به علت تردد زیاد، ۱۲۰۰ کیلومتر از راه‌های استان تخریب شده است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: با قراردادهای انجام شده، لکه‌گیری ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های آسیب‌دیده استان تاکنون انجام شده است اما همچنان لکه‌گیری و روکش ۹۰۰ کیلومتر راه‌های اصلی و ۱۲۰۰ کیلومتر از سایر محورها باید انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فرزاد دادخواه امروز _چهارشنبه نوزدهم بهمن‌ماه_ در نشستی با حضور خبرنگاران، اظهار کرد: بالغ بر ۵۴ میلیون تن بار در هر سال از استان اصفهان جا به جا می‌شود، بیش از ۱۰ هزار بارنامه در هر روز در این استان صادر شده و بالغ بر هفت میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر نیز از این استان جا به جا می‌شود.

وی افزود: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تردد در هر روز از مسیرهای استان اصفهان انجام می‌شود که حجم زیاد آن منجر به تخریب رویه ۱,۲۰۰ کیلومتر از راه‌های استان شده است. با قراردادهای انجام شده، لکه‌گیری ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های آسیب‌دیده استان تاکنون انجام شده است اما همچنان لکه‌گیری و روکش ۹۰۰ کیلومتر راه‌های اصلی و ۱۲۰۰ کیلومتر از سایر محورها باید انجام شود.

مدیرکل راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به بارش‌های زمستانی، گفت: طرح راهداری زمستانی با ۷۵۰ نفر اپراتور ماشین‌آلات و ۲۰۰ دستگاه تجهیزات زمستانی در قالب ۱۰۲ اکیپ در حال انجام است و تاکنون به رغم حجم بالای بارش‌ها همه راه‌ها باز نگه داشته شد. البته در بازگشایی راه‌های روستایی به ویژه پشت‌کوه فریدونشهر همچنان با مشکل مواجه هستیم.

دادخواه اضافه کرد: بیش از ۳۵۰ پروژه در حوزه‌های مختلف معاونت‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در حال اجراست. در سال جاری بیش از ۱,۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برگزاری مناقصه در اختیار این اداره‌کل قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: با پیگیری‌های انجام شده ۱,۹۰۰ میلیارد تومان مصوبه برای پروژه‌های مرتبط با این اداره‌کل در بازه زمانی سه ساله، در سفر رئیس جمهور به اصفهان اختصاص یافته که شامل ۱۰۰ میلیاردتومان برای روکش راه‌ها، ۵۰۰ میلیاردتومان برای رفع نقاط پرتصادف، ۳۰۰ میلیاردتومان برای نگهداری و بهسازی راه‌های روستایی و ۱۰۰ میلیاردتومان برای نگهداری راه‌های استان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: در جشنواره شهید رجایی، اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در شاخص‌های اختصاصی و عمومی رتبه برتر و رتبه اول کشوری را به همراه پلیس راه استان در عملکرد مناسب و رضایتمندی کاربران جاده در سطح استان کسب کرد. همچنین در کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای استان اصفهان رتبه سوم کشوری را کسب کرده است.

دادخواه با بیان اینکه این اداره‌کل با کمتر از ۵۰ درصد پرسنل تعریف شده در چارت اداری فعالیت می‌کند، اضافه کرد: تلاش می‌کنیم به رغم وجود هزینه‌های سنگین، عملیات لکه‌گیری و خط کشی راه‌ها انجام شود. گفتنی است خط کشی بین راه‌های استان بیش از ۸۰ میلیارد تومان هزینه دارد که با صرفه‌جویی و بهره‌گیری از امکانات موجود در حال انجام است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت آزادراه اصفهان-تهران، گفت: رسیدگی به وضعیت این آزادراه بر عهده بخش خصوصی است و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فقط بر روند آن نظارت می‌کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: اعتبارات استانی برای رسیدگی به راه‌های استان بسیار ناچیز است. اما سعی شد از اعتبارات ملی برای بهبود راه‌ها استفاده کرد. پیش‌بینی می‌کنیم خرابی‌های شدید در یک بازه زمانی سه ساله تعمیر شده و از تخریب شدید خرابی‌های متوسط نیز جلوگیری شود.

دادخواه گفت: عمده تخلفات اضافه تناژ، حاصل از حمل بار معادن است. در شورای معادن هفته گذشته برای نصب باسکول در خروجی معادن مصوبه‌ای در نظر گرفته شد که اضافه بار کنترل شده و از آسیب به راه‌ها جلوگیری شود.

وی درخصوص نقاط پرتصادف استان اضافه کرد: ۱۰۹ نقطه پرتصادف در استان شناسایی و ۶۷ نقطه در لیست کشوری قرار گرفت. عملیات قابل انجام توسط ماشین‌آلات استان انجام شد و اکنون در حال رفع نقاط دارای تصادف روستایی هستیم. براین اساس تاکنون ۳۹ نقطه پر تصادف رفع شده و در مابقی نقاط نیز احداث روگذر، زیرگذر یا ایمن‌سازی انجام شده است. تلاش ما براین است که نقطه جدیدی در راه‌های احداثی ایجاد نشود. بیش از ۸۰۲ سه‌راهی در استان اصفهان قرار گرفته که ۳۵ تا ۴۰ درصد از آن ایمن‌سازی شده است. برای ساماندهی این سه‌راهی‌ها نیازمند همراهی دهیاری‌ها هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: برای ساخت یک تقاطع غیر هم‌سطح امروز بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. باتوجه به این هزینه‌ها، پروژه‌های رفع نقاط پرتصادف اولویت بندی شده است.

دادخواه اضافه کرد: میانگین عمر ناوگان باری استان اصفهان ۲۳ سال و عمر ناوگان مسافر حدود ۱۴ سال است. این در حالی است که میانگین عمر ناوگان در سال‌های گذشته در اصفهان حدود پنج سال بوده است. افزایش سرسام‌آور قیمت اتوبوس و تولید نشدن آن در حالی که امکان واردات نیز نداریم این مسائل را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل نبود قطعات با کیفیت شاهد خرابی بخشی از ناوگان اتوبوسرانی هستیم. ناوگان حمل بار نیز در تأمین قطعات و لاستیک با مشکلات فراوانی مواجه هستند و به رغم بالا بودن نرخ حمل بار، این کار به صرفه نیست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: عمر مینی‌بوس‌های فعال در استان ۲۵ سال است که این ناوگان را خطر آفرین کرده است و شاهد تصادفات دلخراشی در این حوزه هستیم. تلاش شده وام نوسازی برای این ناوگان تهیه شود. بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای بازسازی اتوبوس‌ها به رانندگان تعلق می‌گیرد.

دادخواه در ادامه درخصوص عوارض خسارات به جاده‌ها گفت: تا این لحظه هیچ عوارضی در بخش آلایندگی و خسارت به راه‌ها توسط صنایع و معادن پرداخت نشده است. صنایع بزرگ با پرداخت عوارض ۹ درصد حمل بار به این بخش کمک می‌کنند. پیگیر هستیم که سهم تردد استان اصفهان تناسب بیشتری با اعتبارات داشته باشد.

وی با اشاره به فرار ۲۰ تا ۲۵ درصد بار از اصفهان، ادامه داد: بخشی از حمل بار در استان اصفهان بدون اخذ بارنامه و یا حتی با صدور بارنامه در استان‌های مجاور انجام می‌شود. اعتبار باید از محل استفاده از شبکه راه‌های استان تأمین شود و با جلوگیری از تخلفات می‌توان به جذب اعتبارات کمک کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به نبود زیرساخت ریلی از استان اصفهان به شهرهای جنوبی، گفت: برای این کار نیازمند اعتبارات بیش از ۱۰ هزار میلیاردتومانی هستیم اما اگر انجام شود صنایع نیز برای حمل بار خود از آن استقبال می‌کنند.

دادخواه با اشاره به آماده بودن مجموعاً هزار و ۶۰ میلیارد تومان پروژه برای افتتاح در دهه فجر، افزود: این پروژه‌ها شامل ۵۳۰ میلیارد تومان روکش راه‌های شریانی و روستایی رفع ۱۱۵ نقطه پرتصادف با اعتبار بیش از ۶۹ میلیارد تومان، ایمن سازی سه‌راهی‌ها با بالغ بر ۶۴ میلیارد تومان، ۳۶ کیلومتر احداث راه روستایی با اعتبار ۵۶ میلیارد تومان و ۱۱۶ میلیارد تومان پروژه نگهداری است.

وی ادامه داد: براساس تراکم ناوگان باری مراکز معاینه فنی در استان ایجاد شده است. در شهرستان‌های خور، نطنز، بویین میاندشت و فریدونشهر نیازمند احداث این مراکز هستیم. جانمایی این مراکز بر نقشه راه‌های استان انجام و آمار تعداد متقاضیان انجام شده است تا سرمایه‌گذاران نیز به ورود به این بخش تشویق شوند. در مجموع نیازمند احداث شش مرکز معاینه فنی دیگر در استان هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به اینکه سالانه ۳۰ هزارتن قیر برای اجرای پروژه‌های آسفالت استان نیاز داریم، گفت: سالانه فقط در حدود ۱۰ هزارتن قیر به استان تعلق می‌گیرد. در حال حاضر بیش از هزار میلیارد تومان قرارداد در استان داریم که ۵۰۰ میلیارد تومان آن در بخش آسفالت است برای اجرایی شدن پروژه‌ها نیازمند تخصیص اعتبار هستیم. روند تأمین قیر امسال بهبود یافت.

دادخواه در ادامه با اشاره به اینکه عمر ماشین‌آلات سنگین استان بیش از ۲۰ سال است، اضافه کرد: متأسفانه قطعات تعمیری این ماشین‌آلات نیز کیفیت مناسبی نداشته و قیمت بالایی دارد. در مجموع ۵۹۰ دستگاه ماشین‌آلات و ۲۰۰ دستگاه تجهیزات راهداری در اختیار داریم که نسبت به طول راه‌های استان بسیار کم است.

کد خبر 639814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.