پشتوانه مردمی، عامل پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی

عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره) آزادی را واژه‌ای خواند که همواره در طول تاریخ معاصر مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و گفت: آزادی در فرهنگ اسلامی به ما می‌گوید تلاش کن بنده دیگران نباشی و به‌جای قوانین الهی از قوانین انسان‌های دیگر تبعیت نکنی که این آزادی اصیل است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد نوروزی ظهر امروز پنجشنبه بیستم بهمن در چهارمین همایش فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و گام دوم با موضوع استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی اظهار کرد: تاریخ معاصر نشان می‌دهد پس از روی کار آمدن فتحعلی‌شاه قاجار تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ما شاهد دو پدیده استبداد داخلی و استعمار خارجی بود که تنها در مقاطع کوتاهی برخی سعی کردند اقتدار ایران را حفظ کنند، اما استعمار در دوره پهلوی دوم تشدید شد.

وی با اشاره به تصویب دو کاپیتولاسیون و زوال تدریجی استقلال ایران در این دوره افزود: مهم‌ترین دستاورد انقلاب استقلال است؛ یعنی یک نظام سیاسی که تصمیمات و راهبردهای امور سیاسی و اجتماعی در داخل آن کشور گرفته می‌شود و با اینکه از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی دچار پراکندگی و ضعف بودیم، این شعار مطرح شد و امروز پس از گذشت ۴۴ سال این آرمان همچنان پویا، زنده و بانشاط است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) یکی از معجزات انقلاب را همین شعار دانست و گفت: این اهداف در بیانیه گام دوم نیز مورد توجه قرار گرفته است. همه انقلاب‌ها مدت اندکی بعد دچار انحراف‌هایی می‌شوند، اما انقلاب اسلامی پس از چهار دهه همچنان بر روی شعارهای خود ایستاده که مرهون دو نعمت بزرگ الهی یعنی ولایت فقیه و نعمت بزرگی به نام پشتیبانی مردم است.

وی پشتوانه مردمی انقلاب را عامل ادامه مسیر با وجود فشارهای داخلی و خارجی معرفی کرد و یادآور شد: آزادی و بسیاری دیگر از مفاهیم انقلاب جزو مفاهیم مشترک به‌شمار می‌آید؛ یعنی واژه آزادی مقدس است، اما تعریف آن و مصادیق آن بسیار اهمیت دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نوروزی آزادی را دارای حدود و ثغوری معرفی کرد که بر اساس فرهنگ جوامع تعیین می‌شود و تصریح کرد: در فرهنگ دینی ما، آزادی را اخلاق اسلامی و حدود و ثغور آن را احکام دین مشخص می‌کند. بر این اساس، آزادی‌ای که دربرابر دین بایستد یا حدود و ثغور احکام دینی را تحت‌الشعاع قرار دهد مورد پذیرش نیست.

وی تبدیل این آزادی اصیل به گفتمان در جامعه را ضروری دانست و ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این همایش بررسی این نکته است که در درجه اول درباره این مفاهیم بحث و گفت‌وگو کنیم تا به اشتراک مفهومی دست یابیم و بدانیم که مراد از آزادی چیست و این آزادی‌ای که در اغتشاشات مورد توجه قرار گرفت با آزادی غربی چه تفاوتی دارد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با انتقاد از آزادی‌ای که باعث هتاکی به کتاب مقدس بیش از یک میلیارد مسلمان می‌شود، گفت: اینکه آتش زدن قرآن از سوی رئیس‌جمهور یک کشور به نام دفاع از آزادی تحسین شود، دربرابر اینکه نویسندگان غربی از بیان انتقاد به واقعه هولوکاست منع شوند، نشان می‌دهد که حد و مرز آزادی باید تعیین شود و نظام سلطه و سرمایه‌داری مدت‌هاست این کار را انجام داده‌اند.

وی دین و اخلاق را تعیین‌کننده حدود و ثغور جامعه معرفی کرد و ادامه داد: برای تبدیل این موضوع به گفتمان باید وارد اقدام عملی شویم. یکی از راهبردهای گفتمان‌سازی درباره آزادی و مفاهیم اصیل انقلاب اسلامی برگزاری این همایش‌ها و همچنین تولید فیلم و چاپ ده‌ها کتاب و مقاله در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نوروزی ترویج این گفتمان در نظام تعلیم و تربیت را ضروری دانست و گفت: رسانه‌ها می‌توانند نقش تاثیرگذاری در برگزاری نشست‌های نقد و بررسی در این زمینه بر عهده گیرند. زیرا لیبرالیسم سکولار مدت‌هاست که از نگاه متفکران غرب دچار بن‌بست‌های عمیق شده است، اما وقتی وارد عرصه رسانه می‌شوید، چنان تبلیغ می‌کند و ده‌ها فیلم و کتاب در این زمینه تولید می‌شود که چه بسا خروجی برخی دانشگاه‌های ما نیز در این چارچوب باشد.

وی با اشاره به بن‌بست جدی سکولاریسم در غرب گفت: وقتی صحبت از افول تمدن غرب می‌کنیم، یک جنبه آن افول فکری و افول در عرصه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است که نمی‌تواند بحران‌های منطقه‌ای و جهانی را مانند گذشته مدیریت کند.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفتمان انقلاب اسلامی و چارچوب‌های فلسفه سیاسی آن را دارای شعارهای بسیار عمیقی دانست و تاکید کرد: در بیانیه گام دوم به هفت شعار بسیار عقلانی اشاره می‌شود که آزادی، استقلال، عقلانیت، عدالت، علم، معنویت، اخلاق و اقتصاد را شامل می‌شود.

وی این ارزش‌ها را مورد پذیرش همه جوامع معرفی کرد و گفت: بااین‌حال، وقتی همین شعارها قرار است به گفتمان تبدیل شود در این عرصه دچار مشکل هستیم؛ باید قرارگاه‌هایی مثل دفاع مقدس ایجاد شود که این شعارها را در عرصه میدانی تبدیل به گفتمان کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نوروزی یکی از آرمان‌های بلند جمهوری اسلامی را استقلال معرفی کرد و ادامه داد: معیار این آزادی باید مشخص شود. یکی از ابعاد مهم استقلال، عدم وابستگی در تفکر است که برای ما هویت‌ساز می‌شود.

وی با اشاره به هجمه‌های جدی به استقلال‌خواهی مردم ایران در طول تاریخ به‌ویژه دوران پهلوی گفت: هجمه به استقلال باعث شد به‌عنوان یکی از آرمان‌های بلند انقلاب مطرح شود که نتیجه آن عزت ملی است.

وی استقلال فکری را لایه میانی استقلال ملی معرفی کرد و یادآور شد: لایه دوم استقلال با توجه به محوریت این تفکر امت اسلامی هستند. زیرا قرار است با تفکر استقلال را تبیین کنیم و لایه سوم استقلال با توجه به این هفت شاخص بیانیه گام دوم قرار است یک لایه بسیار کلان شکل بگیرد تا جبهه مستضعفان دربرابر نظام سلطه و استکبار قرار گیرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اضلاع مختلف استقلال در سطوح داخلی توضیح داد: استقلال به هیچ‌وجه منافاتی با آزادی ندارد و از درون آن آزادی تعریف می‌شود. از سوی دیگر، حد و حدود آزادی نیز با استقلال مشخص می‌شود.

وی آزادی را واژه‌ای خواند که همواره در طول تاریخ معاصر مورد سوءاستفاده قرار گرفته است و گفت: از این موضوع به‌عنوان ابزاری برای رویارویی با انقلاب اسلامی استفاده می‌شود، در حالی که آزادی اصیل و معنوی به معنای رهایی از نفس اماره است و آزادی به معنای اختیار، نفی جبرگرایی و آزادی سیاسی اجتماعی بدان معناست که انسان در عرصه مناسبات اجتماعی عبد نظام سلطه نباشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نوروزی همه انسان‌های روی کره زمین را ذیل یک نظام سیاسی دانست و افزود: در همه این نظام‌ها، افراد باید از بعضی قوانین تبعیت کنند، اما بحث بر سر آن است که این قوانین چه باشد. آزادی در فرهنگ اسلامی به ما می‌گوید تلاش کن بنده دیگران نباشی و به‌جای قوانین الهی از قوانین انسان‌های دیگر تبعیت نکنی که این آزادی اصیل است.

کد خبر 639851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.