تبدیل شدن اصفهان به قطب گردشگری دیجیتال در کشور

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: اصفهان می‌تواند در حوزه دیجیتال هم تاثیرگذار باشد و هم به پایگاه گردشگری کشور تبدیل شود؛ چرا که اصفهان در این قصه پیشرو است.

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اصفهان در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی وابسته در تهران با توجه به ۲۲۰۰ مترمربع وسعت و تعداد غرفه‌هایی که در حوزه‌های مختلف دارد توانسته مورد استقبال خوب بازدیدکنندگان واقع شود.

وی ادامه داد: استان اصفهان در فضای ۱۳۰۰ متر که به همت استانداری، سازمان همیاری شهرداری‌ها، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بخش خصوصی در این نمایشگاه دایر شده و فضای ۵۰۰ متر شامل شهرک سلامت، مجموعه صنایع دستی و بخش خصوصی در نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری فعال است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: حضور اصفهان در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی وابسته به عنوان یک پایه تعاملی بین اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شهرداری برای نوروز ۱۴۰۲ و تأثیرگذاری مثبت آن در حوزه بازاریابی است که در حال فاصله گرفتن از فضاهای قدیمی و خارج از رده تبلیغاتی هستیم.

برنامه‌ریزی استان اصفهان برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بر اساس دو محور

وی گفت: در این نمایشگاه برنامه ریزی‌های اصفهان بر مبنای دو محور انجام تبلیغات بر مبنای دیجیتال و محور داستان‌های ناگفته است.

ایزدی اضافه کرد: اصفهان بواسطه دارا بودن پتانسیل بسیار خوب و پیشینه فعالیت‌های نوروز و نمایشگاه سال گذشته که در قالب روایت‌ها و داستان‌های ناگفته برگزار شد، حضور در این نمایشگاه را فرصتی برای پردازش از لحاظ کیفی و کمی بیشتر به داستان‌های ناگفته تلقی کرده است؛ زیرا بر این باور هستیم که اصفهان می‌تواند به‌واسطه تنوع خوبی که در حوزه‌های مختلف دارد به مرکز گردشگری کشور تبدیل شود.

گام‌های مؤثر در حوزه گردشگری شهری بر مبنای شهرهای هوشمند

وی ادامه داد: برای اصفهان در قالب علم روز و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان گام‌های مؤثری در حوزه گردشگری شهری بر مبنای شهرهای هوشمند برخواهیم داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: اصفهان می‌تواند در حوزه دیجیتال هم تأثیرگذار باشد و به پایگاه گردشگری کشور تبدیل شود؛ چرا که اصفهان در این قصه پیشرو است، البته از نقش رسانه‌هایی همچون صدا و سیما نیز در این زمینه نمی‌توان گذشت، چرا که رسانه‌ها می‌توانند این شهر را در شکل‌گیری اسمارسیتینگ یاری کنند.

رونمایی از کتاب ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری

وی اظهار کرد: علاوه بر بحث این معرفی‌ها در نمایشگاه یک برنامه در خصوص فرصت‌های سرمایه گذاری در قالب رونمایی از کتاب ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری را امروز_چهارشنبه نوزدهم بهمن‌ماه_ انجام خواهیم داد.

ایزدی خاطرنشان کرد: اصفهان در طول نوروز از لحاظ ظرفیت و کیفیت خدمات به دلیل تناسب نداشتن ظرفیت‌های اقامتی و پذیرایی با حجم گردشگر دچار چالش می‌شود؛ بنابراین این شهر به عنوان قطب گردشگری کشور باید ظرفیت اقامتی، پذیرایی و اسکان را به لحاظ کیفیتی و کمیتی افزایش دهد.

وی اظهار کرد: کتابچه ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری با علم و دانش روز اما با هدف‌گذاری کوتاه مدت برای نوروز ۱۴۰۲ تهیه شده است تا بهره‌گیری درستی از بازار نوروز صورت بگیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: هدف اصلی از حضور در این نمایشگاه، معرفی اصفهان به عنوان یک شهر هوشمند گردشگری است تا به سمت گردشگری شهری گام‌های مؤثری برداشته شود.

وی گفت: گردشگری شهری می‌تواند اقتصاد شهری و گردشگری را متحول کند، ضمن اینکه استان اصفهان با دارا بودن ۱۱۴ شهرداری می‌تواند تنوع بسیار خوبی مانند تنوع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در بخش گردشگری ایجاد کند تا با بهره‌گیری از اقتصاد گردشگری شهری که اقتصادی دانش بنیان و دیجیتال محور است حتی در شهرهایی مثل کاشان به‌ویژه در صنعت نساجی نقش مثبت و مؤثری را ایفا کند.

ایزدی تصریح کرد: صنایع دستی و تنوع چهارفصلی که در اصفهان وجود دارد می‌تواند با محوریت بخشی به تبلیغات و محور دیجیتال و اسمارت در نوروز سال آتی گام‌های مؤثری برای تحقق اهداف بویژه در حوزه گردشگری شهری بر مبنای دیجیتال و اسمارت بردارد.

وی افزود: دیجیتال و اسمارت کار نویی است البته با توجه به تجربه‌ای که در نمایشگاه اکسپو دبی داشتیم تا رسیدن به ایده آل‌ها در این حیطه فاصله زیادی وجود دارد؛ اما حضور شرکت‌های دانش بنیان و بخش توانمند خصوصی همچون اتاق بازرگانی و شهرداری‌ها می‌تواند این کار را تسریع بخشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار کرد: هدف‌گذاری در آینده در قالب توسعه پایدار بر مبنا و محور دیجیتال خواهد بود که می‌تواند قدرت متحرک خوبی برای رسیدن به اهداف باشد.

ایجاد تعامل طلایی بین میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان

وی با بیان اینکه گردشگری در حوزه شهری بدون حضور شهرداری معنا و مفهومی پیدا نمی‌کند؛ تصریح کرد: شهرداری اصفهان به عنوان شهری تاریخی و فرهنگی و با توجه به اینکه شهردار این شهر دبیر شهر خلاق صنایع دستی بوده و شورای بافت تاریخی هم در شهرداری فعال شده است، می‌توان بر این باور بود که تعامل طلایی بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با شهرداری این شهر برقرار شده است.

ایزدی خاطرنشان کرد: بدون شک تجربه موفق نوروز ۱۴۰۰ که با حضور پررنگ شهرداری و معاونت فرهنگی شهرداری همراه بود و منجر به تقویت بافت تاریخی به‌واسطه حضور جدی در جداره سازی و کف سازی‌ها و فعالیت‌ها در حوزه بافت تاریخی شد می‌تواند در ارتقای نگاه بسیار مثبت شهردار و شورا در نوروز آتی هم تأثیرگذار باشد که نوروزی متفاوت‌تر را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: نکته مهم در هدف‌گذاری منطبق و همسو و حرکات موازی بین اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با شهرداری برای رسیدن به هدفی مشترک است؛ پس می‌توان گفت دورانی بی نظیر از لحاظ تعامل بین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و شهرداری این شهر آغاز شده است به طور مثال برخی از معضلات مثل خیابان شهید آنجفی که به یک معضل تبدیل شده بود در شورای عالی مسکن و شهرسازی به نتیجه رسید و شهرداری برای تبدیل آن به یک گذر گردشگری در حال تلاش است و یا سایر فعالیت‌ها پیرامون میدان نقش جهان که با حضور پررنگ سازمان عمران و نوسازی شهرداری شکل گرفت و یا تعمیرات و مرمت‌های اساسی صورت گرفته در بازار همه و همه نتیجه این همدلی هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص بناهای تاریخی اصفهان نیز گفت: بازار اصفهان در حال حاضر وضعیت خوبی دارد اما در یک گستره ۸۵۰۰ متری نقاطی مثل همان راسته در بازار قیصریه که دچار سانحه شد وجود دارد اما آنچه برای ما مهم است حفاظت و حراست به عنوان خط قرمزی است که در آن کوتاهی نخواهیم کرد و بناهای تاریخی باید همیشه مورد مراقبت باشند و خاصیت رفتاری بناهای خشتی و آجری حفاظت و حراست است که ارگان‌های دیگر و مالکین و بهره برداران نیز باید در این زمینه یاری گر میراث فرهنگی باشند، چرا که بناهای تاریخی هویت اصفهان است.

کد خبر 639709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.