بهره‌وری آب در اصفهان افزایش پیدا کرده است/استقبال از کشت گلخانه‌ای در استان

معاون سازمان جهاد کشاورزی گفت: با استفاده از ارقام زودرس محصولات کشاورزی و با نیاز آبی کمتر نیز تولید خوبی داشته‌ایم و به همین علت بهره‌وری آب افزایش پیدا کرده است. انتقال کشت از فضای باز به فضای بسته (توسعه کشت گلخانه‌ای) یکی از راهکارهای بسیار خوبی است که در استان مورد استقبال قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر رستمی امروز _دوشنبه، هفدهم بهمن ماه_ در نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: اراضی دارای قابلیت کشاورزی در استان حدود ۵۷۰ هزار هکتار است که سالیانه حدود ۳۶۰ هزار هکتار آن به کشت محصولات زراعی و باغی اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: بالغ بر ۸۲ هزار هکتار به باغات اختصاص دارد و مابقی آن با توجه به منابع آبی در اختیار، قابل تغییر است. منابع آبی استان شامل رودخانه، قنوات و چاه‌های عمیق و نیمه عمیق و چشمه‌های مناطق مختلف است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: کشت پاییزه و بهاره شامل دو قسمت عمده از محصولات استان است. در محصولات پاییزه بیشترین کشت محصولات پاییزه شامل غلات یعنی گندم و جو است. بیشترین کشت محصولات بهاره نیز اغلب شامل سیب زمینی، ذرت علوفه و سایر محصولات مانند یونجه خواهد بود.

رستمی خاطرنشان کرد: در راستای کشت و زرع محصولات کشاورزی، با توجه به محدودیت‌های آبی، در بخش تولیدات گیاهی سعی شده تا بهره‌وری بیشتری از آب صورت گیرد. از اراضی کشاورزی استان حدود ۶۰ هزار هکتار مربوط به کشت دیم است که هرسال نزدیک به ۵۰ درصد به کشت محصولات زراعی اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: با استفاده از ارقام مناسب و زودرس محصولات کشاورزی و با نیاز آبی کمتر نیز تولید خوبی داشته‌ایم و به همین علت بهره‌وری آب افزایش پیدا کرده است. انتقال کشت از فضای باز به فضای بسته (توسعه کشت گلخانه‌ای) یکی از راهکارهای بسیار خوبی است که در استان مورد استقبال قرار گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: در سال زراعی فعلی علی رغم اینکه تسهیلات پرداختی برای توسعه کشت‌های گلخانه را از سوی بانک نداشتیم، از سهمیه حدود ۱۵۰ هکتار که برای استان در نظر گرفته شده بوده، ۱۱۰ هکتار آن با هزینه‌های بهره‌برداران اجرایی شده که این نشان دهنده آن است که بهره‌برداران از انواع جدید کشت و بهره‌وری آب مطلع هستند و از این منابع استفاده بهینه کردند.

رستمی تصریح کرد: در راستان توسعه باغات برنامه سعی شد تا باغات درجه یک استان حفظ شود، همچنین باغات درجه دو نیز اصلاح شد که نتایج بسیار خوبی در پی داشت اما باغات درجه سه که صرفه اقتصادی نداشتند، حذف و تبدیل به زراعت‌های کم آب بر شد. توجه به ابلاغ الگوی کشت، از هشت سال گذشته به عنوان استان پیشرو اجرایی شده که تمام این فعالیت‌ها مبنی بر راهکارهای الگوی کشت بوده است.

کد خبر 639325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.