایجاد شده‌اند.

وی دانشگاه را مجموعه تشکیل‌شده از عناصر انسانی، محتوا، مدیریت و ساختار تعریف کرد و گفت: سبک دانش‌ورزی این مجموعه غیرالهی است؛ از علوم تجربی گرفته تا علوم‌پایه، علوم عقلی، علوم انسانی و حتی هنر. در کدام مجموعه می‌توان گفت دربرابر علوم انسانی غربی، علوم انسانی بر پایه مبانی معرفتی اسلام تولید کردیم. البته این به معنای عملکرد مناسب یا غیرقابل قبول استادان دانشگاه نیست، بلکه قدرت بازدارندگی کنونی کشور دربرابر دشمنان ناشی از توان دانشگاه است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به خدمات قابل توجه دانشگاه تصریح کرد: بسیاری از افتخارات جامعه را مدیون دانشگاه هستیم، اما آموزش عالی برای تمدن‌سازی باید نسبت خود به تمدن را دوباره تعریف کند تا مسئولیت خود در تربیت کارشناس، حل مشکلات جامعه و مرزهای دانش را بار دیگر مشخص کند.

کد خبر 639853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.