فک پلاک خودرو و نکاتی که باید در مورد آن بدانید

چه خریدار خودرو باشید چه فروشنده، برای خرید و فروش ماشین، باید از مرحله فک پلاک خودرو یا تعویض پلاک عبور کنید. کلیه امور مربوط به فک پلاک در مراکز و بخش‌هایی انجام می‌شود که تحت نظارت و وابسته به ناجا هستند.

اگر شما هم در صدد خرید یا فروش یک خودرو سواری هستید، در ابتدای راه باید از قوانین و نکات حائز اهمیت فرآیند فک پلاک ماشین مطلع باشید تا در آینده دچار مشکلات حقوقی و قانونی نشوید. اگر برای اولین بار قصد فک پلاک داشته باشید، ممکن است سوالات متعددی ذهن شما را درگیر کند که در این مقاله به کلیه سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد و اطلاعات شما را تکمیل خواهیم کرد.

دادخواست فک پلاک خودرو با مراجعه به مراکز زیر مجموعه ناجا

پس از خرید و فروش ماشین باید با مراجعه به مرکز تعویض پلاک خودرو، ابتدا پلاک فروشنده از روی خودروی فروخته شده خارج شود که به آن فک پلاک خودرو می‌گویند. سپس باید پلاک خریدار روی ماشین نصب شود که به آن تعویض پلاک گفته می‌شود. برای فک پلاک خودرو فرد خریدار باید نوبت تعویض پلاک خودرو گرفته و به‌همراه فروشنده به مراکزی زیر مجموعه ناجا هستند، مراجعه کند.

حضور فروشنده ماشین در مراکز فک پلاک خودرو الزامی نیست!

به‌طورکلی برای فک پلاک باید هم فروشنده و هم خریدار، هر دو شخص در مرکز تعویض پلاک حضور داشته باشند. اما درصورتی‌که خریدار یا فروشنده، به هر دلیلی نتوانند به این مراکز مراجعه کنند، باید برای انجام مراحل قانونی تعویض پلاک، روند تنظیم وکالت در دفترخانه را پیش بگیرند.

هم‌چنین فروشنده می‌تواند با وکالت به خریدار، به‌طور رسمی این کار را به ایشان بسپارد. از این رو می‌توان گفت حضور فروشنده در مراکز فک پلاک خودرو الزامی نخواهد بود. البته پلیس راهنمایی و رانندگی توصیه می‌کند برای انجام صحیح فرآیند تعویض پلاک و جلوگیری از پیامدهای وکالت دادن، بهتر است که فروشنده نیز برای تعویض پلاک ماشین حضور داشته باشد.

فک پلاک خودرو و نکاتی که باید در مورد آن بدانید

جلوگیری از پیامدهای احتمالی با اقدام سریع برای فک پلاک خودرو

شما به‌عنوان خریدار بهتر است هر چه سریع‌تر برای فک پلاک ماشین و تعویض آن اقدام کنید. اما هیچ‌گونه محدودیتی برای این کار لحاظ نشده است. هر مشکلی که در دیر اقدام کردن برای فک پلاک، رخ دهد شامل حال فروشنده خودرو خواهد شد و عواقبش دامنگیر مالک پلاک می‌شود.

البته درصورت تعویض نکردن پلاک، نگران معاینه فنی خودرو نباشید زیرا مشکی در روند فرآیند معاینه فنی ایجاد نخواهد کرد. بعد از فروش ماشین و زدن سند و پلاک به نام شخص دیگر، مدت زمان غیرفعال شدن پلاک خودرو و حذف از سامانه راهنمایی و رانندگی حداکثر یک روز است.

به‌همراه داشتن مدارک لازم؛ از قوانین مهم برای دادخواست فک پلاک خودرو

مراکز فک پلاک برای شروع فرآیند، خواستار مدارک و مستنداتی از خریدار و فروشنده خودرو هستند. مدارک مورد نیاز برای فروشنده شامل:

  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • اصل سند فروش کارخانه
  • اصل کارت شناسایی ماشین
  • اصل کارت معاینه فنی خودرو
  • اصل بیمه شخص ثالث خودرو
  • قبض آب، برق یا گاز محل سکونت فروشنده

مدارک مورد نیاز فرد خریدار خودرو عبارت‌اند از:

  • اصل شناسنامه و اصل کارت ملی
  • قبض آب، برق یا گاز محل سکونت خریدار خودرو
  • مدارک و کپی سند مالکیت یا اجاره‌نامه محل سکونت خریدار

دقت کنید که قبل از مراجعه به مراکز مربوطه برای انتقال خودرو، مدارک زیر را حتماً همراه خود داشته باشید، در غیراین‌صورت در انجام کار با تاخیر مواجه خواهید شد.

مدت اعتبار و زمان نگهداری پلاک فک‌شده چه‌قدر است؟

در تبصره ماده ۵ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مقرر شده است تا این مرکز، پلاک‌های فک شده را حداکثر تا ۱ سال نگهداری کند. درصورت مراجعه نکردن صاحب قبلی و بلااستفاده ماندن پلاک، با حفظ کلیه سوابق، پلاک‌های مذکور بلااستفاده، در سامانه‌های شماره‌گذاری به افراد متقاضی جدید اختصاص داده خواهند شد؛ بنابراین مدت اعتبار پلاک فک شده فقط ۱ سال است.

فک پلاک خودرو و نکاتی که باید در مورد آن بدانید

پیگیری و استعلام فک پلاک ماشین فروخته شده

شما به‌عنوان فروشنده می‌توانید وکالت را به خریدار بدهید تا به جای شما به مرکز فک پلاک رفته و مراحل را طی کند. دراین‌صورت برای پیگیری فک پلاک خودرو می‌توانید به سایت راهور مراجعه کنید. در این سایت بخشی به نام «وضعیت پلاک فک شده» وجود دارد.

با وارد کردن کد ملی صاحب پلاک و هم‌چنین کد امنیتی موجود در سایت، می‌توانید از وضعیت این پلاک بعد از پردازش اطلاعات، آگاه شوید. توجه داشته باشید که اگر وضعیت پلاک شما مشخص نبود، یک الی دو روز بعد، مجدداً این فرآیند را انجام دهید تا اطلاعات سامانه بروز شود.

آیتول؛ جدیدترین سامانه فک پلاک خودرو و همراه همیشگی شما برای تعویض پلاک

در این مقاله به نکات مهم در مورد مراحل تعویض پلاک، مدارک موردنیاز برای فروشنده و خریدار و هم‌چنین قانون جدید فک پلاک خودرو اشاره شد. با مطالعه این مقاله با کلیه قوانین فک پلاک و دادخواست برای این فرآیند آشنا شدید. اکنون بدون نگرانی می‌توانید برای انجام مراحل قانونی تعویض پلاک اقدام کنید.

درصورتی‌که هرگونه سوال در مورد تعویض یا فک پلاک اتومبیل داشتید، با مراجعه به سایت آیتول به نشانی اینترنتی itoll.ir، این فرآیند برای شما آسان‌تر خواهد شد.

با کمک تیم پشتیبانی آیتول می‌توانید مراحل فک پلاک را در کمترین زمان ممکن انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از نحوه استفاده از خدمات آیتول با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید. کارشناسان و پشتیبانان سامانه آیتول آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

کد خبر 639367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گل تپل IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    سلام من ده ساله ماشین فروختم ب برادرم .اما نمیاد بنام بزنم. بدبختی گیر کردم عا. نمیشه ک از برادر شکایت کرد. چ خاکی تو سر کنم. میگ حالا باشه وقتی فروختم
    • محمد IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
      0 0
      بگو میرم اعلام سرقت میکنم بنده خدا تصادف کنه کسی مجروح یا کشته بشه دردسرش برای توعه