عمرانی: فاز نخست طرح مستندسازی قبور تخت فولاد در دست اجرا است

مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد شهرداری اصفهان با بیان اینکه فاز نخست طرح مستندسازی قبور این مجموعه در دست اجرا است، گفت: ۱۸ کلان‌پروژه برای تخت‌فولاد تعیین شده که منجر به اجرای ۹۸ اقدام در سال جاری در این مجموعه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابراهیم عمرانی امروز دوشنبه هفدهم بهمن‌ماه در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد اظهار کرد: این مجموعه از نظر جایگاه معنوی بعد از وادی السلام به عنوان دومین قبرستان جهان تشییع محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه شهر به اخلاق و معنویت نیاز دارد و تخت فولاد می‌تواند به عنوان قلب اصفهان این پیام معنوی را تزریق کند، ادامه داد: این مجموعه با برخورداری از بقعه‌ها و به لحاظ دارا بودن جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، معماری و عناصر آرامگاهی کانون توجه گردشگران نیز به شمار می‌رود.

مدیر مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد شهرداری اصفهان تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی این مجموعه نیز به‌دلیل قرار گرفتن در داخل محله‌های کم‌برخوردار، از حیث تعریف و اجرای پروژه‌های شاخص مورد توجه مدیریت شهری است، در این راستا در این دوره پروژه‌های محله محوری در تخت فولاد هزینه شده است.

تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و انجام مطالعات در حوزه تخت فولاد

وی از تشکیل هیئت اندیشه‌ورز و انجام مطالعات در حوزه تخت فولاد خبر داد و افزود: در کمیته عالی تخت فولاد پس از تعیین سیاست‌ها مثلثی در سه محور دعوت شایسته، میزبانی شایسته و بهره شایسته تعریف و ذیل آن ۱۸ کلان‌پروژه برای تخت‌فولاد تعیین شده که منجر به اجرای ۹۸ اقدام در سال جاری در این مجموعه شد.

عمرانی به پروژه خانه سازی تخت فولاد که دارای ۱۶ اقدام است، اشاره کرد و گفت: همچنین طرح ایجاد اتاق میزبان به عنوان یک رویکرد برای راهنمایی زائر و گردشگر در این مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی اجرایی می‌شود.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایجاد زیرساخت گردشگری صوتی از دیگر طرح‌های این مجموعه است، تصریح کرد: راه‌اندازی شش گنجینه موضوع محور، ایجاد عکاس خانه، اتاق پیشخوان و موزه اسناد از جمله اقدامات در دستور کار این مجموعه است.

عمرانی با بیان اینکه فاز نخست طرح مستندسازی قبور تخت فولاد در دست اجرا است، خاطرنشان کرد: طرح ایجاد زیرساخت مجازی گردشگری مجموعه تخت فولاد تا عید نوروز اجرایی می‌شود، لذا مجموعه این اقدامات منجر به حضور زائر و گردشگر در تخت فولاد بدون حضور راهنما خواهد شد.

بارگذاری ۸ هزار سند از تخت فولاد در کتابخانه دیجیتال

وی با بیان اینکه در کتابخانه دیجیتال هشت هزار سند از تخت فولاد بارگذاری شده و همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: مطالعات فاز دوم مستندسازی قبور تخت فولاد آغاز شده است و تا خردادماه سال آینده مستندسازی قبور چهار تکیه به پایان می‌رسد.

مدیر مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه ورزشگاه بابا فولاد گفت: این ورزشگاه به نام «بابا فولاد» از عرفای قرن ۱۰ نامگذاری شده است، مزار این عارف در تخت فولاد به دلیل قرار گرفتن در مجموعه مخابرات مهجور واقع شده در این راستا رایزنی‌هایی برای اینکه بتوانیم در سال آینده دسترسی به مزار این عارف را فراهم کنیم، انجام شده است.

عمرانی افزود: امسال ۱۱ تکیه در تخت فولاد مرمت جزئی و اساسی داشته است، این مجموعه به دلیل اینکه در بافت تاریخی قرار دارد نیازمند مراقبت دائمی و مستمر است.

وی تصریح کرد: ایجاد تحول در شب‌های تخت فولاد با اجرای پروژه‌های نورپردازی و روشنایی یکی دیگر از اقدامات این مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی است.

کد خبر 639194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.