نخستین تصاویر ماهواره خیام بیانگر چیست؟

یک ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم گفت: نخستین تصاویری که توسط ماهواره خیام گرفته شده است به وظایف اصلی این ماهواره ارتباط دارد؛ این تصاویر پیرامون موضوعات مرتبط با تغییرات کره زمین است و قرار است زمین را از نظر مراتع، میزان بارش، منابع آبی، جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی پایش کند.

محسن منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهداف اصلی ماهواره ایرانی خیام و تصاویر آن، اظهار کرد: به طور کلی ماهواره خیام تاکنون وظایفی مانند آمایش سرزمین را بر عهده داشته است.

وی افزود: علاوه بر آمایش سرزمین، مباحثی مانند محیط زیست، جغرافیا، شرایط اقلیمی، منابع طبیعی، کشاورزی و ترسیم نقشه‌های مرزی جزو وظایفی است که برای ماهواره ایرانی خیام در نظر گرفته شده است.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم ادامه داد: نخستین تصاویری که توسط ماهواره خیام گرفته شده و قرار است پس از تجزیه و تحلیل منتشر شود نیز به وظایف اصلی این ماهواره ارتباط دارد.

وی در رابطه با ویژگی تصاویر ماهواره خیام گفت: این تصاویر پیرامون موضوعات مرتبط با تغییرات کره زمین است و قرار است زمین را از نظر مراتع، میزان بارش، منابع آبی، جنگل‌ها و زمین‌های کشاورزی پایش کند.

منتظری تاکید کرد: پس از اینکه نخستین تصاویر ماهواره ایرانی خیام تجزیه و تحلیل شد باید به ترسیم مرزها توسط این ماهواره بپردازیم که البته این مسئله به مدت زمان زیادی نیاز دارد.

وی در همین رابطه ادامه داد: درواقع ترسیم مرزها فعالیتی دشوارتر است و نیازمند تحقیقات طولانی‌مدت به همراه تجزیه و تحلیل آماری دقیق است.

این ستاره‌شناس و مخترع فناوری‌های حوزه نجوم افزود: برای ترسیم مرزها نیاز است که چندین ماه تصویربرداری انجام شود تا در نهایت بتوانیم به گزاره‌هایی برای تعیین مرزها، اکتشاف معادن یا حتی تغییرات اقلیمی دست یابیم.

کد خبر 639657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.