«مهاجرت معکوس» طرحی برای ماندگاری مردم در روستاها

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان خانمیرزا در شورای اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: یک طرح پیشنهادی در شورای عالی استان‌ها با عنوان «مهاجرت معکوس» ارائه کردیم که با ایجاد کارگاه‌های اشتغال‌آفرینی در روستاها و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی و دامپروری، مردم برای حضور در روستاها ترغیب شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدیعقوب باقری امروز _دوشنبه هفدهم بهمن‌_ در جلسه شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه نخستین شاخص توسعه و پیشرفت هر بخش، شهرستان و استان ایجاد زیرساخت است، اظهار کرد: تا زمانی که محور مواصلاتی، بیمارستان، ادارات و نیروی انسانی برای ارتقای یک بخش به شهرستان و حتی تبدیل یک روستا به شهر وجود نداشته باشد، توسعه محقق نمی‌شود.

وی افزود: اگر بدون برنامه‌ریزی، یک روستا را به شهر یا یک بخش را به شهرستان تبدیل کنیم، در عمل با شکست مواجه می‌شویم، در دولت‌های گذشته به‌جای اینکه تقویت روستاها در دستور کار قرار بگیرد و از مهاجرت روستاییان به شهر جلوگیری شود، به‌دنبال توسعه شهر بودند.

نماینده شوراهای اسلامی شهرستان خانمیرزا در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه ۷۰ درصد جمعیت کشور در گذشته روستانشین بودند، گفت: در حال حاضر این آمار برعکس شده است و تنها حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور در روستا ساکن هستند، شاید یکی از دلایل آن ارتقای روستاها به شهرها به دلیل درخواست‌های مردمی باشد. در استان چهارمحال‌وبختیاری ۴۳ شهر وجود دارد که حدود ۳۰ شهر آن «روستاشهر» هستند.

وی افزود: اضافه کردن شهرستان بدون ایجاد زیرساخت در بخش، اشتباه است، زیرا هر شهرستان باید دارای ویژگی‌هایی همچون محورهای مواصلاتی ایمن، حداقل یک بیمارستان و چند مرکز درمانی مجهز شبانه‌روزی، استقرار ادارات خدمات‌رسان و نیروی انسانی کافی باشد.

باقری تصریح کرد: سال‌ها از ارتقای بخش بن، سامان و خانمیرزا به شهرستان می‌گذرد، اما هنوز بسیاری از ادارات در این شهرستان‌ها مستقر نشده است یا با نمایندگی و یک نیرو اداره می‌شود که دارای اختیار و اعتبار کافی برای رفع مشکل مردم نیستند.

وی با اشاره به اینکه هیچ فردی با توسعه و پیشرفت مخالف نیست، خاطرنشان کرد: شهرستان شدن با شرط داشتن زیرساخت می‌تواند مفید باشد، اما احتمال می‌رود پروژه شهرستان شدن خانمیرزا با شکست مواجه شده است.

نماینده شوراهای اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه توجه به روستاها ضروری است، تصریح کرد: برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرهای مجاور باید به نیازهای آنها توجه و رسیدگی کرد، به این منظور یک طرح پیشنهادی در شورای عالی استان‌ها با عنوان «مهاجرت معکوس» ارائه کردیم که با ایجاد کارگاه‌های اشتغال‌آفرینی در روستاها و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف کشاورزی و دامپروری، مردم برای حضور در روستاها ترغیب شوند و میزان تولید و اشتغال در کشور افزایش یابد.

کد خبر 639190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.